Mijn kleintje is nu 4 weken oud. De ene dag zit er best regelmaat in, om de 3/4 uur, vooral in de ochtend zit er de meeste tijd tussen. Maar in de middag zit er meestal al korter tussen en 's avonds ben ik gewoon bijna om het uur anderhalf uur bezig, ze huilt vaak heel de avond, kan blijven aanleggen, dan is het net een paar slokjes en dan is het weer over of ze drinkt echt goed. Maar zodra ik ze in bed leg dan is het weer brullen. Ik laat haar meestal 10 minuten gaan, maar wanneer het dreinen over gaat in echt gillerig huilen pak ik haar direct....anders is ze totaal overstuur. De ene keer drinkt ze 100 cc in 1x dan maar 50/60 cc, soms zelfs maar 40cc Valt me op dat wanneer er veel prikkels geweest zijn van buiten af dat ze gewoon heel lang van slag is...bijv. na een bezoek CB, wanneer ik dus haar vroeger wakker maak ivm voeding om weg te gaan. Soms weet ik het ff niet meer....vraag ik me af of ik zo wel door moet gaan met bv. Liefs Matrix.
Het zouden kunnen het regeldagen zijn (meer info: Hier heb je meer over regeldagen: http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... dagen.html). Of clusteren. Mischien kun je het het beste op het borsvoedingsforum vragen, daar weten ze er heel veel van! Als je op clusteren zoekt vind je veel wat lijkt op wat jij beschrijft...-
Clusteren ? Had er nog niet van gehoord, even nagezocht op internet, zou kunnen, verhalen komen me wel bekend voor. Regeldagen zouden het toch niet moeten zijn, gezien ze nu 4 weken is ?
Soms ga je er zo onzeker van worden, dan denk ik heb ik wel voldoende voeding voor mijn meisje. Ze is nu weer redelijk stil, ben net gaan kijken maar mevrouw ligt gewoon doodleuk met grote ogen in haar bedje rond te kijken. Dus dan lijkt ze me wel weer tevreden ? Soms twijfel ik of ik het allemaal wel goed doe en ga ik er gewoon verdrietig van worden.
Ik las dat rond 3 weken ze ook regeldagen kunnen hebben dus ik dacht misschien is ze wat later... Maar ja ze heeft het vooral s avonds he? Dan lijtk het meer op clusteren. Maar ik weet verder niet wat je eraan kan doen (ik las veel dat ze er aan toegeven en dat het dan vanzelf stopt). Hopelijk kan iemand anders je beter helpen!
Ja ik heb het nog niet meegemaakt dus ik weet niet hoe het is maar ik kan het me goed voorstellen. ken je de regels van de VBN hoe je kunt zien of je kindje genoeg krijgt?
Nee, de regels van VBN ken ik niet ? Kan ik dat ergens vinden ? Ik weeg haar wel zo nu en dan bij een voeding (niet bij iedere voeding, dan ga je gek worden), vandaar dat ik weet dat ze dan 40/50 of 60 en zoals vanmorgen vroeg 110 cc doet drinken. Er zitten van die grote verschillen in. Maarja, de ene dag komt ze 12x en de andere dag 7/8 en we hebben dagen van 6 gehad, het is zo wisselend dat ik het gewoon niet meer kan volgen en ik soms de weg kwijt ben, het is vooral vermoeiend.
@ matrix Jouw verhaal komt mij zooo bekend voor! Ik heb precies hetzelfde met melody. Ik geef ook bv en als ik haar weg leg dan is het weer krijsen! Dan leg ik haar maar weer aan en drinkt ze weer een beetje... soms valt ze in slaap dus leg ik haar stilletjes weg, maar dat duurt maar even en weer krijsen! Volgens mij is het ook een soort contact leggen of troost zoeken via de borst want als ik haar gewoon oppak en tegen me aan hou dan krijg ik haar niet stil... Honger kan ze dan niet hebben lijkt mij... Ik wordt er soms ook een beetje radeloos van... S'avonds lag ze eerst nog lang in de woonkamer en dan sliep ze maar ik leg haar nu eerder in haar bedje en dan ligt ze soms wel een uur met haar ogen open rond te kijken... Ik vindt het heel moeilijk om er regelmaat in te brengen en ik hoop dat het straks een beetje vanzelf zal gaan als ze wat ouder wordt... Ben maandag op het cb geweest en daar zeiden ze ook dat het regeldagen (clusterdagen) kunnen zijn... Dan ben ik wel ff gerustgesteld omdat het "normaal" blijkt te zijn die periodes, maar in de praktijk valt het af en toe wel zwaar tegen!
he meiden kan het ook niet zo zijn dat er te weinig voedingsstoffen in de borstvoeding zitten. mijn schoonzusje had dit ook, er zat genoeg vocht in,maar wanneer ze na het voeden ging kolven kwam er nog een heel flesje uit. dit vertelde ze bij het CB en nu bleek dat ze genoeg melk had maar te weinig voedingsstoffen. liefs femke
Te weinig voedingsstoffen kan volgens mij niet (snel). Het is wel belangrijk dat je kindje de borst goed leeg drinkt. In het begin komt alleen energierijke melk en daarna de achtermelk met vet. Als het kindje alleen de eerste melk krijgt kan ik me voorstellen dat het kindje te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt maar dat wil niet zeggen dat het er niet genoeg inzit. Je kindje moet je borst leeg drinken dan is er volgens mij weinig aan de hand.
Misschien iets heel raars, hoor. Maar mijn kraamverzorgster heeft mij indertijd verteld dat er in BV een soort stofje zit dat ervoor dat je kindje minder last van krampjes heeft. Een soort natuurlijke pijnstiller, zeg maar. Misschien dat je kindje daarom zo vaak aan je borst wil? Ik gok maar wat, probeer met je mee te denken...
Nee dit is een fabeltje! In borstvoeding zitten voldoende voedingsstoffen. het kan wel zijn dat een kindje teveel voormelk krijgt wanneer de borst niet goed leeggedronken wordt. Deze melk komt als eerste en is bedoeld om de dorst te stillen. Daarna komt de achtermelk die vetter is. Deze is bedoeld om het hongergevoel te stillen. Als een kindje deze achtermelk niet of nauwelijks binnenkrijgt raakt ie niet verzadigd en kan ie ook niet goed groeien. Maar dat heeft dus niets met de voedingsstoffen te maken. Bovendien zegt kolven niets over de hoeveelheid melk die je hebt, een baby kan veel effectiever de borst leegzuigen. @ Matrix: Hoe weet je nu dat een baby genoeg krijgt? Je kunt naar de volgende dingen kijken: de baby drinkt minimaal 7 à 8 keer per etmaal; je hoort en/of ziet de baby ritmisch slikken of klokken tijdens het drinken; je laat de baby rustig de borst leegdrinken, zolang als hij/zij wil en daarna naar wens nog de tweede borst; je borst(en) voelen na het voeden soepeler aan dan voor de voeding; de baby heeft minimaal 4 zware wegwerpluiers per dag, of minimaal 6 kletsnatte katoenen luiers; de eerste maanden komt de baby tussen de 90 en 200 gram per week aan; de baby is alert en tevreden; tijdens de eerste weken moet een baby iedere dag een paar keer ontlasting hebben. Na verloop van tijd is dit niet meer nodig. Sommige borstgevoede baby's gaan zo efficiënt met hun voeding om dat ze eens in de twee weken ontlasting hebben.
in gewicht aankomen tussen de 90 en 200 gram. Is dat niet veels te weinig. De kinderarts in het ziekenhuis vertelde ons dat baby's minimaal 150 gram per week moeten aankomen.
Meiden ben ik weer... Het huilen met de avond is echt dramatisch, gisteren bijv. had ik haar om 14:00 gevoed, toen begon ze al om 15:30 weer met huilen. Uiteindelijk om 16:00 weer aangelegd en dronk ze gewoon weer 10 minuten lang. Als je haar dan weg doet leggen gaat ze huilen, maar drinken wil ze dan echt niet meer. Tot 18:00 huilen huilen en nog eens huilen, alleen rustig op je arm. En we laten haar echt lang genoeg huilen(nouja het is meer krijsen, ze ziet gewoon paars), 10 minuten regel vanaf begin al toegepast maar ook dat werkt dus niet. 18:00 dus weer gevoed, naar mijn idee voldoende (niet gewogen) en mevrouw wilde daarna weer haar bed niet in. Omdat ik weet dat wanneer ik haar weer zou aanleggen en ze zou ''iets'' drinken ze zo overvol raakt dat ze dan veel mondjes gaat teruggeven of erger (heb ik in al deze 6 weken tot nu toe 2 x gehad, ze spuugt met een boogje) heb ik het dit keer kunnen rekken weer tot 20:00, maar wel tussen door weer huilen met soms een stop van 10 minuten (dat is eigenlijk constant zo). Toen is ze rond 21:00 even rustig geweest en kwam ze om 22:00 weer, maar dan weer niet slapen in bed, laat haar wel liggen huilen dan maar het is soms echt verschrikkelijk. Uiteindelijk om 23:15 laatste voeding gedaan en het vreemde is, dit is bijna iedere avond zo....dan slaapt ze daarna wel door dan komt ze weer rond 04:30 Komt ze nu om 23:00 (kijk mn lijst na) dan komt ze bijv om 03:00 om daarna weer om 06:30 te komen. Gekke is dus dat er in de nacht wel regelmaat in zit, maar meestal vanaf de middag niet meer. De ochtend zit er ook vaak korter tussen maar is ze niet zo huilerig als de avond. Soms weet ik het echt niet meer hoor, dan denk ik weer, goh het gaat best lekker en dan is dat voor 1 of 2 dagen zo en dan is het weer huilen met de pet op. Sorry voor het lange verhaal.
wat is je ritme verder. Dus wat doe je na het voeden of voor het voeden? Is het druk in huis of tegen die tijd? Misschien doet je kind teveel indrukken op waardoor het van slag raakt.
Onderstaande links valt e.e.a te lezen dat ik denk, dat wat mijn meisje heeft is dus niet geheel abnormaal. http://www.onlineconsultatiebureau.nl/c ... .php?id=37 http://www.onlineconsultatiebureau.nl/c ... .php?id=48 Gupsie, ik doe niet anders dan anders, heb een vast ritme voor haar, uit bedje, luier verschonen, eten, boertje(behalve nachtvoeding) en terug in bedje, de middag wil ze wel eens in de box liggen, dat ben ik gaan doen omdat ik dacht, ze doet zich misschien vervelen (ook al is ze klein) in bedje als ze klaarwakker is in de middag, maar als ze beneden in box ligt is het niet druk in huis, dan na laatste middag voeding gaat ze weer haar bed in, althans is de bedoeling maar dat wil ze dan dus niet. Het maakt niet uit of ik haar de gehele dag in bedje laat of niet....het is gewoon BAL
Meiden ik weet niet wat me overkomt, sinds gisteren (overdag) is het net of ik een heel ander kindje heb. Overdag was ze al veel rustiger, wel af en toe gewoon een huiltje (niet het krijsen) en kwam regelmatiger. En gisteravond kwam ze rond 18:00 toen weer 20:00 en toen om 23:15 en paar slokjes om 01:15 om tot 05:30 weer door te pitten. Nacht sliep ze al enigsinds wel door, dus ik was bang dat ik nu de nacht het huilen zou hebben, maar ook dat niet. Maar nu heb ik weer zoiets, klopt het wel ? Dan ben je weer ongerust omdat ze nu ineens ZO is, wat een zeur ben ik hé. Mijn borsten zijn sinds gisteren ook weer ''voller'' en dan denk ik is dat wel goed, komt dat omdat zij daarvoor er tegenaan heeft gekletst dat ze meer wilt hebben of komt dat doordat ze te weinig doet nemen ? Of komt het doordat ze gisteren regelmatiger is gekomen ?
misschien had ze gewoon een hangperiode... het zal altijd wel een beetje wisselend blijven hoor. Extra genieten van de dagen dat het goed gaat..
Rond de leeftijd die jij beschrijft had Nikki dit ook... Ik heb dit overleefd door haar ' s avonds lekker bij me te houden, te troosten, te laten drinken als ze dit wil en te genieten van dat geknuffel! Geloof me, het is echt zo voorbij en dan wil ze niet meer zo veel bij je zijn