Bij toeval kwam ik erachter dat mijn zoontje van 21 maanden flink wat dieren, dingen en lichaamsdelen kan aanwijzen. Hij praat echter niet (kan alleen de woorden mama, ijs, bal, bumba, ham (eten) zeggen). Maar in hoeverre is dit oke met zijn leeftijd? Weet niet meer hoe dat emt de oudste zat. Ik weet dat ieder kindje anders is maar wil meer weten of hij goed op de weg is of dat hij meer hoort te kunnen.
Nja... Hij is wat aan de 'langzame' kant... Maar maakt dat wat uit? Mn zoontje word eind van de maand 2 en begint nu pas echt met woordjes zeggen..(buiten; papa, mama, bal). En nit eens heel veel en ook niet voor iedereen is alles verstaanbaar... Zolang er langzaam maar zeker elke keer wat bij komt gaat het toch prima
Onze middelste zei tot haar 2e verjaardag ook maar enkele woorden. Maakten ons er geen zorgen om en het cb ook niet aangezien ze wel alles begreep, kon aanwijzen en doen, maar gewoon domweg niet ging zeggen. Nu kletst ze de oren van je hoofd. Is echt een meisje dat pas dingen zegt als ze de woorden compleet foutloos zegt en niet daarvoor al iets onverstaanbaars/deels begrijpelijks probeert.. Maar ik zou het gewoon goed in de gaten houden.
Hoezo kwam je daar bij toeval achter? Het is niet zo dat ik dat elke dag zit te oefenen met mijn dreumes, maar ik weet wel wat ze ongeveer kan en ontdek elke dag meer. Het stimuleert ze ook als je veel met ze leest, en dan vooral interactief. Wellicht begrijpt je zoontje al veel meer dan je denkt! Dat hij nog biet zoveel zegt hoeft niet erg te zijn, sommige kinderen zijn gewoon wat later.
Mijn jongste is ook 21 mnd. Ze begijpt echt alles, doet ook al kline klusjes voor me. Maar praten. Uhuh... ze kan wel een paar woordjes zoals jij ook aangeeft. Papa, mama, paa(paard), kaas, laa(sintrklaas), boe, koe, losjj(los) mamamamama.. dan is het ernstig En ze kent nog wel een paar woordjes, maar lispelt nog erg waardoor je het jiet goed verstaat. Ik maak m totaal geen zorgen, ze begrijpt immers heel veel en als ze 18 is zal ze vast niet meer zo lispelen Mijn oudste praatte heel snel. Op vakantiefilmpjes waar hij 1,5 is praat hij duidelijk in volzinnen. Geen zorgen maken hoor!
Haha ik lees hem vaak voor en praat veel tegen hem. Ik wist dat hij zo goet als alles begrijpt van wat ik zeg of vraag (bv als ik zeg wil je in bad gaat hij gelijk naar de badkamer, pakt zijn schoenen en jas als ik het vraag, doet de tv of het licht jit als ik het vraag enz). Maar ik vroeg hem nooit dingen aan te wijzen. Toen ik slak zei bij het boekje wees hij hft aan. Toen vroeg ik meer dingen zoals wolk, zon, slak, vlinder, koe, vig, kikker etc en hij wees alles foutloos aan en zei erbij hie(r).
Dan komt het praten vast ook vanzelf! Begrip/passieve woordenschat loopt altijd voor op de actieve woordenschat.
Mijn dochter kan al een tijd bijna alle lichaamsdelen wijzen en sommige ook benoemen. Ook dieren kent ze, maar dieren geluiden dan weer amper. Ze praat best veel en vooral veel na. Vanmorgen zij ze me nog met gefeliciteerd na. Ik denk dat je niet meer kunt doen dan dat je nu doet en dat het wel goed komy. Wat ik over het algemeen begrijp zijn jongens gemiddeld wat later met veel dingen en vooral kletsen. Aangezien hij al zoveel begrijpt zal hij waarschijnlijk t straks gewoon eruit floepen. Niet druk maken dus
Mijn zoontje kan veel lichaamsleden benoemen en aanwijzen. Ook kletst hij hele zinnen, dieren benoemd hij ook, maar de geluiden amper. Opdrachten uitvoeren, hij begrijpt het allemaal. Het ene kind heeft interesse in praten en bij de ander komt het later. Mijn zoontje heeft totaal geen interesse in puzzels, boeit hem niet. Maar mijn man is veel met muziek bezig, dus hij pikt dat op. Vanavond legde ik hem op bed en hoorde via de babyfoon hem zingen: jolien, jolien, joliennnn..
Elk kindje is anders hier een zoon van 23maanden die bijna alles kan zeggen (1x zeggen wat iets is en hij zegt het na/onthoud het), alle dieren kan benoemen en nadoen, zijn lichaam kan benoemen, kleuren herkent en prima kan vertellen wat hij bij oma heeft gedaan en gegeten. Daarnaast maakt hij al grapjes en herkent bloemsoorten die ik vaak in huis heb. Maar naast dit kan hij bijvoorbeeld nog niet springen. Ieder kind zijn eigen ritme dus..
Oh, mijn jongste van 21 maanden zegt ook nog niet heel veel maar kan ook nog niet haar lichaamsdelen aanwijzen, nou ja een paar geloof ik. En springen kan ze ook nog niet (wat volgens mij ook normaal is voor deze leeftijd, mijn oudste kon het pas na haar derde verjaardag). Maar komt allemaal best goed hoor, ik merk dat er vooruitgang in zit en dat ze nieuwe dingen oppikt dus de rest komt vanzelf. Mijn oudste was snel met praten, kende alle kleuren met 2 jaar oud etc maar nu trekt dat ook weer recht met haar leeftijdsgenootjes dus het komt allemaal wel goed.
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad verschillend. Vond het wel knap van hem dat hij zoveel dingen kan aanwijzen. De passieve woordenschat is er inderdaad en de rest komt vanzelf. Oh en sprngen is hij druk aan het oefenen en gaat steeds beter haha. En koprollen maken vind ie geweldig. Dat kon mn oudste pas na zijn derde en dit mannetje al maanden. Maar vind het zo leuk als ze ineens beginnen met praten. Ben benieuwd wanneer we gesprekjes kunnen voeren.
Ieder kind doet het op zijn eigen tempo. Mijn meisje word volgende week zaterdag 2 jaar en praat al meer dan 350 woorden heb het ook echt niet meer bij kunnen houden. Praat in zinnen can gemiddeld 7 a 8 woorden en loopt daarmee ook 1, 5 jaar voor. Zingt liedjes van alles mee en kan tot 15 tellen. Benoem de kleuren, dieren en lichaamsdelen. Maar als je haar een puzzek van 25 stukjes laat maken doet ze 5 stukjes en gaat dan met iets anders verder want dat vind ze niets aan. Het kan zijn dat sommige kinderen eerst alles goed opneemt en daarna een spraakwaterval word Ik moet zeggen dat zodra mijn dochter wakker is dat mondje geen seconde meer stil staat. Dus geniet nog even van het feit dat hij niet veel zegt
Mijn oudste kende wel woorden, maar gebruikte ze niet. Maar da's geen goed vergelijkingsmateriaal, want met 4 jaar praat hij nog steeds niet goed. Heeft een spraak-/taalachterstand. Wat me bij hem vooral opviel was de frustratie in praktisch alles. Niet duidelijk kunnen maken wat hij bedoelt en ook niet helemaal begrijpen wat wij bedoelen. Terwijl hij superslim is. Hij is nogal visueel ingesteld. Zal ook deels komen door zijn ASS, is veel visuele ondersteuning nodig. Mijn tweede praat nog niet zo goed als de oudste, maar maakt wel mooiere/betere zinnen en begrijpt het ook allemaal stukken beter. Beide jongens konden met het CB bezoek met 2 jaar geen lichaamsdelen aanwijzen (op oor, neus en voet na), puur en alleen vanuit het feit dat het ze geen bal interesseert. Vooral de tweede is heel fysiek ingesteld. Hij kon springen toen hij 1,5 was en een prachtige rechte koprol doen met iets meer dan 2. Dus hij had geen tijd om aan zijn spraak te werken. Hij is inmiddels 2,5 en gaat als een speer vooruit met zijn taal. Hij gaat straks zijn broer voorbij. Mijn dochter van 16 maanden brabbelt me de oren van het hoofd. Het meeste is onverstaanbaar, maar ze oefent flink.
Mijn dochter van 22 maanden is een echte kletskous, dat zie je volgens mij vaak bij meisjes wat eerder dan bij jongetjes. Ze kletst de hele dag door, benoemt veel lichaamsdelen (van oor tot elleboog en van tong tot navel), kent wat kleuren, maakt zinnen, is voor anderen ook goed te verstaan. Maar een vriendin van me heeft een dochtertje van 2,5 die een stuk minder zegt, volgens het cb helemaal prima! Lekker 't eigen tempo laten bepalen
Je moet je je geen zorgen gaan maken! Mijn zoontje was ruim 2, misschien wel 2,5 jaar toen ie pas begon met praten. Nu is ie 4 en krijgen we vaak te horen dat ie zo duidelijk praat en heel goed articuleert. Maar wat eerder al gezegd is, ieder kind heeft zijn eigen kwaliteiten.
@all: ik maakte me geen zorgen hoor. Was gewoon benieuwd of het goed gaat zi en wat ik kan verwachten. Nazeggen kan hij wel, soms goed (een tee die) en soms is er niks van te maken. De oudste sprak gemidddeld maar nu hij vier is spreekt hij ontzettend duidelijk en is er vanuit psz en school aangegeven dat hij een grote woordenschat heeft. Dus maak me verder niet druk. De oudste had geen voorbeeld broertje of zusje en de jongste natuurlijk wel. Al zegt dat ook niks. Bianca, wel fijn dat je dochtertje zo goed praat gezien haar lengte toch? Kan me voorstellen dat ze oider wordt geschat dan ze is en dan is het wel fijn dat ze een ebetje aan de verwachtingen voldoet.
Er is geen echt gemiddelde: hier 3 kinderen die allemaal een ander tempo aanhielden. de oudste liep met zijn 1e verjaardag al, kon de week daarop springen, klimmen en kopje duikelen. Maar een beetje duidelijk praten kwam pas na zijn 3e en met heel wat jaren logopedie. Mijn middelste was het meest gemiddeld, liep met 14 mnd, en begon met 1,5 met woordjes. Mijn jongste is nu 20 mnd, kon heel laat zitten (rond 1e jaar), kan pas sinds kort los lopen, maar praat wel al hele zinnen. Geen peil op te trekken dus