Okee, ik zal mijn situatie schetsen: Mijn zoon is met 35+3 weken geboren en kon in het begin niet goed zelf drinken. Hij heeft de eerste 2 dagen sondevoeding gehad, daarna kreeg hij flesjes met gekolfde melk, aangevuld met hypoallergene kv. In het ziekenhuis kreeg ik hulp om hem te leren aanleggen van de zusters en van twee lactatiedekundigen. De adviezen waren uiteenlopend en soms ook verwarrend. Zo kreeg ik al heel snel een tepelhoedje maat S en twee dagen later ineens maat L. Met het tepelhoedje lukte het soms om hem een paar slokjes brstvoeding te drinken. Daarnaast kreeg hij dus gekolfde melk in een flesje. Na een dag of vijf was mijn productie groot genoeg om geen kv meer te hoeven geven. Toen hij 8 dagen oud was mochten we naar huis en kreeg ik nog 5 dagen extra kraamzorg. De kraamhulp leerde me nog beter om mijn zoon aan te leggen en de dag dat de raamhulp vertrok dronk hij 7 keer per dag aan de borst. Mijn melkproductie was zo hoog dat het tepelhoedje helemaal volstroomde met melk als hij in buurt kwam. Mijn borsten lekten de hele dag en de laatste keer dag dat de kraamhulp er was kolfde ik nog twee keer 140 cc melk voor de vriezer, zodat ik 4 voedingen op voorraad had. De kraamhulp adviseerde me niet meer te kolven zodat ik niet zou overproduceren en zodat de pijn in mijn borsten afnam. Maar toen... Mijn zoon werd heel erg huilerig en dronk ineens niet goed meer aan de borst. Mijn borsten werden steeds slapper en ik kon de melk er niet meer met de hand uitknijpen zoals voorheen. Ik heb nog twee dagen elke 3 uur aangelegd, maar hij bleef huilerig en ook de plasluiers werden minder. Toen hij op een gegeven moment nog maar 1 klein plasje deed in 6 uur tijd en hij van al het huilen al bijna 12 uur wakker was begon ik te denken dat hij niet genoeg melk meer van me kreeg. Hij raakte ook overstuur als ik hem aanlegde. Ik gaf hem de melk die ik nog in de vriezer had, via de fles. Die 4 ingevroren voedingen deden hem zichtbaar goed en hij kon weer slapen en stopte met huilen. Ik dacht: dan voorlopig maar bv kolven en via de fles geven. Dan weet ik in ieder geval dat hij genoeg krijgt. Maar het kolven gaat helemaal niet goed meer. De melkproductie neemt steeds verder af, ondanks dat ik de kolfmomenten toe laat nemen. Eerst 8 keer per dag toen 12 keer en vandaag heb ik een aantal uren clusterkolven gedaan. Maar mijn borsten blijven slap en er komt vaak maar 20-30 cc uit beide borsten samen. Ik geef hem die kleine beetjes vermengd met Nutrilon. Hij plast, poept en slaapt nu goed en lijkt een tevreden baby. Maar ik ben alles behalve tevreden. Ik wil hem ZO graag bv geven in plaats van kunstvoeding! Ik probeer hem een paar keer per dag aan te leggen om de melkproductie te verhogen, maar hij drinkt nu helemaal niet meer bij mij. Hij zuigt een paar keer en zet het weer op een brullen. En de melkproductie loopt alleen maar terug. Ik begrijp er helemaal niks van. Wat kunt u mij adviseren? Mijn ideale situatie zou zijn dat ik hem borstvoeding kan geven en af en toe een flesje afgekolfde melk. Desnoods fulltime kolven en de melk altijd via de fles, als hij echt niet meer aan de borst wil. Sorry voor het lange verhaal trouwens... Mijn zoon is nu 17 dagen oud.
Hoi. Heeft je kleintje misschien spruw? - Blijf je kindje aanleggen en oefenen met de borst. Dwing niet. Een paar slokjes is prima. Dit wordt vanzelf wel weer meer. - Blijf elke 2-3 uur kolven. Masseer je borsten voor en tijdens het kolven met een warme/natte doek. Kolf bij je kleintje, met een foto van je kleintje of met een geurdoekje van je kleintje. Ga in een aangenaam warme en rustige ruimte kolven. Probeer zoveel mogelijk te ontspannen. - Hoe is je toeschietreflex? Als deze vertreegd is, is het een idee om Syntocinon neusspray te gaan gebruiken. - Weleda heeft een borstvoedingsthee die je kan drinken om je productie te stimuleren. Ook thee of capsules met Fenegriek en Gezegende Distel erin kunnen helpen. Ondanks de tips die ik je heb gegeven is het verstandig om een lactatiekundige bij jou in de buurt in consult te vragen. Zij kan meekijken met het kolven en voeden. Zij kan het mondje van je kindje bekijken en jou borsten. Succes. Groetjes Saskia