Misschien een enorm cliché voor sommigen... maarja is mijn eerste kindje, dus maak me toch zorgen over haar loop-ontwikkeling... Ze is nu 14 maanden oud en rolt alleen nog maar de kamer door. Ze rolt echt overal heen. Ze kan ook heel goed zitten en van zitten, zelf gaan liggen (maar andersom niet). Haar evenwicht houden als ze op haar zij ligt gaat ook goed. En daar blijft het bij. Ze trekt zich niet op, ze gaat niet op haar knietjes zitten, ze blijft niet staan, ze "stapt" niet echt als we haar vasthouden... Ze rolt overal heen en tussendoor... Zelfs geen billenschuiven of tijgeren... Ze praat wel veel en zegt al heel duidelijk woordjes, die ook goed uit elkaar te houden zijn (Papa, mama, auto, broem broem, toetje, boekje, boertje, stoelen, dekbed, koekje, aap, oma, opa, mooi, auw en vogel). Ook zingt ze de eerste regel van: "In de maneschijn" mee (In de manesijn). Maarja... die motoriek... Met haar beentjes is niets mis, denk ik... ze trappelt erop los en als ze op haar rug ligt met haar beentjes tegen de bank, dan kan ze zich wel helemaal omhoog duwen met haar kontje van de grond. Bovendien gebruikt ze haar beentjes en voetjes als een soort tweede stel handjes... Wel heel schattig om te zien trouwens Dan ligt ze op haar rug en houdt ze haar boekje met twee voetjes vast, zodat ze er met haar handjes doorheen kan bladeren Ze is verder heel pienter en snapt allerlei opdrachtjes die ik haar geef en voert ze uit. Alleen als ik probeer om haar te leren kruipen of op haar voetjes te zetten, dan is het huilen geblazen... Dus ik laat het maar even zo. Ze wil blijkbaar helemaal niet... Iemand die hier ook ervaring mee heeft ?? Ben wel echt bezorgd, want als ik op internet zoek, dan zie ik alleen berichtjes over kinderen die nog niet los lopen, maar wèl kunnen kruipen, of zichzelf wèl optrekken en gaan staan... Ik kan nergens iets vinden over kindjes die op 14 maanden nog helemaal niet kunnen staan, kruipen of zichzelf optrekken...
ik zou me niet zo druk maken. kindjes volgens hun eigen ritme en als zij het gewoon wat later gaat doen....wat maakt het uit. kindjes gaan niet altijd volgens een boekje. ik zou het nog gewoon afwachten, wel proberen te oefenen/stimuleren en in de gaten houden, maar niet druk maken. komt echt wel.
Ja, is wel laat denk ik... maar als ik hoor wat jouw kindje allemaal kan praten!!! mijn zoontje is ca 13,5 maand, maar zegt alleen "pappa" en nog geeneens bewust. Gewoon tegen alles dus! Daarentegen maakt ie wel aanstalten om zelf te lopen. Doet een paar pasjes los sinds kort. Ze kunnen zich niet op alle fronten tegelijkertijd ontwikkelen! Zolang er niks aan de beentjes mankeert en ze zich ook goed op andere vlakken intwikkelt, dan komt het echt wel vanzelf hoor! Misschien kun je haar stimuleren door favoriete speeltjes net buiten handbereik (of op de salontafel) te leggen of om letterlijk het kruipen voor te doen?
Tja.... ik zou zeggen dat dit echt de verkeerde plek is om die vraag te stellen. Iedereen kan wel roepen dat het nog wel komt en dat zij dan weer vroeg is met praten, maar wij kunnen echt niet beoordelen of er iets is waardoor je dochter dit allemaal nog niet doet, of dat ze ' gewoon' laat is. Ik neem aan dat je binnenkort een afspraak hebt op het Cb voor de 14-maanden-controle? Daar zou ik het eens bespreken!
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ja ze is inderdaad aardig langzaam in haar motorische ontwikkeling. Eerlijk gezegd zou ik toch eens met haar langs een kinderfysiotherapeut gaan. Dus bespreek het inderdaad eens met een arts van het CB.
Misschien dat je het idd kan bespreken op het cb, maar 14 maanden is volgens mij bij de verpleegkundige. Ik ben niet zo'n fan van het cb, dus zou het daar niet vanaf laten hangen. Als ik jou was zou ik een afspraak maken bij een kinderfysio. Daar hoef je tegenwoordig geen verwijzing meer voor te hebben en die weten nog beter dan het cb wat ze qua motoriek allemaal moeten kunnen en die kan ook meteen kijken of er lichamelijk niks mis is. Te erge spierspanning oid. En die kan je ook meteen oefeningen geven om thuis te doen. 14 maanden en nog niet tijgeren is idd niet zoveel, maar goed, kindjes ontwikkelen zich allemaal op hun eigen tempo. Die van mij is vrij snel, dus ik vind dat ze met 14 maaden idd nog niet zoveel doet, maar ons buurmeisje liep met 22 maanden pas en tijgerde geloof ik ook nadat ze een ruim jaar was pas, dus daarmee is het wel zo'n beetje hetzelfde. Geloof dat het cb het tot 18 maanden heeft aangekeken en haar daarna alsnog naar de fysio gestuurd heeft. Kun je net zo goed nu al gaan!
Yep... I know... Is ook niet de plek om deze vraag te stellen. Maar soms heb je wel wat meer aan reacties van andere ouders, dan aan het CB. Binnenkort ga ik inderdaad voor de 14 maanden controle, dus ik ga het daar ook zeker nog vragen. Kinderarts van het CB zegt telkens dat ze hartstikke gezond is en goed groeit en haar beentjes, rugje e.d. zijn allemaal in orde... Dus tja... Daarom vroeg ik me af of er meer mensen zijn die dezelfde ervaring hebben... heb het namelijk nog niet gehoord dat een kindje zichzelf nog helemaal niet optrekt met 14 maanden en nog niet op haar beentjes blijft staan). Dus was meer een kreet tot het delen van ervaring met moeders of vaders die dit herkennen...
Een kindje die ik ken was 17 maanden toen ze begon met loslopen. 15 maanden toen ze begon te kruipen maar optrekken deed ze toen ook nog helemaal niet, ze kom amper op haar beetjes blijven staan en leek echt alsof ze een probleem met haar heupjes of spiertjes had als ze ook maar heel even stond. Voordat ze kon kruipen zat ze eigenlijk alleen maar te zitten. Nu is ze bijna 20 maanden en sjeest mijn dochter van anderhalf voorbij die al vanaf 12 maand en 3 weken losloopt
Je hoort wel vaker dat kinderen die goed kunnen praten, later lopen. En kinderen die vroeg lopen, pas later goed praten. Onze dochter is nu 16 en halve maand en loopt ook nog niet, ze kruipt wel en loopt ook achter de loopwagen. En ze heeft laatst een paar stapjes los gedaan. Maar ze praat wel erg goed voor haar leeftijd.
maak je geen zorgen, komt vanzelf. Mijn dochter ging met 15 mnd zich optrekken en kruipen. ze was uiteindelijk 20 mnd toen ze voor het eerst los ging lopen. Ze is hypermobiel dwz extreem lenig en daarom heeft het wat langer geduurd, maar mijn dochter kon net als jouw dochter al vroeg praten en opdrachtjes uitvoeren. Als je twijfelt maak dan eens een afspraak met een kinderfysio (die zei direct oh hypermobiel), zo zijn wij erachter gekomen dat ze harstikke hypermobiel was/is, een slangenmensje zeg maar.
Onze zoon tijgerde ook nog op die leeftijd van 14 maanden. Hij ging staan toen hij 18 maanden was en echt los lopen deed hij met 23 maanden... Maar hij dan ook wel hulp van de fysio ivm aantoonbare slappe spierspanning. Ik zou zeggen als je je echt zorgen maakt, bel een keertje de fysio, die komen gewoon bij je thuis en als je het niet prettig vindt dan hoef je er niet mee verder te gaan. Mijn ervaring met fysio is echt heel goed. Succes!
Meid, maak je geen zorgen!! Hier een meisje van 14 maanden, die loopt alleen achter een loopkar, poppenwagen of met een stoeltje, of aan 2 handen, maar nog niet alleen en die zegt mama en papa, hebben en bah en dan heb je het wel gehad. Ik maak me daar echt geen zorgen, als ik zie wat jouw meisje allemaal zegt, zou ik bijna denken: nogal logisch dat ze niet loopt, ze steekt al haar energie in het praten Alles op zijn tijd, het komt echt wel!!
Past allemaal heel goed bij elkaar, ik maakte me die zorgen met Kylian ook wel eens totdat de cb arts mij hetvolgende vertelde Kindjes die snel zijn met praten en ook heel goed praten zijn vaak op het motorische vlak (en dan met name de grove motoriek) langzamer. Kylian was dus ook snel met praten (met 7 maanden zei hij al papa en mama en tegen de tijd dat hij 2 was praatte hij gewone volledige zinnen) maar motorisch een stuk langzamer. Zo fietsen zijn vriendjes (allemaal zo rond de 3.5-4 jaar) met hun fietsjes rond terwijl hij net fiets met zijwieltjes. Ze zoeven voorbij op hun stepjes terwijl Kylian langs komt harken. Groetjes antia
Gemiddeld zijn kindjes toch 18 maanden als ze kunnen lopen? Maargoed, denk dat je je niet teveel zorgen moet maken hoor. Liam zijn vriendje is ruim 2 en loopt nog niet. Hij praat wel ontzettend goed en veel (hele zinnen al) dus heeft het daar waarschijnlijk te druk mee
@Christina: Dank je wel voor je reactie ! Dat klinkt wel heel bekend... Joleijn kan zich namelijk helemaal dubbelvouwen en rolt zo zelfs onder de box en legt dan haar beentjes in haar nekje. Als ze in haar kinderstoeltje zit, tegen de tafel aan, dan kan ze nog haar voetje op tafel leggen. En als ze op de grond zit gaat ze met haar neus op haar enkeltjes liggen en rolt ze zich zo op haar rugje. Ik wist niet dat extreem lenig in het begin een belemmering kan zijn. Ben zelf ook extreem lenig, dus daar heeft ze het misschien van ? Kun je nog steeds goed merken dat jouw dochtertje zo lenig is ? Slangenmensje haha