8 maanden en nog niet kunnen zitten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Moon13, 27 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Moon13

Moon13 Lid

30 jun 2008
    73
    0
    0
    Markt onderzoek
    A'dam
    Dag allemaal,

Mijn dochtertje, met 37 weken geboren, is net 8 maanden geworden en kan nog niet zelfstandig blijven zitten. Wel met een beetje hulp of een dikke kussen achter haar rug. Maar zitten en bv op de grond blijven spellen dat kan ze nog niet. Wel haar hoofd optillen naar voren en achteren, ze probeert 't maar het lukt haar nog niet. Aangezien ik zag het meeste baby's wel bij 6/7 maanden kunnen zitten vraag ik me af of het wek normaal is en wanneer moet ik me echt zorgen gaan maken?

dank voor jullie advies en ervaringen!

2. Diaantje78

Diaantje78 Niet meer actief

Sytse kon met 9,5 maand los zitten (wel 6 weken te vroeg geboren). Ieder kind ontwikkeld in zijn eigen tempo dus voorlopig hoef je geen zorgen te maken.

3. vrouwpoohbeer

vrouwpoohbeer Actief lid

15 jan 2009
    458
    0
    0
    Overberg
    echt niet iedereen is zo snel hoor! Romy kan toevallig wel met 6 maanden zitten (na 42 weken geboren) maar ik ken genoeg kindjes die het pas bij 10 maanden of later zelfs pas konden! geen zorgen maken dus!

lekker alles op haar tempo laten doen, dan komt het vanzelf.

babies die motorisch niet zo snel zijn zijn weer mentaal heel snel (praten babbelen en heel slim) en andersom ook. dus zal me niet zo'n zorgen maken ;)

succes!

4. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.809
    866
    113
    Noord Holland
    hey moon

nikita is geboren met 37 w en 4 d en kan sinds afgelopen donderdag zelfstandig op haar bibs zitten zonder dat ze omkukelt.
    ze kon al een week of 2 eerder zelfstandig op haar knieeen zitten en dat was meteen ook vrij stevig.
    kruipt je dochtertje al wel? ik heb namelijk gehoord dat kinderen t beste eerst kunnen kruipen voordat ze zelfstandig op hun bibs gaan zitten om de rugspieren goed stevig en "getraind" te krijgen

5. Moon13

Moon13 Lid

30 jun 2008
    73
    0
    0
    Markt onderzoek
    A'dam
    :D Dank voor jullie reactie's! ben misschien zelf een beetje ongeduldig, ik kijk er naar uit dat ze lekker op de grond kan zitten en spellen. Ik probeer haar te aanmoedigen met spelltejes enzo maar alleen 1 keer 5 mns per dag! ze is idd wel een kletskoes en begrijpt al een hele boel dingen zoals "kom, handjes geven, slappie doen enzo :D

6. Moon13

Moon13 Lid

30 jun 2008
    73
    0
    0
    Markt onderzoek
    A'dam
    Hi :)

Nee ze kruipt nog niet maar kan wel zich een beetje verplaatsen met steun van haar handen en met de voetjes schuiven als ze op de buik ligt, zij kan ook van rug op haar zij gaan liggen, voetjes in de mond en van buik naar de rug omrollen ( want op de buik na 10 minuten heeft ze het wel gehad! is ook veel best leuk om te kijken :) )

7. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.805
    4.191
    113
    Mijn meisje (7,5 maand) kan ook nog niet zitten. toevallig vroeg ik vorige week op det CB of dit normaal was en volgens hun was dit niets om me zorgen over te maken.

8. Krul

Krul Lid

4 dec 2008
    69
    0
    0
    Juf
    Zeeland
    Mijn zoontje is ook bijna 8 maanden en ook met 37 weken geboren.
    Hij kan heel even (een seconde of 10) zelf blijven zitten. Ik maak me nog geen zorgen hoor, alles op zijn tijd. Het gaat al zo snel!

9. Vogeltje

Vogeltje Fanatiek lid

4 jan 2007
    1.263
    0
    0
    Noord-brabant
    Toby begint nu ook pas een beetje te gaan zitten, ook eerder geboren. Maar hij is ook weer heel snel met brabbelen en handjes geven enzo. Maak me er ook niet druk om komt wel hoor. Zou niet goed zijn als elke baby alles hetzelfde zou doen :)

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nou is dit geen wet van Meden en Perzen maar het is wel zo dat de ontwikkeling van kindjes op verschillende fronten moet plaatsvinden en ze niet alles tegelijk kunnen doen. Met een jaar of 3 - 4 zijn bijna alle kindjes 'gelijk getrokken' qua ontwikkeling (en gelukkig nog steeds heel anders :D ).
    Geen zorgen zoals al gezegd. De één richt zich op verbindingen met 8 maanden, de ander wil zitten of zelfs lopen!

11. Gerieke1

Gerieke1 Lid

6 jan 2009
    79
    0
    6
    Mijn dochter is 9 maanden, en kan ook nog niet op zelf zitten. Als ik haar neerzet blijft ze wel steeds langer zelfstandig zitten zonder dat ze omvalt, maar niet langer dan 10 minuten. Het komt vanzelf wel.
    Ze is trouwens met 41 weken geboren.

12. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.256
    6.154
    113
    Mijn zoontje kon ook pas met ruim 10 maanden goed zitten hoor en hij is met 42 weken geboren. Dus maak je geen zorgen, waarschijnlijk richt je kindje zich eerst op andere dingen (brabbelen, fijne motoriek etc).

13. Pruts27

Pruts27 Fanatiek lid

6 jan 2008
    1.275
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Kampen
    In verband met voorkeurshouding kregen we richtlijnen mee wat Patrick zou moeten kunnen op een bepaalde leeftijd, anders moesten we de fysio weer inschakelen.
    Voor zelfstandig zitten stond een termijn van 10 maanden. Sinds een goede week kan hij zelfstandig zitten.

Deel Deze Pagina