Hey! Ik heb even jullie advie, ervaring en wijze raad nodig Mijn oma ligt op sterven, het is een kwestie van dagen. On meisje van 4,5 jaar kent haar wel, weet wie het is en weet ook dat het niet goed gaat met haar. Ik heb wel gezegd dat ze binnenkort dood gaat omdat ze ziek is en het niet goed meer met haar gaat en omdat ze heeeeeeeeel oud is. Nu twijfel ik of ik haar mee neem naar de begrafenis. aan de ene kant denk ik heel goed voor haar omdat het nders zo is van oma is weg, foetsie.. nu krijgt ze dan toch het idee van afscheid nemen. Maar nou denk ik straks gaat ze heel hard huilen.. dat de dominee niet meer te verstaan is En loop ik dan met haar weg? dat ik van alles mis?? Want wil niet dat ze dan met een wat vreemd persoon weg gaat uit de kerk en dan bij iemand anders moet huilen. En wat doet het met haar? Ik zag wel dat je boekjes kan halen bij de bieb over overlijden van opa of oma. Oh ja en laat je dr in de kist kijken?? Nou een hoop vragen, bedankt alvast voor jullie raad en advies. xx tanja
Het ligt een beetje aan je kind. Maar een kerkdienst is soms toch wel saai, en lang stilzitten. Ik zou het met mijn bijna 4 jarige peuter niet doen. Een algemene dienst in een mortuarium is vaak toch al wat losser. Dan zou ik er wel over nadenken. Wat je ook kunt doen, is om na het overlijden even langs te gaan met je dochter, waar ze opgebaard is. Dat je haar daar afscheid laat nemen. En dat je na de begrafenis haar meeneemt naar het graf. Evt nog een mini-ceremonie met een bloemetje en een verhaaltje op haar nivo? Sterkte met alles!!
Ik heb straks hetzelfde met mijn moeder, mijn dochter is 2 wordt in juli drie. Ik heb nu het boekje Lieve oma pluis besteld (van nijntje dus), die krijg ik vrijdag. Eerlijk gezegd zou ik haar niet meenemen naar de uitvaart zelf maar bijvoorbeeld wel als ze opgebaard ligt. Of ze in de kist moet kijken vind ik lastig... want dode mensen zien er wel uit alsof ze slapen maar ze worden nooit wakker. En daarvan kunnen kinderen weer heel bang worden... Maar jij kan dat beter inschatten dan ik want ik ken je dochter niet . Veel sterkte ermee
Mijn schoonmoeder is 4 maanden terug overleden. Helaas hadden wij het dubbel.Geboorte en sterfte op 1 dag. We hebben de oudste op deze manier voorbereid(ook 4 toen,nu net 5 jaar)Ze heeft een mooie tekening voor oma gemaakt en samen met de foto van haar en haar zusje in de kist gelegd. We hebben gezegd,dat Oma een sterretje is geworden en als ze in de avond naar bed gaat en uit het raam kijkt en sterren ziet,daar zit oma over haar te waken. Ok hadden we dit in een crematorium.Omdat de achterkleinkind van mijn schoonmoeder ook 4 was hebben ze kleurboeken en potloden voor de 2 dames gekocht. als laatste mochten de dames(mijn dochter ook voor haar zusje)een roos op de kist leggen. Eigenlijk heeft mijn oudste op deze manier er vrede mee
Mijn mans oma is afgelopen Oktober overleden en alle 3 de kinderen kende haar ontzettend goed. Wij hebben ervoor gekozen om het ze ook te vertellen destijds. Ze wisten dat het niet goed met oma ging. Toen ze was overleden waren alleen hubbie,ikke en andere familieleden erbij en 2 kinderen. Een van 9 en de andere was 16 jaar. De oudste was ook 9 jaar en hij wilde oma graag zien en is dus alleen met papa mee gegaan. Ik zelf niet want ik kan daar heel slecht tegen. Mijn zoon heeft er dus gezien en zei wel dat ie het eng vond maar blij was dat hij het had gedaan. Onze andere 2 kinderen toen 6 jaar en bijna 3 waren bij mij en zijn ook niet meegeweest naar de crematie. De oudste van 9 jaar wel. De jongste 2 zeggen altijd als ze de foto zien oma is een sterretje en dat is goed zo. Persoonlijk zou ik een kind van 4,5jaar niet mee nemen om te gaan kijken of naar de begrafenis. Maar goed dat is iets wat jullie zelf moeten beslissen.
thanx! Ik denk niet dat ik dr mee ga nemen, maar kijken of ik haar even mee kan nemen naar de kist. Gewoon dat zze de kist ziet. En ze kan eventueel een tekening kan maken. En dan na de begrafenis ga ik denk ik met haar naar het graf om een bloemetje neer te leggen ofzo..dat we die gaan plukken samen. Ik zag dat nijntje boekje maar daar staat in dat het lijkt alsof oma slaapt.. en dat wil ik niet gebruiken met dood. Want straks durft ze niet meer te slapen..
Nou oma is inmiddels overleden. vandaag waren we daar in huis en oma ligt opgebaard daar. Mn plan was om dr niet te laten kijken maar meisje wilde toch graag kijken. Dus heb het maar toegelaten, wilde haar niet tegen houden omdat ze dan misschien het idee krijgt van ik mag niet kijken dus het zal wel eng zijn enzo dat ze er in dr hoofd mee aan de haal gaat en de meest enge en rare dingen gaat verzinnen. Nou ze vond het raar maar leuk zij ze.. haha ze heeft nog even aan alle bloemen geroken. OOok heeft ze even oma een beuk gegeven en heeeeel hard geroepen OOMMAAAA. Ze doet het echt niet meer he? zei ze. Nou ze was daarna wel even verdrietig maar dit lekker toegelaten. Ook heeft ze het er af en toe over, over de hemel ect. We zien wel hoe nu verder! Groetjes, x
Fijn dat ze het zo goed opgepakt heeft! Kinderen gaan daar toch wat luchtiger mee om als volwassenen he.. Hier bij mijn oma's begravenis waren er ook jonge neefjes en nichtjes (5/6 jaar) bij, ging allemaal prima, hebben zich keurig gedragen. Sterkte met dit verlies!
Gecondeleerd met je oma! Vind het heel moeilijk om voor iemand anders te zeggen wat je in zo'n situatie moet doen. Ik denk dat je het zelf het beste aanvoelt, jij kent je kind het beste! Mijn oma is 2 jaar geleden overleden. De laatste dag van haar leven ben ik er de hele dag met Anoeska geweest. Anoeska was natuurlijk veeeeel jonger dan jouw dochter nu is. Mijn oma stond opgebaard bij mijn ouders thuis, in de week dat mijn oma daar stond, waren Anoeska en ik er ook de hele dag. Ze liep zelf toen af en toe naar oma toe en ging even kijken. Heb Anoeska toen niet heel veel verteld over wat er allemaal aan de hand was. Toen mijn oma begraven werd is Anoeska niet meegeweest. Ik vond haar te jong om zo lang stil te blijven en zitten, ik zou dan te veel van de dienst missen. Ik wil je veel sterkte wensen!!
Gecondoleerd! Mijn man zijn oma is vorige maand overleden. Stijn is 4,5 jaar en hebben hem niet meegenomen naar de crematie omdat we hem daar te jong voor vonden.. Hij is wel mee geweest naar oma haar huis waar ze in de kist lag en hij wou in eerste instantie niet naar haar slaapkamer toe waar ze lag maar toen we weggingen wou hij toch even dag zeggen en is hij dus bij haar geweest.. Hij vertelde heel erg mooi dat grote oma in een schatkist lag en daarmee naar de sterretjes ging Op de avond van de condoleance hebben we hem niet meegenomen maar hij had wel een mooie tekening gemaakt die we voor hem bij oma in de kist hadden gelegt. Hij vraagt nu wel veel meer over de dood als daarvoor maar dat is natuurlijk logisch..
Ja ik ga haar ook niet mee nemen naar de begrafenis. En niet alleen omdat ze niet zo lang stil kan zitten maar ook voor mezelf. Ik huil niet waar ze bij is, vindt ik niet prettig ook al is het logisch dat je even moet huilen. Wil graag de begrafenis voor mezelf hebben om echt afscheid te nemen, nu is dat er nog niet van gekomen omdat ik me steeds groot moet houden. Heb dr vandaag ook niet over gehoord. Wel zei ze gister, wanneer gaan we oma in stukken snijden?? uuuuuuhhmmm.. waarom?? Ze moet toch in een kist.. zijdacht aan haar speelgoedkist. Dus daar moet nog wel wat aandacht aan besteed worden hahahaha.