dreumes 15mnd praat amper

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Gelukje7, 11 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gelukje7

Gelukje7 Actief lid

10 okt 2011
    190
    0
    0
    Ik werk als verpleegkundige in een ziekenhuis
    Hallo allemaal,
    Mijn zoontje van 15 maanden 'praat' heel veel maar onverstaanbaar. Paar maanden geleden kon hijduidelijk mama en papa zeggen maar dit doet hij nu niet meer. Hij zegt sowieso niets na wat wij zeggen. Hij liep wel met zijn eerste jaar.
    En hij begrijp het goed want als ik zeg waar is mama, papa, of een van de namen van de honden lijkt hij precies diegene aan.
    Ik praat veel tegen en met hem maar op een of andere manier pakt hij het niet op. Een vriendje die nog twee maanden jonger is kan al Dankjewel en zo zeggen. Die heeft wel een grotere broer, dat wel.
    Is dit niet een beetje laat? iedereen zijn eigen tempo natuurlijk maar ik weet zeker dat als ik over tijdje naar het cb ga, dat ze erover gaan zeuren. (Die zeuren namelijk om elk ding wat buiten het gemiddelde is)

2. Islah

Islah Niet meer actief

Mijn oudste was ook heel laat, maar ieder kind heeft zo z'n eigen tempo. Ik vond het in ieder geval niet erg.
    Voeden jullie je kind tweetalig op? Dat was bij mijn dochter de reden dat ze later ging praten dan normaal.

3. Tobias is ook 15 maanden, maar die praat ook nog niet hoor!! Ja, in zijn eigen taaltje, maar niet verstaanbaar. ;) Hij kan wel wat woordjes nazeggen maar uit zichzelf zegt hij niks.

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ik denk dat er met 15 nog erg weinig mis is.

Onze oudste kon met 24 maanden zo'n 10 woordjes zeggen. En zelfs dat was geen probleem. Een paar maanden later kon hij woordzinnen van 3 a 4 woordjes maken.

Kindjes kunnen doorgaans niet alles tegelijkertijd en volgen hun eigen tempo. Accepteren en niet te veel vergelijken.

5. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.496
    2.948
    113
    Ik zou me geen zorgen maken. Hier ging dat van de een op andere dag opeens. En pas sinds een maandje dat ze ons echt probeert na te zeggen.
    Oh en mijn zusje praatte overigens pas met 2.5 jaar en ook dat is helemaal goed gekomen ;)

6. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Hier ook niet hoor. Ook nog nooit mama of papa gezegd -snif-.;)
    Ja, hij kletst wat af maar voor ons volwassenen helaas niet verstaanbaar. Verder is er inderdaad wel taalbegrip: boekje pakken, waar zijn de konijntjes, gaan we hapje doen, kusje? Hij snapt wat er bedoelt wordt. Ik maak me (nog) geen zorgen.

7. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    15 mnd is nog wel jong. Met 18 mnd kan je beter het aankijken.
    Er zijn kinderen die losse woordjes zeggen en herhalen er zijn kinderen (mijne valt eronder) die amper losse woordjes zeggen maar beginnen gelijk zinnen vormen.
    Ze zegt hier ook amper iets na, ze kan wel maar wil dat gewoon niet vind niet nodig. Ze verzamelt woordjes en dan wacht ze dat ze kan die gebruiken in volle zinnen.
    Ze heeft erg goede uitspraak en brabbelt(de) amper. Ze kan bijvoorbeeld perfect uitspreken naam van ons hond Baksie, en perfect zeggen : mama, mag ik die; kom maar mee; ga je mee; waar is papa?; maar waar ga je heen? Etc. Dicht, opendoen, kom etc dat soort losse woordjes zegt ze ook maar verder ze praat zoiezo niet veel als ze maar echt iets wil zeggen zegt ze dat.
    Ze begon dat zinnen met 18mnd zeggen.
    Zegt ook zijn naam nooit het was gelijk: "jij", "ik".
    Tot 18 mnd was maar paar woordjes zoals bal, die, geef, mauw, papa mama etc.

Ze is wel tweetalig

8. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.470
    4.920
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    15 maanden is echt niet laat hoor!
    Ik zou me echt niet te veel zorgen maken.

9. gusto

gusto Niet meer actief

Mijn zoontje is ook 15 maanden en zegt ook nog niks. Herhaalt soms wel wat je zegt, papa, mama en opa en oma, maar uit zichzelf niets. Brabbelt wel veel en begrijpt wel wat je zegt, prima dus.

Dochter zei op die leeftijd al een 20 woorden, maar liep niet. Zoontje liep voor de 11 maanden. Elk kindje doet het op z'n eigen tempo, lekker laten gaan. Ik maak me er absoluut geen zorgen over, komt vanzelf. Geef je kindje de tijd om het op z'n eigen tempo te doen ;)

10. Joycey

Joycey Niet meer actief

Hier wordt ook nog niks anders gezegd dan papa, mama, AH (de naam van de poes, sort of) of AAH (schaap). We proberen nu ba-na-na-na-na en dat lukt 'wel eens'. Maar voor de rest is het allemaal nog wat losse klanken en niet veel spectaculairs. Het komt wel, denk ik. Ik heb me er nog geen zorgen over gemaakt - al vind ik het wel stiekem jammer want ik zou maar al te graag met zo'n lekker knulletje willen kletsen :D Ik wil wel eens weten wat hij te vertellen heeft :D

11. misty75

misty75 Bekend lid

16 jan 2013
    798
    1
    18
    Vrouw
    verpleegkundige
    West-Brabant
    Ons meisje is ook 15 maanden en zegt mama en soms papa en verder wel allerlei klanken, maar echt woordjes? Nee....ze loopt nu wel ook los en aan de hand en daar was ze druk doende mee. Kan ook niet alles tegelijk he. Komt vanzelf wel denk ik...

12. loesje26

loesje26 Bekend lid

5 feb 2009
    722
    0
    16
    rayon manager farmacie
    Oosterhout
    Niets om druk over te maken! Pas met 18 mnd gaan ze vragen wat ze zegt en m'n neefje van 2,5 jr zegt nog minder dan m'n dochter van 17 mnd en daar zeggen ze niets van:(
    Hier met 17 mnd papa, mama, woef, nee, bal... Maar loopt wel sinds een week! Kunnen niet alles tegelijk:)

13. tompoes

tompoes Bekend lid

12 okt 2014
    979
    0
    0
    Centrum
    Sorry ik vind het erg vervelend dat jij bij elke post zegt wat je kind erg goed kan zeggen/doen. TS maakt zich zorgen om haar kindje en om dan jouw "perfecte" kind even neer te kwakken vind ik persoonlijk niet erg sociaal. Sorry, ik weet dat je mij niet erg kan uitstaan jammer dan. Maar dit moet ik echt even kwijt. Elk kind brabbelt. Dat jouw kind hele stappen overslaat is haast niet voor te stellen.

Hoe zie jij dat voor je? Kan je in dr hoofd kijken ofzo? Ik kan mij niet voorstellen dat een dreumes dat doet. Tenzij ze echt superhoogbegaafd is maar dan wil ik wel eens een IQ test zien.

Niet elk kind buikschuift bijv. maar dat ze niet brabbelt is niet voor te stellen. Tenzij je een video kan laten zien? Mijn dochter loopt ook vrij voor met praten maar ik vind dat niet nodig om dat neer te kwakken hierzo, en al helemaal niet als TS hierin wat onzeker is...

TS: met 18 maanden zo ongeveer 10 woordjes en 2 dieren herkennen. Tenminste, dat was hier het streven. Met 2 jaar hebben ze weer een meting. Het zou zomaar kunnen dat ze dan ineens erg goed en volledig gaat praten. Om bijv. nu een logo er bij te halen is onzin en maakt jou denk ik onzekerder. Ik denk haast dat je het al doet maar voorlezen is een prima manier om ze veel kennis te laten maken met woordjes.

14. shaantje

shaantje Fanatiek lid

8 feb 2007
    1.332
    0
    0
    Hier praat dl ook nog niet hoor! Is nu 16 maanden. Ze zegt wel enkele dingen na, maar gebruikt niet snel iets uit haarzelf (ze zegt wel aya --> Maya & gebruikt een geluidje als ze een hond ziet, maar verder niet veel). Verder brabbelt ze wel de oren van ons hoofd. Maar niets verstaanbaars :D. Ze zegt zelfs nog geen mama en papa (we weten dat ze dit wel kan, maar ze lijkt er gewoon geen interesse in te hebben). We pushen haar ook niet, praten gewoon tegen haar en we zullen wel zien wanneer ze zelf woordjes gaat gebruiken. Begrijpen doet ze wel héél veel, dus de rest zal ook nog wel komen :).

15. Edith1987

Edith1987 Fanatiek lid

22 jun 2013
    1.507
    202
    63
    Vrouw
    Zeeland
    Hier ook een dame van 15 maanden, die alleen 'papa', 'mama' en 'bah' zegt! Ze kan een paar dierengeluiden nadoen, maar verder kletst ze alleen in haar eigen taaltje. Ze snapt wel heel veel simpele woorden (liggen, staan, boven, beneden, boekje, eten, drinken, etc), maar iets nazeggen doet ze echt nog niet!

Is hierboven al een paar x gezegd, maar no worries hoor! Op het bureau vroegen ze wel naar bepaalde spelletjes, maar niet of ze woordjes kon zeggen.

16. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Inderdaad Haha, ik dacht ook toen ik haar post las. "Zij moet haast wel een wonderkind hebben, loopt al met 5maanden, rent al met 6 maanden, kan zelf brood pakken in de winkel met 7 maanden, nooit gebrabbeld. (onmogelijk), praat al met twee woorden enzenz.. "
    Nee, dat was niet de vraag..

Ot. Mijn zoontje is ook 15 maanden, en praat ook nog niet. Kan een paar woordjes zeggen zoals, bal,brood,zitten,ja. Dat is het ongeveer. In zijn eigen taal kan hij goed praten.. ;)
    Maar hij liep met 13 maanden los. Mijn dochter liep met 17 maanden los, maar die praat al heel lang. Ongeveer rond haar eerste jaar. Zo zie je maar, niet iedereen is gelijk!

17. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ik post mijn post juist om te zeggen dat kind hoeft niet eerst 50 losse woordjes zeggen met 18.mnd.

Geloof of niet is echt zo. Ze brabbelt amper en dat is ook waar.
    Ik kan niet haarhoofd kijken maar als ze opeens zegt : mama, mag ik die? Met 1.8 mnd terwijl ze nooit ervoor heeft losse woordje gezegd als "mag" en "ik" betekent dat ze woorden verzamelt en koppelt in zinnen. Wat jij zich niet kan voorstellen hang puur af dat van dat je dat niet kent.
    Zo bijzonder is het niet. Misschien in jou kringen is niet voorstellen maar ik ken genoeg kindjes nu die met 1 jaar volle zinnen zeggen en liepen met 6 mnd los ook. Ook ken ik kindjes die nooit brabbelde en met 18 mnd alleen mama en papa zeiden. En ineens volle zinnen met 20 mnd.

Ik heb nooit gezegd dat ze liep met 5 en rende met 6.
    Overdrijf niet meid!

Overigens ik weet wat ts wil maar op forum mag ze vraag plaatsen en iedereen mag zijn mening en ervaring zeggen.
    En wat jij Tompoes altijd op persoonlijke afgaat en helemaal reageert offtopic altijd bewijst veel.
    Maar ik maak mij daar absoluut geen druk om. Zou mij boeien wat je kind niet /wel kan.

Ts mag zelf alles lezen en bepalen waar haar kind aansluit en waar hij staat en wat bij haar past.
    Forum is niet alleen van zeggen wat men gemiddeld/algemeen denkt. Andere meningen blijkbaar hier altijd punt om te zuren bij steeds hetzelfde personen

@tompoes
    Valt mij op dat je veel post in baby@dreumes
    Jou kinderen toch geen dreumes meer???? :D:D

18. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Joh, die van mij kan al pianospelen maar lopen...ho maar! :D:D:D

19. GuuNie

GuuNie Niet meer actief

Het eerste wat ik dacht was ; ruilen??
    G. Wordt in mei 2 en herhaalt alles.. zegt al 2 woord zinnen.. benoemt alle lichaamsdelen en kledingstukken en begint nu al met kleuren en cijfers..
    Zevraagt ook alles dmv aanwijzen..
    Dus als we op straat lopen wijst ze bijv naar een deur.. ik zeg deur.. en mevrouw roept bij elke deur DEUR! en ook zo met raam en boom..

Af en toee mag t van mij wel wat minder..
    Haha..
    Maar haar nichtje daarintegen van net 2 is helemaal geen prater maar staat wel steviger op der benen en liep vlugger..

Ik zou me er niet druk over maken in ieder geval..

20. Cato1981

Cato1981 Actief lid

23 apr 2013
    422
    3
    18
    #20 Cato1981, 11 feb 2015
    Laatst bewerkt: 11 feb 2015
    Zoontje van 18 maanden praat ook niet alleen mama en op (beker leeg is ;)) hij heeft wel een groot taalbegrip, begrijpt heel veel kent kleuren etc. en met woordspelletjes kan hij alles aanwijzen (app voor peuters ;)) daarnaast is hij geïnteresseerd in communiceren en communiceert ook al is het met roepen , wijzen en soms schreeuwen.
    Taalontwikkeling is meer dan alleen spreken, sommige kinderen stellen het spreken gewoon uit. Zolang mijn kindje een goed taalbegrip heeft en geïnteresseerd is in communiceren maak ik mij geen zorgen. Het niet spreken geeft niet aan dat de taalontwikkeling er niet is misschien heb je een cognitief kindje die liever eerst alles probeert te begrijpen en in zich opneemt voordat hij gaat spreken.
    Heb mij er ook eerst druk om gemaakt bij 15 maanden maar als ik zie dat mijn zoontje moeiteloos zijn blauw trui uit de kast pakt als ik vraag "pak je blauwe trui maar uit de kast" zit het wel goed met taal en komt het spreken vanzelf wel, zegt hun bij 2,5 nog steeds niets dan ga ik eens verder kijken.
    Daarnaast denk ik ook dat mijn zoontje er gewoon geen zin in heeft, als wij vragen hoe heet dat bijvoorbeeld bij boekje lezen schudt hij gewoon nee alsof hij wil zeggen heb ik geen zin in, weet niet wat het is maar soms denk ik dat hij er gewoon geen zin heeft hij kan zich zo ook prima redden. Denk dat als de frustratie groot genoeg wordt doordat we hem echt niet begrijpen (gebeurt nu steeds vaker) dit hem misschien over de drempel trekt. Dit is natuurlijk speculatie en misschien wel goed praten ;) voor mezelf maar ach.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat taalontwikkeling echt meer is dan spreken ansich. Ik ga mij er niet meer druk om maken. Zou het leuk en handig vinden als hij meer zou spreken maar we stimuleren genoeg meer kun je niet doen net als lopen ze moeten het uiteindelijk zelf (willen) doen. Tuurlijk zou ik het leuk en handig vinden als hij meer zou zeggen en kijk ik bij andere kindjes en denk, mannetje wanneer ga je wat zeggen maar ach straks maak ik mij maanden druk om helemaal niets.

Alle perfecte kinderen die gelijk het alfabet op zeggen die moet je maar even naast je neerleggen :D net als alle mensen die steeds zeggen en praat hij al? Bij 18 maanden moet hij toch wel 15 woordjes zeggen :(

Deel Deze Pagina