Hmmmm ik begin nu toch een beetje te twijfelen. Zoonlief is bijna 7 maanden, maar komt nog altijd voor een late voeding. Dit terwijl hij 200 gram fruit, 1 boterham (soms 2!!!) en 200 gram avondeten krijgt naast zijn 3 flessen (van 210cc, om 7.00-13.00 en 19.30 uur) Ik lees echt bijna overal dat baby's moeten worden gewekt rond dit tijdstip en dat je dan vanzelf de fles kan weglaten..... nou mijn zoon dus mooi niet! Is dit normaal? Hij is ook echt een flink ventje aan het worden (nu rond de 70 cm en 9 kilo) Ik twijfel om hem te gaan troosten en geen late voeding meer te geven. Wat denken jullie??
Mijn zoontje was ruim 10 maanden toen hij ging doorslapen en niet meer voor een nachtvoeding kwam. Wij hebben het geprobeerd om alleen te troosten, maar dat werkte niet. Kostte ons ook meer tijd en energie, want verder slapen zonder flesje zat er gewoon niet in. Dan waren we eerst een tijd bezig geweest om te troosten, om te merken dat hij toch echt alleen verder ging slapen als hij wat melk gekregen had. Dus we hebben ons er snel bij neergelegd en hem laten komen wanneer hij wilde. En ons zoontje is ook altijd een goede eter overdag geweest, maar blijkbaar had hij het gewoon nodig. Ik zou zeggen, je kunt het troosten altijd proberen, misschien werkt het voor jullie zoontje wel. En het spreekwoord luidt niet voor niets: niet geschoten is altijd mis.
Ik sluit me aan bij Yesera. Ga voor de makkelijkste weg. Troosten ipv fles kun je altijd proberen maar als dat betekent dat je uren loopt te troosten terwijl je hem met een fles zo weer in slaap heb, zou ik toch maar weer die fles gaan geven.
Blijkbaar heeft hij die fles nog nodig, anders werd ie niet wakker. Gewoon geven. Hoe laat krijgt hij zijn laatste maaltijd? En wat krijgt hij dan? Mss iets geven wat meer vult.
Oke, nou in ieder geval fijn te lezen dat ik niet de enige ben. Hij doet het verder ook prima, ben meer bang dat het een gewoonte wordt waar ik misschien straks niet meer vanaf kom. Maar dat gevoel moet ik misschien loslaten. Hij heeft hem wel eens overgeslagen, maar vervolgens komt hij dan toch rond 1-2 uur. Das ook niet echt ideaal.
Hij krijgt rond 17-18 uur zijn avondmaaltijd , eigenlijk eet hij dan wat wij ook eten (mits hij dit mag) Gisteren was dit rijst met een paar stukjes kip, wortel, champignons etc. Hij krijgt daarna ook nog een toetje. Daarna is het baddertijd en dan zijn fles rond 19.30 van 210 cc.
mijn zoontje is nu ruim 9 maanden en slaapt nog altijd niet door zonder die late voeding. Ik probeer af en toe of hij al van die voeding af kan maar vannacht was het half 2 en hele grote honger dus hier gaat dat nog steeds niet lukken. Helaas dan maar een voeding extra waar ik hem voor wakker maak net voordat ik naar bed ga. troosten helpt echt niet hier en levert alleen gebroken nachten op. het bureau is het hier niet mee eens maar voor mij is dit voorlopig nog de oplossing. overigens kreeg hij eerst een pap fles maar aangezien hij alle flessen echt weigert krijgt hij alleen de borst.
Als je je zorgen maakt om zijn gewicht misschien kleinere flessen aanbieden? Mijn dochter van 8 maanden eet ongeveer precies hetzelfde (1 boterham, 1 stuk fruit, 200 gram warm eten, halve rijstwafel), maar ik heb de flessen naar beneden geschroefd 3x 150/5. De fles van 23 uur heeft ze al sinds 4 maanden niet meer. Of 180/5 geven? Misschien yoghurt na de warme maaltijd, zou dat helpen dat hij 's avonds laat minder honger heeft? Of een tussendoortje 's middags als rijstwafel of soepstengel (als hij al 2 boterhammen op heeft waarschijnlijk niet ). Als je je geen zorgen maakt over zijn gewicht maar gewoon afvraagt waarom hij de vierde fles nog heeft, dan zou ik hem het gewoon geven. Ik ken de groeicurve niet precies uit m'n hoofd voor een jongen, maar ik denk dat zijn gewicht 1 SD/lijntje hoger is dan zijn lengte? Niet erg verontrustend, maar ik zou wel proberen te voorkomen dat er 2 lijntjes verschil/uit verhouding tussen komen te zitten.
Hier ruim 10 maanden en hij komt nog voor een nachtvoeding maar het waren erg lang 2 nachtvoedingen plus avond dus er is er al 1 fles helemaal af. Nu probeer ik wat af te bouwen in cc's.
Oja dat kan ik ook proberen. Zit er nog een max aan voeding nummer 2? Want nu zit hij op 630 cc (hij krijgt dan s ochtends en s avonds nog borstvoeding)
En kun je de fles van 1300 niet minderen? Hier krijgt ze na de boterham een half flesje (90/3). En voor de rest ben ik het eens met de rest: hij heeft het bkijkbaar nog nodig. En joh, hij slaapt al door, hoe fijn is dat. Probeer inderdaad anders de flesjes eens kleiner te maken. Zo heb ik ook geprobeerd de nachtvoeding wat af te bouwen. succes hoor
Ja het wisselt omdat ik met onregelmatige diensten zit op mijn werk. Als ik thuis ben geef ik hem om 19.00 uur bv en gaat hij daarna slapen. Als hij dan wakker wordt krijgt hij nog een fles van 210+rijstebloem. Als ik aan het werk ben is het andersom. Dan krijgt hij om 19.00 de fles en als hij dan wakker wordt bv. Dus wat is in deze het handigst? Want als hij niet meer komt in de toekomst loopt mijn bv opeens heel erg terug. Of zou ik dan gewoon om 19.00 uur kunnen blijven geven en die fles eraf halen?