Savonds bij thuiskomst lastig en "slecht" eten

Discussion in 'Baby en dreumes' started by ashleyp, Aug 15, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

We weten het even niet meer hoor! Ons zoontje had altijd een goed dagritme. Zodra ik rond 6 uur thuis kwam van het werk at hij een heel potje groente en rond 7 kreeg hij dan nog een fles van 210.

Sinds 2 weken krijgt hij:
    smorgens om 7 uur pap van 180 i.p.v. een fles van 240 (laat meestal een piepkleinbeetje van zijn pap staan)
    om 11 uur fruit met een liga erdoor en water te drinken i.p.v. een fles (in het weekend at hij wel al fruit tussendoor)
    15.00 fles van 210
    18.00 groente
    19.00 fles van 210

Voor die 2 weken was alleen de groente standaard iedere avond en fruit alleen in het weekend. Voor de rest krijg hij 4 flessen per dag. 3x240 en 1x210.

Sinds deze week erbij: om 1 uur een witte boterham zonder korstjes met stroop/jam/pate/geprakte banaan/chocopasta/smeerkaas. Deze eet hij bijna helemaal op.

Het probleem is nu dat hij sinds 2 weken erg lastig is zodra hij thuis komt. Met name deze week is het drama. Mijn vriend is tussen 17.00 en 17.30 thuis. Ik kom tussen 17.45 en 18.00 thuis. Meestal als ik thuis kom hoor ik mijn zoontje al huilen bij binnenkomst. Of als het stil is zegt mijn vriend: "hij is echt net pas een paar minuten stil, heeft de hele tijd gehuild". Hij blijft dan huilen en krijsen totdat hij word opgepakt. Dan is hij vrij rustig en jammert hij af en toe nog. Sindsdien eet hij ook slechter savonds. Normaliter at hij een bakje van 150 gram helemaal leeg en wilde vervolgens nogmeer. Nu ben ik al blij als hij de helft ervan opeet. Wanneer ik zijn flesje maak gaat dit super, deze drinkt hij meteen leeg.

Doordat hij zoveel huilt en weleens eerder zijn fles krijgt omdat hij huilt is hij ook sneller moe. Ging hij eerst vaker met gemak om 20.30 naar bed ligt hij er nu al vaker voor 19.30 in.
    Vaak is hij dan nog hysterisch aan het huilen voordat hij in slaap valt.

Overdag is hij super braaf, babbelt veel, lacht veel en speelt veel. We hebben een duidelijke structuur qua voeden. Dit gebeurd op vaste tijden. Alleen is hij een moeilijke slaper overdag. Na zijn pap slaapt hij nauwelijks 3 kwartier en na zijn boterham slaapt hij als een blok en moet hij om 3 uur worden gewekt voor zijn fles. Vervolgens slaapt hij nauwelijks tot niet meer tot aan avondbedtijd.

Weet iemand wat dit gedrag kan veroorzaken? Kan het komen door de verandering van eten of heeft iemand anders een verklaring?

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    11,008
    4,016
    113
    6 uur vind ik vrij laat voor warm eten, hoewel je zoontje nog wel veel melk krijgt !

Hier wordt het om 5 uur ook lastig, maar dan heeft ze gewoon honger! Na het eten speelt ze altijd nog een hele tijd heel leuk.
    Nou is mijn dochtertje wel een heel stuk ouder, maar de momenten dat ze echt lastig was en veel huilde, was 9 van de 10 keer omdat ze gewoon honger had!

Mag ik vragen waarom je wit brood geeft? Daar zit echt helemaal niks in qua voedingswaarde...verder zou ik ook uitkijken met beleg met veel suiker zoals jam, stroop en chocopasta...
    Alleen boter op een stukje licht volkoren is al voldoende op die leeftijd hoor! Overigens adviseren ze pas brood met 7 maanden als ik me niet vergis.. Ivm gluten ed

3. ladyw

ladyw Fanatiek lid

Nov 4, 2011
    1,233
    2
    0
    Bergen op zoom
    misschien is hij wel toe aan meer vast voedsel;) wat allicht wat meer zal vullen. Het kan ook gewoon even een lastige fase zijn. die hebben we er hier ook meerdere gehad ;).

4. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Ik twijfel soms ook of het niet gewoon honger is aangezien hij op zijn fles meteen aanvalt. Echter, zijn groente wil hij niet als hij aan het krijsen is. Alleen met de fles krijg je hem dan stil. Vervolgens eet hij niet veel groente omdat hij natuurlijk een fles achter zijn kiezen heeft. Maar als we hem de fles geven bij thuiskomst zou dat rond 17.30 zijn. Is dat niet te snel op elkaar 15.00 en 17.30?
    Na het eten speelt hij overigens meestal wel fijn totdat hij moe word.

Wij geven (zoutarm) witbrood omdat dit door CB werd geadviseerd en omdat op internet overal staat dat je het beste met witbrood kunt beginnen. Hier zitten geen of in ieder geval niet veel gluten en granen etc. in. Naar de 8 maanden toe mag je steeds iets bruiner/donkerder brood proberen. Tenminste dit is wat wij horen en lezen dus dit nemen wij dan maar aan......

Qua beleg deed ik eerst niets op het brood (want dat had ik ook op internet gelezen dat je eerst met korstjes zonder iets erop begint) maar dit duwde hij steeds met zijn tong eruit omdat hij dit niet wilde en begon vervolgens te huilen. CB adviseerd om dus juist de korstjes er vanaf te snijden en er een van de eerder genoemde broodbeleg op te doen.

Edit: vind je 2x210 en pap van 180 veel melk met 6,5 maand? Ik was juist bang dat we eigenlijk te weinig melk gaven :) Aangezien ze toch tot 1 jaar sowieso melk moeten krijgen?

5. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Het huilen of jammeren rond etenstijd is heel herkenbaar. Regelmatig hebben we dat (in fases). Eerst dacht ik ook honger maar dat is het niet altijd is hier gebleken. Ik weet nog steeds niet wat het is, misschien verveling in combi met honger en slaap. Ik hoor wel van meerdere mensen dat rond etenstijd een lastigere periode is. En hier overigens na t eten ook weer heel mak en rustig. Ik blijf het ook gek vinden en kan maar niet bedenken wat het nou kan zijn...

6. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Ik denk dat moe zijn maar er niet aan willen toegeven ook mee speelt inderdaad

7. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

Jan 8, 2009
    772
    0
    16
    Tussen 15 en 18 zit 3 uur, is misschien wel erg lang. Ik gaf in de leeftijd waarop jouw kind nu zit rond 16.30 al vaak warm eten (restje van de dag ervoor of potje). Je zou ook om 13u ipv brood, groente kunnen geven (en s avonds brood).

Ik heb zelfs een periode gehad waarop ze rond 15.30 warm at (ipv fles, die gaf ik dan om 17u en voor t naar bed gaan).

Ik denk dat t vermoeidheid is dat je kindje dan even niet wil eten, is natuurlijk ook erg inspannend voor ze.

Dat je kindje misschien toe is aan meer vast voedsel zit misschien ook wel wat in. Tijd om wat te experimenteren?

8. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    2,225
    2
    0
    Ons zoontje kan nu pas echt wachten tot 18 uur met warm eten. Toen hij zo oud was als jouw kleintje kon hij dat echt niet en at om 17 uur al. Dan at ik of papa met hem mee en de ander heel ongezellig later als die later thuis kwam. De tijd kon maanden later pas heel langzaam opgeschoven worden en sinds kort houd hij het pas vol tot 18 uur. Dan is het vaak ook nog zo dat veeeeel kindjes het rond die tijd moeilijk hebben. Hier heb ik ook wel eens met een hard huilend kindje het eten snel af moeten maken. Nu kan hij nog wel vervelend zijn maar dat is meer een vorm van aandacht omdat mama staat te koken. Dan gaan even de tv kort aan als het echt vervelend word.

9. Caro31

Caro31 Fanatiek lid

Nov 11, 2007
    2,501
    2
    38
    Als hij om 15.00 uur wakker is, dan zou ik hem om 17.00 uur nog even op bed leggen. Misschien slaapt hij dan nog even drie kwartier en kan hij het nog even volhouden tot bedtijd. Ik denk dus dat het vermoeidheid is.

10. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Klinkt wel logisch maar toen hij nog fles - fles - fruit - fles - groente - fles kreeg toen was het geen probleem om om 18 uur zijn groente te eten. Of heeft dat te maken met de aanpassing van het voedingspatroon denk je?

11. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Hoe bedoel je toe aan meer vast voedsel? We zijn van 4 flessen met fruit en groente overgestapt naar 2 flessen met pap, fruit, groente en een boterham. Wat zou ik dan eventueel nog kunnen introduceren?

12. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

Jan 8, 2009
    772
    0
    16
    Sorry... Ik dacht dat je nog op drie flessen zat (verkeerd gelezen). Misschien kun je tussen 15 en 18 wel tussendoortjes aanbieden wat een beetje vult, zoals bijvoorbeeld yoghurt, plakje ontbijtkoek oid?

Je zou ook ipv fruit in de ochtend een rijstwafeltje (kan die dat al wegkrijgen trouwens?) oid kunnen aanbieden en het fruit tussen 15 en 18 uur?

13. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Ik heb een rijstwafel nog nooit geprobeerd. Ik heb wel een lange vinger geprobeerd, dit ging goed. Ook heb ik een soepstengel geprobeerd maar hier sabbelt hij aan, dan "bijt" hij er stukjes af en die duwt ie met zijn tong naar buiten om verder te sabbelen. Hij eet de soepstengel dus niet echt op. Yoghurt had ik gekocht met het idee dit als toetje te gaan geven maar CB raadde yoghurt onder de 9 maanden sterk af omdat flesvoeding precies uitgebalanceerd is qua bepaalde (voedings)stoffen en yoghurt kan dit schijnbaar in de war gooien? Ontbijtkoek zou eventueel een goede optie zijn, nog niet geprobeerd maar hem kennende zal hij dat wel lekker vinden.

Ik bedacht me net zelf, smorgens slaapt hij weinig. Na zijn boterham om 13.00 speelt hij nog even en dan gaat hij slapen. Vervolgens moeten we hem telkens wakker maken voor zijn fles van 15.00 uur. Na zijn fles speelt hij en dan gaat mijn schoonvader rond 16.30 telkens met hem wandelen waarbij hij in de wagen (geen bak maar buggyinzet) in slaap valt. Wellicht is het beter om hem om 15 uur niet wakker te maken maar te laten slapen tot 16 uur en hem dan zijn fles te geven? Dan is het minder lang tot aan zijn groentehapje en heeft hij iets langer en waarschijnlijk dus ook beter geslapen. Dan kan hij na de fles van 16.00 uur alsnog gaan wandelen en wellicht even indutten.
    Bij elkaar opgeteld zal hij overdag zo een 3 tot 4 uur slapen.

Share This Page