Hallo allemaal, Onze dochter is bijna 9 maanden. Ze is al een paar maanden lekker aan de vaste hap, naast haar flesvoedingen. Ze vindt het gelukkig heerlijk! Ik maak de fruit hapjes en avond eten zelf. Nu is mijn vraag, hoeveel fruit geven jullie aan jullie kleine als het zelf gemaakt wordt? Ik heb mijn vraag eens voorgelegd aan nutricia. Die zeggen dat hetzelfde gewicht uit een potje aangehouden kan worden, dus 200 gram. Ik gebruik een babycook voor de appels. Dus eerst stomen en daarna pureren. Maar voordat ik eens bij de 200 gram ben.... De hoeveelheid die ik geef lijkt me niet eens zoveel, dat is inderdaad 200 gram, maar er gaat best veel fruit in voordat ik op dat gewicht zit. Onze dochter heeft overigens geen moeite met het op te krijgen, ze smult er heerlijk van. Nu is het echter zo dat ze sinds een week of 2 echt onwijs veel poept. Dus ik dacht, ik zal hier eens navragen wat andere ouders geven aan hun baby! Alvast bedankt voor de reacties.
Ik hou me eerlijk gezegd niet zo aan de grammen. Ik maak wat klaar en kijk hoeveel ZL opeet. Je hebt grote en kleine bananen. Een grote banaan neem ik de helft van en als hij meer wil, dan maak ik dat. Zo niet, eet ii de rest zelf op. ZL eet rustig driekwart appel en een kleine appel helemaal. Dit geldt ook voor peer. Ik geef meestal twee keer per dag fruit. Beter dan een koekje in de middag vind ik. De laatste dagen eet hij in de ochten weinig fruit en eet dan tussen de middag zo'n anderhalve boterham. In de middag eet hij wel zijn fruit op. Er zit dan meer tijd tussen. Conclusie: ik doe het op gevoel en kijk naar de kleine. Hij geeft heel goed aan wanneer hij niet meer wil. Laat dit ook zeer duidelijk merken 😂
Ik geef mijn dochter, ruim 8 maand, gewoon 1 stuk fruit. Hoeveelheid wisselt nog wel eens (een peer of een mango...)
Ik kijk ook wel naar waar ze zin in heeft en hoeveel. En ze eet d'r bakje meestal lekker leeg! Maar als ik dan kijk naar de ontzettende hoeveelheid ontlasting die ze momenteel produceert vraag ik me af of ze niet teveel binnenkrijgt. Ze eet in de ochtend zomaar een avocado en een stuk banaan, gepureerd. Ze krijgt wel maar 1 x per dag fruit. Tussen de middag 1 boterham en in de avond ongeveer 200 gram avondeten (groenten, aardappel/pasta/rijst en paar keer per week vlees of vis)
Ik geef wat hij wilt. Soort van onbeperkt. Wij geven wel rapley maar ook pruimenmoes vanwege zijn darmen. Dus vaak 70 gram pruimenmoes, handje vol besjes of druiven en dan vaak nog een half peertje of een sinaasappel. Ergens die richting op
Ik heb een dochter die flesjesvoeding weigert maar wel gek is op fruit en groentepap ze eet gemiddeld 300 gram groentepap en 250 fruitpap. Elk kindje is anders en elk kindje heeft andere voorkeuren
Hier deed ik ook 200 gram. Pureerde in grote hoeveelheden. Mixen met verschillende soorten en dan zo hups in de diepvries. Met 9 maand kreeg ze ook al stukjes en nu ze gewoon zelf eet kijk ik niet meer naar het gewicht.
In het begin afgewogen, maar toen hij alles prima at hield ik gewoon 2 stuks fruit aan. Verder at hij hier op die leeftijd het zachte fruit al in stukjes of geprakt. Dat vult sowieso meer dan helemaal vloeibaar fruit.
Ik heb ook nooit afgewogen. Dochter is gek op druiven en blauwe bessen. Als ik haar 200 gram bessen zou geven is dat wel heel veel. Ze krijgt dus vaak de helft van een bakje van 125 gram. Met het wat grotere fruit kijk ik hoeveel er in haar bakje past, die eet ze meestal wel leeg