Hi, wie herkent dit? Ik heb een dame van 5 weken en eigenlijk vanaf het begin huilt zij als de fles leeg is. Het volgende is al onderzocht: - of ze teveel krijgt en dus misselijk is na de fles - of ze te weinig krijgt - krampjes lijken veel later te beginnen, niet direct als de fles uit haar mond gehaald wordt. - speen wil ze niet, dus zal niet aan de onbevredigde zuigbehoefte liggen denk ik. Wat kan het toch zijn?
Mijn zoontje doet het niet bij iedere fles maar wel meestal na de flessen later op de dag. In het begin snapte ik ook niet wat dat was maar op een gegeven moment kwam ik erachter dat hij wilde slapen. En dan niet bij mij op schoot maar echt op zichzelf, in de kinderwagen of in zijn bed. Hij slaapt dan echt tot aan de volgende voeding. Als hij niet huilt na de fles dan blijft hij wakker om lekker samen te spelen of te knuffelen en gaat dan pas later slapen. Ik weet niet of je er wat aan hebt maar het blijft toch altijd een beetje uitproberen totdat je gevonden heb wat het precies is. Ik kwam er ook per ongeluk achter omdat ik hem even in de wagen lag om naar de wc te gaan.
Heb je ondertussen al een oplossing gevonden? Bij ons is dat ook vaak zo, maar wij kunnen het heel goed oplossen met een speen. Hij heeft namelijk erg veel zuigbehoefte. Dus daar heb je niet veel aan. Is de fles ook erg snel leeg? Misschien kun je je kindje tussendoor of naderhand op je pink laten zuigen? Spuugt en/of smakt je kindje ook veel? Zo ja, misschien de voeding indikken of zelfs denken aan (verborgen) reflux. Succes!
Deed onze dochter ook heel vaak maar dan gingen we even de kamer rond en dan was ze t zo weer vergeten. Geen idee wat t geweest is. Ze doet t nu al heel lang niet meer.
het heeft te maken met de natuurlijke instincten van een kind. Die zijn bij de een sterker als bij de ander. Van nature drinken babies uit een borst, daar zijn ze op 'geprogrammeerd'. En melk komt op een heel andere manier uit een borst als uit een fles. Uit een fles komt een gelijkmatige stroom die in één keer in eens op is. Uit een borst komen eerst druppels, dan stromen en dan weer druppels. Die laatste druppels zijn voor een baby het signaal 'melk is bijna op', waardoor ze hun drinktempo aanpassen. Het is aangeboren bij babies om dat te verwachten. Met een fles is dat gewoon een tikkie lastiger, maar je kunt je kind wel op weg helpen door die signalen 'het is bijna op' door te geven. Bijvoorbeeld door halverwege de fles even te pauzeren, en als de fles voor 3/4 op is even in de speen te knijpen, of de fles in een andere houding te houden zodat de melk er een beetje moeilijker uitkomt. Daarnaast, als de fles leeg is, niet meteen speen uit mond trekken, maar je kind de speen naar buiten laten werken, zodat je kind zelf wat meer regie over het gebeuren heeft en zij niet schrikt omdat de speen opeens uit haar mond is. Na de fles even pink in de mond (diep, je moet het zachte deel van het gehemelte voelen) helpt ook. En de fles babyfriendly aanbieden. Niet speen in de mond doen, maar met speen om mond aaien tot je kind toehapt, en kind niet laten liggen tijdens een voeding, maar wat meer rechtop houden.