wat als je kind weigerd te praten?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Amfy, 24 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amfy

Amfy Niet meer actief

ik loop me er nu dus al druk over te maken.

fynn word over 7 dagen 2 en dus een peuter en dan zit er weer een bezoekje cb aan te komen.

nu het volgende fynn weigerd petinent te praten.
    hij kan heel goed praten als het hem uit komt (1 keer in de week ofzo)
    en anders echt niet.

hij kan heel goed praten ook heel veel woorden zelf 3 woord zinnen maar hij doet het niet.
    het drijft ons echt tot waanzin momenteel omdat hij dus echt zijn lippen op elkaarhoud. wat we ook proberen.

wat kan ik hier nog aan doen.

ps ik zet het hier neer omdat hij maandag een peuter word

2. tulip

tulip Niet meer actief

je moet er eigenlijk niks aan doen. Als je iets forceert kan je kindje een aversie tegen taal creeeren en dat is foute boel.

Wat wel belangrijk is dat je voor jezelf op een rij zet of je zeker weet dat je kindje echt wel goed kan praten. Ik zeg niet dat jij zomaar wat zegt hoor, maar je weet net als ik dat er genoeg ouders zijn die roepen dat hun kind van alles kan terwijl dat eigenlijk niet zo is, maar daar schamen ze zich voor. Dat kindje kan beter de juiste hulp krijgen. Ik zeg niet dat het bij jou zo is, maar ik heb het pas meegemaakt en dat is erg vervelend. Bij ons op het kdv is een jongetje van dik 1 1/2 en die loopt nog niet. Op zich is dat niet zo erg, maar hij lijkt ook totaal geen kracht in zn benen te hebben, het ziet er echt uit alsof ze verlamd zijn. Moeder zegt dus dat hij thuis al losloopt. Dat kan dus echt niet, als je hem 2 handen geeft en omhoog wil helpen dan zakt hij echt helemaal in elkaar. Op het cb hebben ze nu dus ook hun zorgen geuit en nu wordt hij doorgestuurd, hij had alleen al veel eerder geholpen kunnen worden.

Maar als jij op sommige dagen echt goed hoort dat hij kan praten, dan zou ik het voorlopig even met rust laten. Laat het cb even hun verhaal doen en kijk zelf welk advies je ter harte neemt.

3. Amfy

Amfy Niet meer actief

nee hij kan het echt ik zou er ook niet over liegen.

de dagelijkse dingen zegd hij wel.

happen
    papa
    mama
    hoi
    dag
    aju
    dat zegt hij dagelijks

de rest gebruikt hij niet.
    met een jaar kon hij een 20 woorden.
    waaronder ook opa en oma en ook die noemt hij niet meer zo.

laatst was hij met papa aant stoeien en papa zei dat het klaar was en fynn zei "nog een keer"
    en zo zijn er wel meer dingen.

hij begrijpt ook alles wat je vraagt of zegt en doet het dan ook.

doe de lamp uit
    breng je bord weg
    haal je beker maar
    etc etc etc

lamp uit

4. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ik ben toevallig naar het cb geweest vandaag en plurk praat dus ook veel te weinig. kent een stuk of 10-15 losse woordjes en dan houdt het op. wel praat ze heel de dag in het chinees maar verder vertikt ze het ook gewoon.
    buiten dat ik veel oefen met haar/boekjes lezen etc kan je er niet veel aan doen. de cb arts heeft nu goede hoop dat ze dalijk als ze naar de psz gaat wel gaat praten ( vanaf volgende week) zoniet dan moet ze naar de logopediste. ik heb nu een extra afspraak voor eind juni bij het cb.
    maar geen zoregn hoor. ze worden echt niet boos op fynn of jou. tenminste hier niet

5. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

en ja plurk snapt ook alles idd. de woorden die zij zegt:

papa
    mama
    opa
    auto
    koek
    die
    doei
    hoi
    appel ( als jet het heeeel vriendelijk vraagt)
    nee
    mooi he

nou wat zei ik? maar haast 10 woorden

oaj en dr oortjes aren goed. daar hebben ze naar gekeken

6. tulip

tulip Niet meer actief

aju haha, das ook een leuk woord. Hij heeft wel humor.

7. Amfy

Amfy Niet meer actief

ja dat zegd mijn schoonvader altijd als ze gaan dus dat heeft fynn over genomen.

even kijken wat hij dagelijks wel zegt.

happen
    papa
    mama
    hoi
    dag
    aju

en dan vergat ik nog

oto (auto)
    die
    ja
    nee
    bah
    kaas

@plurk ik dacht dat M al wel babbelde maar die is dat net zo eigenwijs als fynn hahaha.

ik laat het voorlopig even op zijn beloop want ik merk wel dat het meer word.
    psz mag fynn pas met 2,5 dus dat is nog even af wachten.
    mischien omdat fynn zo gruwelijk snel is met zijn motoriek dat hij daarom het praten overslaat?

8. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Meis, ieder kind heeft zijn eigen interesses!

Aiden kletst je ook de oren van de kop (in het chinees) maar hij weet donders goed waar je het over hebt. Hij snapt zelfs: zet maar op het aanrecht, of breng maar naar de keuken :p

Fynn heeft een hele goede motoriek hoor, hoe lang drinkt hij al zelf uit een gewone beker!? Vet lang! Die van mij giet het over zichzelf heen. En Aiden met een vork of lepel zelf laten eten wordt ook nog een zooitje. Die van mij is een prater en die van jou een doener.

Ik had een oppaskindje van 3 en die is nog onverstaanbaar.. Als ze het zorgwekkend vinden op het cb, krijgt hij straks wel logopedie.

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.853
    3.367
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Hier maakte ze juist naar haar 2e verjaardag een flinke spurt gemaakt qua praten.. toen onze jongste geboren werd kletste ze inmiddels de kraamverzorgster de oren van het hoofd (toen was 2 j en 3 maanden) en sinds sinterklaas/kerst 2010 heeft ze geleerd te zingen en de laatste week doet ze niet anders dan goed verstaanbaar liedjes zingen..
    Iets wat ik écht niet verwacht had op haar 2e verjaardag.

10. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Jesse wordt komende maand 3 jaar, en begon pas half juli met z'n eerste vier, vijf woordjes. Hij was toen al bijna 2 jaar en 5 maand. Er was al een extra CB-controle op 5 aug. ingelast, en daar zijn we geweest. Toen kon hij inmiddels 20 woordjes.
    Hij weet nu al honderden woordjes, als je ze aanwijst op plaatjes, of hij ziet ze op de fiets, of op tv.
    Maar als hij ergens anders is, zegt hij dus bijna geen woord! Iedereen denkt dus ook ongeveer dat hij niet praten kan!
    Vorige week waren we bij een tante, zegt Jesse opeens: mama, ik moet plassen, ga je mee wc toe?
    Tante sloeg haast achterover van zo'n hele volzin! Ze had hem nog nooit horen praten!
    Hij weet het dus wel, maar hij praat weinig. Volgens mij houdt hij gewoon niet zo van praten...

11. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Mijn zoontje is pas echt gaan praten NA zijn tweede verjaardag en dan ook alleen wanneer hij er zin in had. Van af drie begonnen de zinnen te komen daarvoor geen intressen. Wel goed in de gaten houden. En benoemen en kijken wat hij wil zeggen goed na zeggen niet te druk maken dus komt van zelf goed. Er komt een tijd dat je zegt HOU nu je mond maar;)

12. noon

noon Lid

19 jan 2011
    38
    0
    0
    hallo .

ook ik had dit probleem met mijn zoontje .
    hij wou gewoon niet praten en op het cb zaten ze daar over te zeuren.
    toen mijn zoontje 2 jaar werd mocht hij de volgende dag naar de peuterzaal heen en ik dacht bij me zelf straks is hij de enigste in het klasje dat niet praat maar gelukkig was dit niet het geval.
    en ja hoor hij was 2x heen geweest en begon plots te praten ik schrok er zelfs van het blijkt dus dat hij gewoon heeft gedacht van als ik op mijn manier dingen aan wijs enzovoort mama en papa weten wel wat ik bedoel gemakzucht dus maar ook mijn eigenschuld dus.
    hij word nu in feb 3 jaar en hij praat echt supper goed nu .

13. Elmo

Elmo Niet meer actief

Chinees vind ik knapper dan Nederlands hoor...of jij moet stiekem ook vloeiend Chinees spreken :D

Zou me er proberen niet TE druk over te maken, wellicht voelt hij die spanning (de aandacht erop) ook.

Elmo *hield Ruben zijn mond soms maar...haha*

14. moederLynn

moederLynn Fanatiek lid

5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Kinderen voelen haar fijn aan als iets 'speciaal' is...Dat zie je ook vaak met kinderen die slecht gaan eten..Dan worden ze gepusht en dan gaan ze vaak nog slechter eten....

Als jezelf weet dat hij het goed kan dan zou ik me helemaal niet druk maken om het CB... Gewoon zeggen dat hij er geen zin in heeft...
    Komt helemaal goed hoor... Sommige kinderen gaan pas lopen als ze meteen de hele kamer door kunnen en andere doen het met vallen en opstaan misschien is het bij jou zoontje het net zoals met praten?

15. nanette77

nanette77 VIP lid

11 jan 2009
    10.817
    545
    113
    Vrouw
    ik zou op het cb wel benoemen dat hij eerder meer woorden sprak.. HEt kan misschien ook met peuterpuberen te maken hebben? Dat hij het af en toe vertikt?

Verder zou ik het ook niet pushen. Elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen wijze..
    En hij is nog maar 2!
    gewoon (eerst passief) blijven volgen

16. Pila79

Pila79 Bekend lid

4 dec 2007
    978
    0
    0
    Mijn dochter heeft dat probleem niet, kan zinnetjes van 8 woordjes goed uitspreken, maar als er vreemde bij zijn houdt ze haar mondje het eerste half uur stijf op elkaar. Maar op het cb vroegen ze 2 weken geleden gewoon aan me of ze al zinnetjes van 2 woordjes sprak, dus ik heb aangegeven dat ze dat zeker doet, en net toen we weg gingen en op de gang liepen (met de cb mevrouw achter ons) begon ze weer lekker te kletsen.

Als je weet dat hij thuis wel woordjes zegt, dan zal ik me er vooral niet te druk om maken en gewoon aangeven dat hij nog niet heel veel praat maar wel zo af en toe al 2 woord zinnetjes maakt. Volgens mij hoeven ze op die leeftijd echt niet veel meer te kunnen hoor! Zou ook niet teveel met hem oefenen en corrigeren, dat werkt soms alleen maar tegen. Wat je wel kan doen is lekker veel tegen hem praten, alles zeggen wat je doet en makkelijke boekjes voorlezen waar veel plaatjes inzitten die je kan benoemen, of kan vragen aan hem om ze aan te wijzen. Zo ben je er op ongedwongen manier toch mee bezig.

17. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik zou dat niet gaan forceren op deze manier ontdekt hij dat hij er aandacht door krijgt... ik denk zelf als je het "negeert" de lol er snel vanaf is en hij het onbewust wel weer gaat doen...

Deel Deze Pagina