Kind vriendelijke recepten delen??

Discussie in 'Voeding' gestart door Inge88, 5 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Mijn dochter eet lekker zelf en met de pot mee. Ik kook het liefste gewoon één pot waar wij en dochter van kunnen genieten. Zo koken vind ik soms best lastig. Ik ben er achter gekomen dat ik toch best wel zout kookte en vaak gebruik maakte van een pakje/zakje. Aangezien die ook erg zout zijn moet ik nu creatiever zijn en zelf aan de gang met kruiden.

Ik ben al goed op weg, maar het lijkt me leuk als jullie hier je recepten delen die super smaken en óók geschikt zijn voor je kleintje.

Ik trap af, van het weekend gegeten:

Volkoren spaghetti met kip, spinazie, champignons en crème fraiche:

Ingrediënten
    - Volkoren spaghetti
    - Kipblokjes gekruid met een klein beetje natrium arme kipkruiden
    - Spinazie (diepvries)
    - Kastanje champignons (ik had ze al gesneden gekocht)
    - Crème fraiche
    - Beetje room
    - Eventueel gebakken spekblokjes om er later bij te doen voor de ouders

Hoe?
    Spaghetti koken. Kipblokjes kruiden en bakken in een beetje vloeibare boter. Daarna de champignons er bij. Vervolgens de spinazie blokjes tot deze warm zijn en vocht wat opgenomen en dan een paar lepels crème fraiche. Ik heb er nog een scheutje kookroom doorheen gedaan. Daarnaast heb ik voor ons nog wat spekblokjes gebakken en die er los bij geserveerd. Spaghetti op het bord, saus er overheen en klaar :D Zeer simpel dus en erg lekker.

2. M84

M84 Actief lid

7 dec 2010
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat een leuk topic! Ik ben gek op koken en probeer mijn dochter steeds meer met de pot mee te laten eten ipv apart te koken, maar soms best lastig iets te verzinnen.

Vanavond aten we dit recept, dochterlief at versie zonder rucola en amandelen:

Pasta met geroosterde amandelen en ricottacrème.

Ingrediënten (4 pers.)
    ca. 700 g cherrytomaten
    3 teentjes knoflook
    1 handvol verse basilicum
    25 g geraspte parmezaanse kaas
    125 g ricotta
    50 g amandelschaafsel
    300 g pasta (penne, liguri)
    50 g rucola
    3 + 1/2 el witte balsamicoazijn
    2 + 1/2 el olijfolie
    zout en versgemalen peper

Bereiden (ca. 30 min.)
    Halveer de cherrytomaten en snij de knoflook fijn. Bak de cherrytomaten in 2 el olijfolie gedurende 3 min. Voeg knoflook en 3 el balsamicoazijn toe. Laat het geheel nog 4 min. op een lager pitje zachtjes pruttelen. Druk de tomaten volgens met een vork aan, zodat het sap eruit komt. Breng de saus op smaak met zout en peper. Zet het vuur uit en laat de saus 10 min. rusten. Hak intussen de basilicum fijn en verdeel deze over de saus.
    Kook vervolgens de pasta zoals aangegeven op de verpakking. Terwijl de pasta kookt, meng je de parmezaanse kaas, de ricotta, 1/2 el olie en 1/2 el azijn goed door elkaar. Breng op smaak met zout. Daarna het amandelschaafsel roosteren in een anti aanbak pan. Pan eerst goed warm laten worden en goed in beweging houden. Let op! het schaafsel kan snel te bruin worden en smaakt dan bitter. Roer de pasta door de tomatensaus. Verwarm nog even indien nodig. Serveer de pasta met een paar lepeltjes van de ricottacrème, de geroosterde amandelen en garneer tot slot met rucola.

3. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Lekker M84!

Meer meer :D

4. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    Courgetteprutje

Courgetteblokjes en eventueel wat ui en knoflook bakken in een beetje olijfolie. Daarna ongezouten tomaten uit blik toevoegen (Even goed op etiket kijken) en laten pruttelen tot het gaar is. Serveren met pasta, rijst of couscous. Voor de grote mensen is het lekker om wat thijm en honing toe te voegen

5. Pickle

Pickle Fanatiek lid

7 mei 2010
    1.293
    5
    38
    Mijn kinderen zijn dol op mijn luiewijvenmacaroni en dito nasi ;)

Macaroni:

- Macaroni koken, of penne/farfalle (dat rapleyt makkelijker)
    - Teentje knoflook en een uitje fijnhakken en fruiten in olijfolie.
    - Grote zak italiaanse groenten erbij gooien en paar minuten bakken.
    - Blikje tomatenpuree erbij, italiaanse kruiden, evt een scheutje water.
    - Optioneel: even met de staafmixer erdoor (voor kinderen die anders alle stukjes groenten eruit vissen).
    - Optioneel: gehakt en/of geraspte kaas.
    Door elkaar roeren, zoutpot op tafel en klaar.

Nasi:

- Rijst koken
    - Kook een handvol doperwten en een handvol gebroken sperziebonen een paar minuten voor.
    - Fruit een teentje knoflook en een uitje in olie.
    - Bak een rode paprika in stukjes en een prei in ringen mee.
    - Klop een paar eieren los met een snuf kerriepoeder en bak die mee.
    - Doperwten en boontjes erbij.
    - Op smaak brengen met ketjap en gembersiroop.
    - Rijst nog even meebakken.

6. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Mamats en pickle: die recepten gaan op mijn lijstje er bij! Klinkt goed :D

7. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    zoon heeft pas gewoon de boerenkool, de hutspot en de zuurkool mee gegeten...iedereen weet wel hoe je die klaar maakt toch?

Verder vind hij aardappels groenten en vlees ook lekker...wij koken altijd zoutloos....

lekkere recepten trouwens...schrijf ze over hahaha

8. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    Gezinscurry

1 zak wokgroenten maar keuze, bijv de Hollandse
    Ui en knoflook
    Kipfilet in stukjes (hier altijd biologisch)
    1 blik magere kokosmelk (nutco)
    Kerrie Djawa (toko) of een andere milde kerriepoeder
    evt rozijntjes

Fruit de ui, knoflook en voeg de kip toe. Daarna de wokgroenten. Als het een beetje gaar is het kerriepoeder even goed meewokken. Kokosmelk toevoegen en laten pruttelen tot alles gaar is en de saus een beetje is ingedikt. Eventueel pureren voor de ukkies. Serveren met rijst. Mijn meisje is er dol op. Ook lekker met zalm of erwten en wortelen.

9. marike

marike Bekend lid

21 mei 2011
    631
    0
    0
    interieurbouw
    Ik geef nog niet die kant en klare zakken groeten, omdat er best veel prei en ui in zit. Kleintjes die raad het aan om dat pas te geven als ze 1,5 zijn. Dat vind ik persoonlijk wel overdreven, maar ben er wel voorzichtig mee.
    Geven jullie je kindje al wel prei en ui?

Verder kook ik hetzelfde wat wij eten vaak appart voor Siem.

Verder helaas geen recepten voor jullie, maar lees wel mee! Wat een leuke topic!

Mamats de familiecurry lijkt mee heel lekker ga ik zeker proberen :)

10. M84

M84 Actief lid

7 dec 2010
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Leuke recepten! Ik geef mijn dochter als sinds een poos wel gewoon ui/knoflook etc, prei heeft ze nog niet gehad, maar zou in haar geval makkelijk kunnen.

Vanavond krijgt ze lasagne:

Sausje van (zoutloze) tomatenblokjes in blik, courgette, champignon, uitje, basilicum en een beetje rundergehakt.

Bechamelsausje:
    25 g boter
    25 g bloem
    300 ml volle melk
    1. Verhit in een pan boter, tot de boter lichtjes begint te verkleuren. Als de boter erg bruin wordt, vermindert de bindingskracht, en is er wat extra bloem nodig.
    2. Roer de bloem door de gesmolten boter. Laat het mengsel 2 tot 3 minuten op een laag vuur pruttelen zodat de bloem gaart, af en toe roeren.
    3. Schenk er vervolgens een scheut melk bij en blijf goed roeren, tot al het vocht kookt en het mengsel bindt. Voeg de volgende scheut pas toe als het mengsel geheel glad is geroerd.

Laagjes tomatensaus, lasagnebladen en beetje bechamelsaus maken in een ovenschaal. Bovenste laagje bechamelsaus bestrooien met een beetje geraspte kaas en 30 a 45 min in de oven op 200 graden (ligt eraan hoe hoog je stapelt etc).

Voor onszelf ook erg lekker!

11. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    Meer, meer!

@Marike sinds 9 maanden geven wij uien en prei, we zijn heel voorzichtig begonnen met 1/4 ui en dat hebben we heel langzaam opgebouwd. Ze vindt het heerlijk.

12. Mamatss

Mamatss Actief lid

23 jan 2012
    421
    0
    0
    Witlofhap, variant

Ik maakte gisteren van restjes een witlofhap die succesvol was :)

Stoom wat witlof ca 5 minuten en snijd in piepkleine stukjes. Meng dit met wat pastinaakpuree en 2 eetlepels zelfgemaakte appelmoes. Voor kleinere ukkies kun je het witlof eerst pureren.

Pastinaakpuree: schil en snijd de pastinaak in kleine stukjes. Kook in ca. 15 minuten gaar. Daarna stampen of pureren. Lekker als alternatief voor aardappel.

Zelfgemaakt appelmoes heb ik altijd in kleine porties in de diepvries.

13. Meijke

Meijke Niet meer actief

Kip pilaf. Voor 2 volw en een dreumes. Zilvervliesrijst koken. Ong 250 Gr. kipfilet in blokjes snijden. Bakken. 2 gesneden uien erbij. Blikje tomatenpuree erbij. Theelepel sambal en twee eetlepels ketjap erdoor. Blik perziken uit laten lekken, vocht opvangen. Perzikvocht door de kip (niet alles, afhankelijk van de gewenste dikte). Perziken in stukjes erdoor en nog even meewarmen.

14. Meijke

Meijke Niet meer actief

Zuurkoolschotel met gehakt, banaan en aardappel.

500 Gr. Zuurkool, 500 gram gehakt, 2 bananen, paneermeel, roomboter, aardappelpuree (zelf maken of 2 zakjes)

Oven voorverwarmen op 225.
    Gehakt rul bakken met peper en evt zout
    Zuurkool uitlekken
    Ovenschaal invetten
    Laagje zuurkool
    Laagje gehakt
    Laagje banaan in schijfjes
    Laagje aardappelpuree
    Laagje zuurkool
    Laagje gehakt
    Laagje banaan in schijfjes
    Laagje aardappelpuree