Min zoontje van 12 weken krijgt borstvoeding. Nu ging ik van 8 naar 7 voedingen toen hij de nacht ging doorslapen. En de laatste 2 weken schommelt het tussen 6 of 7 voedingen per dag. Maar vandaag sliep hij zo veel. Hij dronk om; 7.15 uur, 10.15 uur (eerder gegeven ivm bezoek om 11 uur), 14.45 uur, (bleek wakker in bed te liggen zonder dat ik hem hoorde) 19.15 uur (wakker gemaakt omdat ik er te lang tussen vond zitten) Vanavond dus nog 1 voeding voordat ik zelf naar bed ga. Krijgt hij wel genoeg? En is er een minimaal aantal voedingen wat je moet geven op deze leeftijd? Of een maximale tijd die er overdag tussen de voedingen mag zitten? Ik heb hem dus vanmiddag en vanavond drinken gegeven zonder dat hij erom vroeg maar hij bleek dus wel dorst te hebben.
hoi, Kijk het even aan. Je zit rond een mogelijk omslagmoment met je kindje. Houd zijn plasluiers in de gaten en of hij tevreden en gezellig is. Pak hem gerust eerder wanneer je vind dat er te lang tussen de voedingen zit. Misschien dat je na een week of zo ziet of hij tot een nieuw ritme is gekomen. Succes en geniet!
ok dan ga ik nog even zo door. Maar is er een minimum aantal voedingen voor kinderen van deze leeftijd?
Dat ligt echt heel erg aan ritme, groei, ontwikkeling van het kindje en jouw 'opslag' in borstvoeding. Probeer nog niet onder 5 te gaan zitten totaal (dus per 24 uur) anders overleggen bij cb
Het gaat steeds moeizamer merk. Voedingen duren veel langer. Voorheen 1 borst in 5 min waarna hij losliet. Nu met 5 voedingen blijft hij lang drinken en vaak wordt het lang sabbelen waarna ik hem los koppel. De tweede borst gaat dan hetzelfde. Vannacht kwam hij opeens voor een voeding. Dit is 1x eerder gebeurd nadat hij met 8 weken doorsliep. Ook heb ik niet het idee dat mijn borsten nog vol zijn. Kan het zijn dat ik opeens tekort melk heb? Ik maak me wel een beetje zorgen ook omdat hij best wel groot is en dus veel nodig zal moeten hebben. Iets over de plasluiers zeggen vind ik moeilijk, want wat is een goede plasluier?
Lastig he. Op zich hoeft het niet erg te zijn dat je borsten niet meer zo vol voelen iedere keer. Je lichaam snapt hoeveel melk er nodig is. Soms komen kindjes ineens 's nachts omdat ze groeien, een ander dagritme krijgen (dagverblijf, mama overdag weer drukker), iets onder de leden hebben. Een goede plasluier staat bol als je hem open wilt maken. Soms noemen we ze 'plofluiers': als je ze op de grond zou laten vallen ploffen ze echt neer. Je voelt dat er volume in zit zeg maar. Verschoon anders je kindje eens op het cb: dan kun je het daar laten zien. Je mag je kindje best aansporen om door te drinken. Houd hem bij de les, duren de pauzes langer dan aantal keren slikken of zet het niet aan tot drinken (een keer slikken en weer pauze) dan kun je afhalen en wisselen. Succes!
Dank je wel voor de uitleg over volle plasluiers. Dit is de eerste keer dat iemand mij echt kan vertellen wat nou een volle plasluier is. Ik denk wel dat hij voldoende plast als ik op deze manier naar zijn luiers kijk. Het is wel zo dat de luier bol staat maar alleen aan de voorkant. Alleen blijft het drinken een ramp. Als hij niet heel lang drinkt zoals een paar dagen geleden, wat ik beschreef, is het weer onrustig. Vandaag weer de oude gewoonte van kort en zeer onrustig drinken. Veel loslaten, veel aanhappen en trekken. Soms ook bijten. Ik weet nooit precies wat hij nu wil, wil hij meer of hapt hij omdat hij ergens anders last van heeft. Is mijn borst leeg of is de tsr te hevig? Voorheen liet hij wel eens los bij een tsr maar nu doet hij dat niet meer. Ik ben voor mijn gevoel al 3 maanden aan het klooien. Ook maak ik me steeds zorgen over de hoeveelheid melk die hij binnen krijgt met borstvoeding. Uit de fles drinkt hij wel rustig (ik oefen af en toe met afgekolfde melk). Dit wisselt van bijna 100 cc tot 175cc. Ik twijfel steeds of ik niet moet stoppen met borstvoeding omdat ik er zo weinig plezier aan beleef. Full time kolven zie ik denk ik niet zitten maar flesvoeding ook niet. Vandaar dat ik maar door ga. Ook omdat het makkelijk voorradig is. Maar het is zo frustrerend. Soms zijn er wel een paar dagen dat het wel lekker gaat dus dat doet me dan weer goed. Ik ben benieuwd of hij volgende week (vrijdag) goed is gegroeid als we op het consultatiebureau zijn. Heb je een idee hoe het komt dat mijn zoontje zo onrustig drinkt?
Kan inderdaad verschillende oorzaken hebben. Ervaart hij pijn of ongemak bij het drinken? Heftig tsr? Of duurt het hem te lang eer melkstroom op gang komt. Heeft hij last van spruw? goed kijken en laat ook bij het cb mee kijken. Wat goed dat je steeds door gaat, ook al beleef je er minder plezier aan. Mogelijk kun je iemand mee laten kijken? Wie weet krijg je inzicht of tips waardoor het makkelijker gaat. Wanneer je een lactatiekundige hiervoor inschakelt kun je uitgaan van de gedachte: lukt het niet, dan heb ik in ieder geval alles geprobeerd. Lukt het wel dan kun je plezierig verder! Is het toch niet naar verwachting, kan zij je helpen om een balans te vinden in gedeeltelijk borstvoeding of op een goede manier afbouwen. Ben ook benieuwd naar groei! ps bolle luier is inderdaad alleen aan de voorkant te zien
Ik heb nog een probleem. dat heb ik in een nieuw onderwerp neergezet. Namelijk het niet willen drinken van melk uit de koelkast/vriezer. Heb je daar een antwoord op? Ik hou je op de hoogte over de afspraak van vrijdag mbt groei van mijn zoontje.
Hij is van 6580 gr en 61 cm bij 2 maanden, nu 7315 gr en 64,5 cm gegaan. Bij geboorte 4160 gr en 53 cm. Ze waren tevreden maar hij zou iets onder de lijn zijn gegaan wat betreft zijn gewicht. Dit was de lijn voor flesvoeding. Thuis heb ik op borstvoeding.com de metingen ingevuld en zag ik dat hij op de grafiek voor borstvoeding, ook onder de lijn kwam. De afgelopen dagen gaan beter. Ik heb meer melk en hij komt nog steeds 5x per 24 uur. af en toe 6x als hij een keertje matig heeft gedronken, dan komt hij eerder. Soms maak ik hem overdag wakker omdat ik vind dat er te lang tussen zit. En voordat ik zelf naar bed ga moet ik hem ook bijna altijd wakker maken. Het probleem van het niet willen drinken uit de fles is er nog. Soms doet hij een paar slokjes maar meer ook niet. We blijven het rustig aanbieden.
Zo te horen ben je heel goed bezig. Goed dat je hem zelf pakt voor de nacht ook. Rustig door blijven gaan is in alle opzichten het beste wat je nu kunt bieden!