Huilen bij start vast voedsel

Discussie in 'Voeding' gestart door Caatjeh, 6 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caatjeh

Caatjeh Actief lid

25 nov 2006
    267
    0
    0
    Ongeveer een maand terug ben ik begonnen met het geven van fruit en groente hapjes. Echter bijna elke keer begint onze zoon te huilen, nadat ik hem een eerste hapje geef. Alleen peer en een fruit yoghurt vindt hij wel lekker. Appel, banaan, wortel, broccoli wil hij niet en spuugt hij meteen weer uit. Daarbij zijn het een paar hapjes wat hij eet. Ik dacht na 2/3 weken went hij er wel aan, maar het is elke keer een drama. Probeer niet teveel te pushen, en houd het een beetje vrolijk. Maar het mag niet echt baten. Het lijkt ook wel dat hij niet echt weet wat hij met het eten aan moet.

Herkenbaar, tips?

Groetjes

2. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    enorm herkenbaar!

Wij zijn 2 maanden aan het klooien geweest ermee. Ik werd er enom onzeker van en wist niet meer wat ik moest doen.

Maandag bij het cb geweest en die gaf de tip om het raply(uit het vuistje) te doen
    en wat schets onze verbazing, meneer eet of hij nooit gegeten heeft! Hij heeft zelfs lol in zijn eten, en eet alles wat los en vast zit. Zolang hij maar zelf mag doen, Ik mag nu ook een paar stukjes in zijn mond doen, zolang hij maar eten in zijn handen heeft en zelf kan eten.

In het begin vond ik het heel eng, maar daar waren we na 2 dagen overheen. Hier op het forum kan je veel dingen vinden over de raply methode

3. sonja

sonja VIP lid

5 mrt 2006
    5.270
    0
    0
    bejaardenzorg
    DenHelder
    vind je dat niet eng dat rapley methode?
    ik prak alles voor esmee, heb het idee dat ze er in zal stikken in die grote stukken, aangezien alles helemaal haar mond in verdwijnt (zoals een koekje)
    en hoe doe je dat dan, zet je de bord voor zijn neus en laat je het zelf pakken dan ofzo?

4. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Ik was in het begin ook enorm bang dat hij zou gaan stikken, Wilde er ook nooit aan beginnen hoor
    Maar ja je moet wat als je kind wat wil laten eten, want hij wilde gewoon niet van een lepel en niet geprakt en hij wilde het zelf doen.

Ik geeft een stuk aardappel bv in zijn handen en hij peuzeld het lekker op, en af en toe geef ik een stukje in zijn mond. Hij heeft een paar keer gekokhalsd maar hoefde nooit in te grijpen.
    Als hij te grote stukken in zijn mond had, dan spuugde hij het gewoon uit.

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Inderdaad rapley proberen ... en anders een paar dagen stoppen en opnieuw proberen ...

Succes!

6. Caatjeh

Caatjeh Actief lid

25 nov 2006
    267
    0
    0
    Hoi,

Ik heb gisteren mijn zoon een lepeltje gegeven met wat wortelpuree erop en richting zijn mondje bewogen. Maar wel dat hij het zelf vasthoudt, en dat er wat wortelpuree in zijn mondje komt... en zowaar nu brulde hij niet. Dus het is niet de smaak wat hij heel erg vindt, maar meer dat ik eten in zijn mond stop. Dus dank voor de tip. Ik ga er wat verder mee aan de slag. Hij heeft alleen nog geen tanden. Kan je dan evengoed stukken zacht fruit of groente aanbieden?

7. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Ja hoor dat kan heel goed, ze "kauwen" met hun tandvlees en een tond doet ook heel veel, moet jemaar eens goed kijken wat er met de tond gebeurd.
    Daar ben ik ook eens op gaan letten, is heel grappig om te zien.

Hier ook pas 2 tanden en daar doet hij nog weinig mee, maar kauwt op zijn manier.

8. melissa73

melissa73 Lid

19 apr 2008
    96
    0
    0
    leidster KDV
    De Rapley methode schijnt wel te werken inderdaad.
    Moet wel zeggen dat ik het zelf nooit zou doen omdat ik het te eng vind.
    Bij ons op de groep ( ik ben leidster) zijn er wel kinderen die uit het vuistje eten. Wanneer dat thuis gebeurt gaan wij daar in mee.
    Vaak zitten wij daar wel dan echt bovenop ( of ernaast eigenlijk :) )
    Toch gebeurt het weleens dat het kindje zich behoorlijk verslikt en dan duurt het heel lang voordat je het tuigje hebt losgemaakt en het kind uit het stoeltje hebt hoor.
    Alleen daarom zou ik het eigenlijk niet doen, maar dat is puur mijn ervaring op het werk.
    Thuis heb je er toch meer tijd en aandacht voor en het schijnt dus wel te werken.
    Je zou het dus gewoon eens kunnen proberen.
    Anders gewoon nog even uitstellen en even langer de eerste melk gebruiken ( als je fv gebruikt)
    Misschien is het een fase en lukt het over een klein tijdje juist weer wel.
    Probeer in ieder geval niet op te dringen, want het moet inderdaad leuk blijven.
    Lukt het nu niet, misschien over een week of twee drie weer wel.

gr, Melissa73

Deel Deze Pagina