Hallo, Mijn kleine mannetje is morgen 7 weken oud. Het is een heel vrolijk en lief ventje die bijna nooit huilt. Sinds een week heeft hij alleen ineens bedacht dat hij overdag heel weinig slaap nodig heeft. 'S nachts slaapt hij prima, hij komt nog wel voor een voeding maar als we hem terugleggen slaapt hij meteen door. Hij kan zelf goed tot slaap komen, valt zonder huilen of speen in slaap of is af en toe 5 min verdrietig maar slaapt dan heerlijk. Nu het probleem, na een uurtje is hij klaarwakker. Begint te brullen en komt niet meer tot slapen. Heb alles geprobeerd, negeren, speen erin (dat helpt soms een kwartiertje en begint dan weer te huilen) even optillen. Als ik hem na een kwartier huilen er maar uit haal is hij echt wakker en supervrolijk. Wel moet hij dan vaak nog ruim een uur 'spelen tot zn volgende fles. Overdag komt hij dus aan 3 uurtjes slaap en thats it! Veel te weinig vind ik! Op het cb zeiden ze dat ik moest gaan inbakeren maar omdat hij zo vrolijk is twijfel ik daar heel erg aan. Wie heeft hier ervaring mee? Liefs Bloemetje
Ik zou zeker niet gaan inbakeren als ik jou was! Hij slaapt prima in alleen, dus ik zou dat niet doen. Wij hebben Merel ingebakerd toen ze 3 weken oud was omdat ze niet zelf in slaap kon komen omdat ze zich met haar armpjes steeds wakker sloeg. Daarom was het voor haar een paar weken "nodig". Ze huilde ook de hele dag en daar heeft het voor geholpen. Bij 7 á 8 weken is er een sprong voor die kleintjes en dan willen ze ook wel eens weinig slapen. Toen Merel 7 weken was, werd ze niet meer ingebakerd en sliep ook niet meer als een uurtje per slaapje. Ze heeft daarna ook nooit meer als een uurtje geslapen en deot dat nu nog niet, alleen 's nachts. Sommige kindjes hebben niet zoveel slaap nodig en zolang je zoontje verder niet huilt of suf of sjagrijnig is, zou ik niks doen. Dan heeft hij gewoon (tijdelijk?) niet zoveel slaap nodig. Het cb kan wel zeggen dat hij ingebakerd "moet" worden, maar ik vraag me af waarvoor dan. Hij is vrolijk, dus ik zie het probleem niet zo eigenlijk . Wat is er mis met een uurtje slapen per keer? Voor sommigen is het gewoon heel normaal. Als hij nou heel de dag zou huilen, sjagrijnig zou zijn of zichzelf wakker zou slaan door rondwapperende armpjes, zou ik gaan inbakeren (of er over nadenken), maar nu gaat alles goed als ik het goed begrepen heb, dus ik zou het niet doen!
Wij hebben Luca in het begin ook ingebakerd. Hij maakte slaapjes varierend van 10 min tot een half uur. En was dan wel heel huilerig overdag. Nadat hij werd ingebakerd sliep hij van voeding tot voeding. Nu slaapt hij ook nog maar 2 slaapjes per dag varierend van een half uur tot heeeeel soms 1,5 uur, maar is verder wel heel vrolijk. Hij heeft nu gewoon niet meer slaap nodig. Mss heeft jullie mannetje ook niet meer slaap nodig. Je kunt het natuurlijk wel altijd proberen...hier heeft het in ieder geval heel veel rust gebracht.
Merel69, ik ben het helemaal met je eens hoor. Maar het cb zei tegen mij dat hij nu veeel te weinig slaapt en dat dat niet goed is... Als onzekere mama ga ik dan dus toch twijfelen. Hij is idd gewoon erg vrolijk en chagerijnig heb ik helemaal nog niet gezien. Hij is wel erg onrustig met zn armpjes en ik ben dus bang dat hij na dat uurtje nog niet genoeg geslapen heeft maar zichzelf dan wakker slaat.... ik heb hem namelijk 1 keertje na dat uurtje slaap in de draagzak bij me genomen en meneertje sliep weer. Heb het boekje gelezen van Ria Blom over inbakeren en herken Finn er niet in, alleen het stukje over het zwaaien met de armpjes. Daarom twijfel ik ook zo... Bedankt voor je antwoord!
Je kan eens proberen om zijn armpjes stevig in te stoppen in de deken of een flanellendoek losjes om tedoen. Merk je dat hij dan langer slaapt kan je denken om te bakeren maar ik heb zelf het idee dat je mannetje in een sprong gaat komen en hij straks wel weer beter gaat slapen.
Hier precies hetzelfde, Eva heeft vandaag helemaal niet geslapen . Het cb hamerde bij mij ook door over het inbakeren, vooral toen Eva zich nog wakker maaide met haar armpjes (ook 's nachts). Ik had er geen goed gevoel bij, het zou wel overgaan. Een paar weken later sliep ze 's nachts prima, alleen wakker voor een voeding of een boer die dwars zit. Volg gewoon je eigen gevoel, mijn gevoel zegt dat ze lekker de ruimte moet hebben om te kunnen bewegen. Ze ligt ook altijd met haar armen naar boven. Er schijnt inderdaad rond deze tijd een sprongetje te zijn. Bij Eva duurt het dan al een week . Eerst onrustig drinken, dat gaat nu beter, maar nu helemaal niet slapen. Maar ik weet dat ze het kan. Komt waarschijnlijk vanzelf wel weer goed.
Bloemetje wij bakeren onze jongen ook in sinds 2 weken. Alleen zijn armpjes, niet de benen. Hij had ook geen moeite met inslapen, werd alleen steeds wakker van de darmkrampjes. Hij was ook heel druk met de armpjes. Nu merken we dat de krampjes een stuk minder zijn en dat hij als hij uit bed is een stuk meer ontspannen is. Hij is dan nog wel druk, maar niet meer zo druk en "overprikkeld" dan daarvoor. Als je het gaat proberen zou ik wel echt een poosje doorzetten en niet een paar dagen doen en dan weer niet. Het heeft een poosje wennen nodig. Succes met je beslissing!
Bedankt voor jullie antwoorden! Finn had vanochtend gewoon maar een half uurtje geslapen. Dat vond ik toch echt te gek. Om half 9 kreeg hij een fles en om 10 uur legde ik hem op bed. Om kwart voor 11 hoorde ik hem nog (niet huilen maar af en toe een kreetje) Om 11 uur sliep hij dan eindelijk en om half 12 hoorde ik hem weer. Toen begon hij te huilen, heb hem een kwartier laten huilen en toen er maar uitgehaald, hij was echt overstuur. Zn fles wat eerder gegeven en om half 1 heb ik hem ingebakerd (kijken of dat hielp), hij heeft geen kik gegeven. 5 minuten later ging ik bij hem kijken en hij sliep en toen heeft hij gewoon 3,5 uur geslapen! Heb hem zelfs wakker moeten voor zn voeding! Dus ja wat moet ik hier nou weer mee.......
Nova is ook onrustig met haar armpjes. Omdat ze in een stuit heeft gelegen mag ik haar niet echt inbakeren. Ik gebruik nu de Swaddle me inbakerslaapzak en ik ben er erg blij mee. Voorheen wilde ze alleen op haar buik slapen, maar nu slaapt ze ook heerlijk op haar rug. Het is niet het echte inbakeren, ze kan haar armpjes ook nog iets bewegen en haar beentjes helemaal, maar geeft iets meer geborgenheid als alleen stevig instoppen.
http://www.pacco.nl/tinynanny/inbakereninbeeld.htm Dat is het voorbeeld zoals wij het doen en ik geloof dat het idd wel helemaal inbakeren is! Ik dacht dus dat je de beentjes ook helemaal zou "vastleggen" bij helemaal inbakeren maar dat schijnt slecht te zijn... We hebben het eerst ook gedaan met alleen een omslagdoek (badcape) maar daar wurmde hij op een gegeven moment steeds een armpje uit- gevolg brullen. Dit werkt een stuk beter zo.
Niempie, zo baker ik idd ook in. Vroeger werden de beentjes ook vaster ingebakerd maar dat schijnt toch slecht te zijn voor de heupjes. Hier werkt een badcape ook niet (ligt ie toevallig nu weer even in omdat ik niks anders kon verzinnen maar ik zie alweer 2 armpjes er boven uitsteken,draakie ) Mirthe, ik heb een swaddle me besteld! Thanks voor de tip! Baal alleen een beetje want hij zou vandaag binnen komen maar hij is er dus mooi niet... en ik moest gister de inbakerdoeken weer inleveren op het cb. Het gevolg is dus dat mn mannetje vandaag in totaal een uurtje geslapen heeft. Nu maar hopen dat ie morgen komt!
@Bloemetje als je nu eerst een (dunne) handdoek doet, zoals de eerste doek in de link die ik erbij had gezet? En daarna een badcape. Zit je er alleen mee dat als de badcape te klein is en de beentjes eruit steken, ze niet op hun buik mogen kunnen draaien... Ik heb nu 1 grote omslagdoek en daar zitten zijn beentjes ook in, dan vouw ik de onderste punt een klein stukje naar boven zodat ik die ook vast kan zetten.