Mijn zoontje is van vorige week 15 maanden, en soms maak ik me wat ongerust over zijn ontwikkeling. Hij zegt nog geen woordjes, zelfs niet mama en papa. Veel brabbelen doet hij wel en als je hem iets vraagt, doet hij dat wel. Bvb. Waar is Bumba? Dan kijkt hij rond waar hij is en gaat er dan naartoe. Stappen doet hij nog niet. Wel langs meubels en achter zo'n babywalker enzo, maar nog niet los. Zelfs aan 1 hand lukt niet heel vlot. Zijn fles 's morgens en 's avonds drinkt hij nog steeds bij mij op schoot. Hij houdt ze soms wel even zelf vast, maar ergens zelf ze gaan leegdrinken doet hij dus niet. Nu, als mama geniet ik nog wel van die momentjes natuurlijk, maar ik vraag me af of dit wel goed is. Ik maak me nu dus een beetje ongerust als ik mama's uit mijn omgeving bezig hoor over hun kind van dezelfde leeftijd... Hoe zit/zat het met jullie kindje?
Niks om je zorgen over te maken hoor, onze dochter is bijna 15 maanden en kan nu 2 echte woordjes zeggen ( hallo & o, o ) verder wel iets wat op mama en oma lijkt. Sinds een week gaat ze zelf staan en kan een paar stapjes zetten als je haar aan beide handjes vast houdt. Zelfs achter de babywalker lukt nog niet. Fles (rietjesbeker) krijgt ze alleen savonds nog, wel op schoot maar die drink ze net zo goed in de kinderstoel. Blokjes stapelen kan ze dan wel weer goed, ze bouwt nu torentjes van 6 blokjes hoog.
Probeer niet te vergelijken met andere kindjes! Ze ontwikkelen zich allemaal op een andere manier en zolang er vooruitgang in blijft, is het meestal prima hoor! Als je je echt zorgen begint te maken kun je misschien eens aan de huisarts vragen hoe het zit, maar het lijkt me niet dat hij nou super achter loopt ofzo hoor. In vergelijking met andere kindjes lijkt dat al snel zo en mensen kunnen het 'kunnen' van hun kindjes ook best overdrijven. Gewoon op je eigen intuïtie vertrouwen!
Hier een knul van 18 maanden , hij zegt mama papa en bah verder geen woord. Hij begrijpt alles wat we zeggen . Lopen doet hij sinds 10 maanden. Ik maak me er niet druk om het komt vast wel waneer hij zin heeft.
Onze zoon is nu net 1.5, en heeft gister pas zijn eerste woordje gezegd! Uiteraard geen pappa of mamma Maar met 15 maanden zei hij dus ook nog niks, behalve in zijn eigen taaltje. Wel liep hij met 15 maanden, maar zoon is altijd meer op de motoriek gericht geweest. Hij klom ook al heel snel de bank op, en via de bank in de vensterbank. En nog steeds is klimmen zijn favoriete ding. En dat lopen ging ook van de een op de andere dag, ineens stond hij op (dat had hij ook nog nooit eerder gedaan) en liep vrolijk de kamer door. De fles heeft hij tot ongeveer 13 maanden gehad, ook gewoon op schoot. Want hij was er nog niet aan toe om vanuit bed in zijn stoel te worden gezet. Het ging niet eens zozeer om de fles bij hem, maar meer om het moment zelf, hij wilde nog geen afscheid nemen van dat moment van lekker bij mamma op schoot wakker worden. Heb je wel eens geprobeerd om hem iets anders aan te bieden in de ochtend, een boterham? Want op zich heeft hij die flessen niet meer nodig Je zoontje begrijpt blijkbaar wel gewoon woorden, dus is zou mij daar echt niet te druk over maken. Maar ik begrijp het wel hoor, wij zaten ook te wachten van, wanneer gaat hij nou eindelijk eens wat zeggen. Maar het komt echt vanzelf En inderdaad niet vergelijken met andere kindjes, hoe moeilijk dat ook is. Ik ken een kindje wat overal ontzettend snel mee was (die is 2 maandjes ouder dan mijn zoon), maar bijvoorbeeld klimmen en dergelijke kan hij nog steeds niet goed.
Hier wel motorisch vlot (ze liep volledig los met een goede 11 maanden) maar praten doet ze ook niet. Bah, daar, die dan heb je het wel gehad. Wel begrijpt ze alles wat we vragen of waar we over praten. Wat betreft fles vasthouden. Hier doet madam dat soms wel maar ze vind het vooral ook wel erg makkelijk dat mama dat gewoon vasthoud. Als je je echt heel erg zorgen maakt zou ik eens vragen of je doorgestuurd kan worden zodat ze je kindje kunnen onderzoeken maar geef vooral ook je kindje de ruimte om het zelf te ontdekken.
Met 15 maanden liep zoontje ook nog niet los. Hij was wel een goede knieloper. Zijn eerste losse stapjes zette hij met 16 maanden en binnen een week liep hij zo een paar 100 meter mee over de boulevard, nu is hij 19 maanden en rent al een paar weken dus het kan snel gaan. Verder dronk hij toen niet meer uit de fles, maar alleen uit een rietjesbeker, hij wilde zelf de fles niet meer, behalve 's nachts maar daar zijn we toen zelf mee gestopt. Drinken uit een beker kan hij wel, maar ik moet echt wel helpen dus we doen het vaak 1x per dag en voor de rest krijgt hij gewoon z'n rietjesbeker. Praten deed hij hier met 15 maanden ook amper hoor. Nu de laatste weken begint hij wat meer woordjes te zeggen. Ik denk dat hij nu zo'n 15 woordjes zegt, maar dat is dus echt pas gekomen nadat hij kon lopen. Ik zou me geen zorgen maken hoor! Ik denk dat je zoontje het nog wel prima vind zo. Ik zou willen dat ik m'n zoontje nog de fles kon/mocht geven. Hier wilde hij het vanaf 9 maanden zelf doen en op schoot zitten wil hij al helemaal niet meer. En verder qua ontwikkeling. Kinderen kunnen zich vaak maar op 1 ding tegelijk focussen, dus als hij nu druk is met lopen dan zal het praten waarschijnlijk pas goed komen als hij kan lopen. Tenminste, zo ging dat dus hier.
Hier liep = rennen hij, praat hij redelijk. En z'n fles houdt hij zelf vast sinds hij een maand of 3 was. Voor de rest was/is hij heel langzaam. Hij Rolde pas om met 10 maanden, kroop pas met 10 maanden. Het ene kind kan dit heel snel de ander kan iets Anders heel snel.
Zelf de fles vasthouden heeft mijn dochter nooit gedaan, ze snapte er niks van dat je dat ding dan op zijn kop moet houden. Haar nichtje van 3 weken ouder deed het wel, al heel jong ook, dus dan word je ook een beetje onzeker. Met lopen en praten hetzelfde, het nichtje was vlot en mijn dochter laat, echt los lopen pas met 17 maanden en toen vrij vlot erachteraan ook praten. Als je zoontje wel langs de meubels loopt hoef je je geen zorgen te maken: los lopen is meer durven dan kunnen en als er iets mis was dan was hij niet zo ver gekomen. En als hij jou wel begrijpt en verder brabbelt maar nog geen echte woordjes is er ook niks aan de hand. Het komt vanzelf, maar je kunt zo onzeker worden als je kindjes gaat vergelijken...
Mijn zoontje is 15 maanden en motorisch vrij handig. Loopt/rent los, valt en staat weer op de hele dag door, klautert over zijn zus heen... Doet lades open en dicht, speelgoed ooooveral in... Hij zegt alleen maar 'die' en 'boe'. Boe is boek (oftewel ik wil dat dit boek aan mij voorgelezen wordt) en die is alles wat hij wil.... Toen hij net kon zwaaien zei hij dag, maar dat is hij weer vergeten ofzo. Maar hij kan dus zwaaien, klappen, hoera doen en alle gebaren van klap eens in je handjes en visje visje. 'S Avonds zit hij ook nog gezellig op schoot voor zn laatste flesje melk.. Lekker toch. Verder maak ik me geen zorgen want ondanks dat hij eigenlijk niet praat kan hij een heleboel duidelijk maken met zn wijsvingertje en boos/blij gezichtje.
Mijn dreumes van 16 mnd kan goed lopen en zegt die o,o nee en doet alsof ie aan het bellen is. Hij kan hetgene wat hij kan en waar hij aan toe is. Volgende week kan ie ineens weer wat nieuws dat kan zo snel gaan! En het kunnen en het willen doen zijn twee verschillende dingen denk ik. Zolang ze langzaam aan steeds meer kunnen is het goed toch? Waarom moet alles volgens richtlijnen en groei curves etc gaan? Volg inderdaad je eigen gevoel. Zo lang je kindje nieuwsgierig, blij en gezond is volgt de rest wel. Zo kon ons zoontje laatst ineens stofzuigen op zijn manier. Ze kijken heel veel van je af zonder dat je het door hebt. En schrijf eens voor jezelf op wat je kind allemaal al kan. Dan zul je vast zien dat het meer is dan je denkt!
Mijn kindje is 14,5 maanden en kan: - lopen langs meubels en achter de babywalker (wil echt niet aan de hand stappen) - heel even los staan - zeker 20 woordjes/dierengeluiden - misschien nog wel meer - met een lepeltje of vork eten als het eten er al op ligt. Zelf scheppen lukt een beetje - drinken uit een rietjesbeker - gewone beker wordt een waterballet - tuitbeker houdt ze niet schuin genoeg - zwaaien, klappen, kusjes geven met een mmmwaah geluid erbij, ze swingt als ze muziek hoort, aaien, nee schudden, aanwijzen wat ze wil - kattenkwaad uithalen (hihi) Gaat best de goede kant op. Ik zou me trouwens helemaal geen zorgen maken hoor. Het komt over het algemeen met alle kindjes goed. Mijn kind groeit bijvoorbeeld weer niet heel hard, drinkt slecht en het heeft heel lang geduurd voor ze tanden kreeg. Zo is ieder kind snel met het ene en weer langzaam met het andere. Mijn kind zal bijvoorbeeld ook nooit gezellig doen naar vreemden. Andere kindjes zijn veel socialer en lachen veel naar onbekenden of maken weer wat makkelijker contact.