Vast ritme hoe in te voeren?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Quenya, 1 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Quenya

Quenya Lid

29 nov 2010
    80
    0
    0
    Mijn zoontje heeft in het ziekenhuis gelegen wegens hevige reflux, obstipatie en onrust. Nu vertelde ze daar dat het voor hem heel belangrijk is om een vast ritme aan te houden. Dus wakker worden, voeden, even spelen en weer in bed. Maar ja, hoe doe ik dit?

Nu is het zo dat hij vaak na zijn fles meteen wil/gaat slapen, maar dan 1,5 tot 2 uur voor zijn volgende fles wakker wordt. Je merkt echt aan hem dat het niet is vanwege 'wakkere uurtjes', want hij valt uiteindelijk ongeveer een half uur voor zijn volgende voeding weer in slaap. Hij huilt dan ook veel en is zichtbaar moe. Als je dan moet gaan voeden is hij weer vrij wakker/overprikkeld en dan merk je dat de last die hij heeft van zijn reflux ook heviger wordt. Als hij dan eenmaal slaapt moet ik hem de voeding daarna wakker maken uit diepe slaap voor de volgende voeding. Daarna herhaalt zich dit.

Bijv. de periode tussen 7.00 en 11.00. Om 7.00 krijgt hij de fles dan slaapt hij tot ong. 9 uur en is dan wakker (begint te huilen). Hij huilt en verkrampt veel en valt rond 10:30 weer in slaap (bij ons). Dan om 11.00 de fles en dan komt hij moeilijk in slaap vanwege overprikkelheid/klachten reflux die dan meer opspelen. Vervolgens slaapt hij dan tot 15:00 waarna ik hem uit een diepe slaap moet halen voor de fles. Daarna herhaalt deze cyclus zich. Dus in de periode tussen 15:00 en 19:00 even slapen en dan 1,5 tot 2 uur wakker voor zijn volgende fles. Net voor zijn fles weer willen slapen en na 19:00 als hij dan eenmaal slaapt hem om 23:00 weer uit diepe slaap moeten halen voor zijn volgende fles. Snappen jullie het nog?

Hoe kan ik dit het beste aanpakken en wat moet ik doen als hij tussendoor wakker wordt en dus gaat huilen? Ik weet gewoon dat hij het nodig heeft, want op het ziekenhuis ging dit echt goed en voelde hij zich beter. Ik merk gewoon dat die wakkere periodes voor hem te lang zijn en dat hij zich dan zichtbaar niet fijn voelt. Overigens is ons mannetje 7 weken oud.

2. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Ons zoontje had dit ook bij zeven weken. Hij sliep nooit langer als 45 minuten dus dan gaf ik bijvoorbeeld om 07.00 uur een fles dan wilde hij nog wel even 'spelen' en ging hij om 08.30 weer naar bed om vervolgens om 09.15 weer wakker te worden en dan moet je de voeding een soort van rekken tot 11.00 uur. In die tijd heb ik heel veel gewandeld met hem en we hadden een wippertje met een soort trilstand waarin hij kon liggen dit hield hem dan redelijk rustig. Met een maand of 3 kon hij langer wakker blijven en sliep hij langer en kon ik het ritme heel strak opbouwen. Tot 3 maanden heb ik wel een ritme gehanteerd door elke dag om dezelfde aantal uren de fles te geven dus de ene dag had ik een 6/10/14/18/22 ritme en de andere dag 7/11/15/19/23. Wat ik ook deed is alles altijd in dezelfde volgorde doen. Dus verschonen, fles, spelen/knuffelen, slapen, wandelen of wippertje, verschonen, fles, etc.
    Ik denk dat als je alles elke keer in dezelfde volgorde doet je al een ritme aan het creëren bent en dat de tijden dan vanzelf komen.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ach gut, arm mannetje, zo jong en dan al zoveel vervelende dingen aan je lijfje!

Ik ben zelf voorstander van voeden op verzoek. Nu is dit bij ons vaak wel richting het gangbare schema geweest, maar vaak genoeg paste ze hier haar eigen tijden in aan. Zo wou ze 's avonds bijvoorbeeld om 19.00 en om 22.30 een fles en sliep dan weer tot 05.00. Hierdoor kan je ook makkelijk kijken naar wat je kindje nodig heeft.

4. Elynada

Elynada Bekend lid

12 jan 2011
    502
    0
    0
    België
    Hier ook een mannetje dat reflux had en veel buikkrampen. Ik geef borstvoeding en gaf dus drinken op verzoek. Soms was dat om het uur (dag en nacht), om gek van te komen. Een echt ritme had hij toen niet. Dat verschilde echt dag per dag. We volgden gewoon zijn ritme. Die eerste twee maanden waren best wel zwaar maar eens die reflux onder controle was (en nu zelfs onbestaande) en die buikkrampen veel beter,
    is hij vanzelf in een ritme gekomen.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou eens 2a3 dagen hem zelf de tijden van eten en slapen laten beslissen. En daarna daar een beetje ritme op bouwen (al deed ik het helemaal op verzoek).
    Dan zie je soms dat hij de ene keer snel een fles wil, en een andere keer juist meer tijd neemt. En juist door zijn eigen ritme te nemen, kwam er meer rust..
    Want in slaap komen als je erg moe bent, is lastig. En fles drinken bij moeheid is ook niet zo'n succes.

Hier was het soms bijv:
    7 uur fles,
    9 uur wakker, uurtje "spelen"/badderen
    10 uur honger, dus de fles
    11 uur naar bed, uurtje slapen
    12 uur even wakker
    13 uur terug naar bed, 2 uurtjes slapen
    15 uur hongerig wakker en fles..
    ..
    ..

Dat lijkt dan rommelig, maar gaf juist rust, omdat hij kon eten op de momenten dat hij honger had, kon slapen als hij moe was, en spelen als hij rustig wakker was. De voorspelbaarheid van de dag zat hier in onze reacties op zijn behoeftes.
    En vanaf zo'n 3a4 maand werd dat ritme steeds stabieler..

6. Djooys

Djooys Niet meer actief

Ons zoontje had ook heel erg veel last van verborgen reflux.
    Wat ik alleen niet snap: Waarom maak je hem wakker voor een voeding als hij net slaapt? Zo kom je in een cirkel terecht, waar je al gauw in blijft hangen. Hij kan beter uit zichzelf wakker worden om te drinken. Dan heb je meer kans dat hij iets langer wakker blijft na een voeding om vervolgens (hopelijk):) goed te slapen.

Verder is het belangrijk dat de reflux goed onder controle is en je zoontje is natuurlijk ook nog erg jong. Er komt vanzelf wel een ritme in.
    Kijk beter naar hem en minder naar de klok, dan denk ik dat het al een stuk beter zou moeten gaan.

Het is ook wat lastig hoor die eerste maanden!:(

7. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.253
    1.011
    113
    Zuid-Holland
    ritme is niet vaste tijden aanhouden maar een vaste volgorde van dingen!

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Niet als je over een ziekenhuis vast ritme hebt!

Ongeveer vaste tijden is ook het principe van het ziekenhuis. Koop het boekje van Gina Ford. Lees om het 'gedoe' heen en kijk vooral naar haar routines.
    Een kindje van deze leeftijd kan je binnen één week in een redelijk vast ritme hebben door elke dag hetzelfde te doen en de dag altijd op de zelfde dag te beginnen. Komt je zoontje eerder, probeer 'm dan eerst af te leiden en anders een kleine voeding te geven. Om de 'vaste' tijd geef je 'm de rest van de voeding + een klein beetje meer. Laten huilen is geen optie.

In principe kan een kindje van 7 weken ongeveer een uur NA de voeding wakker blijven. Met reflux is dit wel handig omdat je 'm dus even omhoog kunt houden (wippertje, voedingkussen, op schoot)

9. Quenya

Quenya Lid

29 nov 2010
    80
    0
    0
    Bedankt voor de reacties! Het is zo dat het ziekenhuis (of ja eigenlijk de kinderfysio) heeft gezegd dat dit op het moment het beste is voor hem. Ze vertelde dat hij dus zo onrustig is/last heeft dat hij totaal geen ritme meer heeft. Op het ziekenhuis ging het ook echt heel erg goed en kwam hij dus zelf precies een kwartier/10 min. voor zijn voeding en ging een uur daarna naar bed (m.b.v. inbakeren). Hij voelde zich daar ook echt fijn bij.

Maar goed ik ben er wel achter waarom hij zijn ritme kwijt is. We zijn sinds donderdag gestart met Nexium en het lijkt alsof hij nu erg veel (meer) last heeft... Dus tsja dan kun je gewoon geen ritme hebben, want hij wil wel slapen maar kan het niet i.v.m. de pijn (arm mannetje)... Maar eerst zorgen dat hij minder pijn heeft voordat ik weer ga kijken naar het ritme. Toch bedankt!

10. Tokkel

Tokkel Niet meer actief

Hoi Lynn,

Heel herkenbaar! Ook hier een kleine met inmiddels 3 ziekenhuisopnames ivm reflux.
    Inderdaad bij erge reflux is juist het advies om de voedingstijdens op vaste tijden te houden.
    De rust en regelmaat hanteren wij daarom ook anders. We hebben zijn dag heel voorspelbaar gemaakt, dus met aantal vaste handelingen op vaste tijden. We spelen iets met zijn voed tijden, dus 3 uur is tussen half 3 en half 4 afhankelijk of hij lekker slaapt of niet.
    Hij moet overdag veel mee in de wandelwagen om zijn zus naar school te brengen of op te halen. Als hij dan kort heeft geslapen laat ik hem even in de box spelen en dan gaat die nog een keer naar bed.
    Wat wij ook merkten bij Jesse is dat hij na een voeding doodmoe op onze arm in slaap viel (ivm omhoog houden). Hij deed dan een kort slaapje van 15-20 minuutjes, ging dan in de box lekker om zich heen kijken en dan pas naar bed.
    Nexium werkte hier heel goed, daarna kwam de rust terug.
    Baker je ook in??? Op advies van ziekenhuis gaan inbakeren en dat zorgde voor nog meer rust. Als ze namelijk oprispingen hebben, gaan ze met de armpjes maaien.
    Ik moet nu ook vaak na 45 minuutjes even naar hem toe, maar hij laat zich wat makkelijker troosten in bed.
    Als ze eenmaal minder pijn hebben van de reflux, dan moet je ze het slapen weer opnieuw aanleren. Dus troosten in bed of onder slaaptijd een stuk gaan lopen. Dan leert je baby dat het op die tijden slaaptijd/ rusttijd is. Duurt even, maar de combi van dingen werkte hier perfect.

Klein vraagje: hij heeft klachten die op KMA kunnen wijzen, is daar al eens over gesproken???

11. Bertha

Bertha Bekend lid

13 okt 2010
    850
    1
    18
    NULL
    NULL
    Als de nexium niet helpt, is er wellicht een ander probleem.
    Mijn dochter werd ook 'verdacht'van een reflux, maar bleek koemelk/soja/eiwit allergie te hebben. Geeft vrijwel dezelfde symptomen als reflux.
    Wij hadden ook totaal geen ritme. In de ergste week, hing ze elk uur aan de borst, dronk 2min. en huilde een uur tot de volgende voeding, dornk weer 2min enzo de dag door.
    Nu ze zich beter voelt, komen we steeds meer in een ritme, maar daarbij lopen we flink achter tegenover haar leeftijdsgenoten. Boeiend, komt vanzelf! Eerst het één dan het ander. Ik probeer mijn dochter te volgen, en als het goed gaat een met haar een stap te maken in bv het rekken van de voedingstijd, maar niet eerder als dat het stabiel gaat.
    Sterkte, het is moeilijk en onzeker als je niet weet waar je aan toe bent, zet 'm op!

Deel Deze Pagina