Huilbaby?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Migga, 22 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Toen ik je eerste post las, wist ik ongeveer dat het verborgen reflux moet zijn, maar als ik dit lees weet ik het bijna zeker!

Wat doen babys met verborgen reflux:

- hebben veel pijn bij plat liggen;
    - overstrekken zich (gooien zich af met de benen, en gooien hun hoofd naar achteren);
    - 'herkauwen' en slikken ná de voeding;
    - EN willen vooral vaak en veel drinken en zuigen. WAAROM?

Omdat de pijn wegzakt tijdens het drinken (dus precies wat jij beschrijft). De maagzuur in hun slokdarm doet heel erg pijn, en deze verzachten ze met melk. Na de voeding zorgt deze melk voor nog meer zuur, en daarmee komt de pijn weer terug. Zo beland je in dat cirkeltje.

Ik zou het laten nakijken. Vaststelklen dat het reflux kunnen ze niet, maar ze kunnen wel medicijnen voorschrijven, en kijken of die helpen.
    Ik zou me alleen niet laten aanpraten om haar voortaan met de fles te voeden omdat je de melk dan kunt indikken. Er zijn genoeg babys waarbij alleen medicijnen helpen, en die dan alsnog gewoon aan de borst kunnen blijven.

2. adi

adi Niet meer actief

NEE, die is echt niet geschikt voor keine babys!

Mijn HA zei precies hetzelfde tegen mij. Hij wilde mijn zoontjen iet eens onderzoeken. Toen het achteraf bleek dat mijn kind flinke reflux had EN een liesbreuk die acuut geopereerd moest worden, heb ik een klacht ingediend tegen de HA. Ik heb hem ronduit verteld of hij wel nadenkt voordat ie dat soort uitspraken gaan strooien aan jonge moeders. (hij ze gewoon dat ik overbezorgd was en moe, en dat babys nou eenmaal huilen).

Oh, mijn kind was pas geholpen toen ik hem naar de HAP heb gebracht. Die arts nam me wel serieus, en heeft me zelfs naar SEH van een ander zkh gestuurd (met liesbreuk)

3. Bri

Bri Niet meer actief

Volgens mij is dit wel aardig heldere, bruikbare én betrouwbare informatie over reflux bij baby's, van de Maag Lever Darmstichting

Kijk met name eens onder Behandeling van reflux.

Sterkte, hopelijk geeft het al gauw verlichting, liefst al met de fase-1 handelingen. Ga gewoon nóg eens naar je huisarts, leg haar uit dat je je niet serieus genomen voelt door haar eerdere opmerking. Mocht je er daarna nog steeds een slecht gevoel over hebben, ga dan op zoek naar een andere arts waar je wel vertrouwen in hebt.

Ik denk dat verborgen reflux geen modeverschijnsel is, maar wel dat het vrij nieuw is dat er veel aandacht aan wordt gegeven, en dat daardoor ook onschuldige klachten gelabeld en geproblematiseerd worden. Neemt niet weg dat er ook veel baby's zijn die er écht veel last van hebben en die gewoon geholpen moeten worden. Het is de kunst voor de huisarts (en dat is niet makkelijk) om de problematische klachten te onderscheiden van de onschuldige klachten.
    En de kunst voor de moeder (en dat is ook niet makkelijk) om zelf onderscheid te maken tussen normaal gedrag voor haar baby, en gedrag dat duidt op problemen... (nog moeilijker als het gedrag van je 2e kindje zo anders is dan van je eerste, I know...)

Heel veel sterkte, hopelijk gaat het gauw beter!

4. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Via een pf metrie of gastroscopie kunnen ze erachter komen of het (verborgen) reflux is.

5. sietske

sietske Bekend lid

26 mei 2006
    552
    1
    0
    hebben ze bij jullie in het ziekenhuis een huilpoli? ik heb van 2 gezinnen in mijn omgeving goede ervaringen gehoord met de huilpoli. Daar gaan ze je kindje observeren. dat wordt gedaan door een fysio en een KA dan komen ze met goede tips.

toevallig kwam er bij beide kindjes uit dat ze veel behoefte hadden aan geborgenheid en een teveel hadden aan prikkels... de kindjes konden zich niet ontspannen en daardoor ontstond er een reflux... dus tja wat was er eerst het kip of het ei, de reflux of de gespannenheid in dit geval.

6. Migga

Migga Fanatiek lid

12 okt 2006
    1.005
    4
    38
    Ik wil jullie even laten weten dat ik gisteren naar de huisarts geweest ben, en dit keer had ik gelukkig een andere huisarts uit de praktijk. Hij was er meteen stellig van overtuigd dat het inderdaad verborgen reflux is, en ik heb Zantac meegekregen voor mijn dochter! Ik hoop dat het snel aanslaat.
    Als ze in de maxicosi ligt of in de draagzak zit dan gaat het goed. 's Avonds is het nog een drama. Ze wil absoluut niet slapen en wil alleen maar bij je liggen, wild zuigend op je pink.
    Van de ochtendvoeding heeft ze schijnbaar ook last, want als ik haar direct na die voeding weer in bed leg, dan gaat ze in een hele rare kromming liggen, met haar hoofd naar achteren en haar handjes wild maaiend om haar hoofdje. Ze is dan zo onrustig!

@sietske: ik weet niet of ons ziekenhuis een huilpoli heeft. Ik wacht eerst af wat de Zantac gaat doen. De huisarts zei ook dat er nog meer stappen waren die we konden nemen als de Zantac niet zou werken. De huilpoli is daar dan vast eentje van.

Deel Deze Pagina