Beste Teddy, Binnenkort begin ik weer met werken. ik blijf dat borstvoeding geven door op mn werk te kolven. Hierbij het ik de volgende vragen: Ik kolf nu al geregeld een kleine hoeveelheid af van 1 borst (40 tot 60 ml in ongeveer 4 minuten (gaat dus best snel)) en dit geef ik hem later op de dag om aan de fles te wennen. Mijn zoon drinkt nu meestal 1 borst en hooguit nog een paar slokjes van de andere borst. 's ochtends rond 6 uur krijgt hij straks nog BV en 's avonds rond 18:00 weer als ik weer thuis ben. in principe zitten er dan 3 voedingen tussen op het kdv. 1. Hoe vaak moet ik op een dag kolven? Hoe lang? 3 keer per dag beide borsten tot ze leeg zijn? of 1 borst om en om? 2. Als hij 's middags de fles van 50 ml leeg heeft, kan hij gerust nog 10 min bij mij drinken (het is een snelle drinker. Normale voeding duurt ook zo rond de 10 min en dan is mn borst ook leeg). Hoe veel moet ik hem mee gaan geven naar het kdv (hij weegt dan ongeveer 5 kg en zit nog op 7 a 8 voedingen per dag)? ik heb niet het gevoel dat hij aan de ongeveer 100 ml per keer voldoende heeft.... Bedankt al vast!
Hallo Liene, Hoe is het voor je om weer te gaan werken? Ik ga je vragen hieronder beantwoorden. 1. Je kolft in principe op de tijden dat je anders zou voeden. Ik adviseer wel om beide borsten te kolven, ook als je er anders maar 1 voedt. Doordat je weer gaat werken zal je productie wat terug lopen en door beide borsten te kolven kun je dat wat compenseren. Ook op de lange termijn ben je dan verzekerd van een goede melkproductie. 2. Met een gewicht van 5 kilo heeft hij per etmaal ongeveer 750 ml moedermelk nodig. (5 x 150 ml). Verdeeld over 7-8 voedingen zit je dan op 90-110 ml per voeding. Maar hij zal de ene keer meer willen en de andere keer minder. Soms drinken baby's op het KDV minder dan thuis en halen ze de schade live aan de borst wel weer in. Als je makkelijk veel melk kolft kun je ruim mee geven. Maar als je net kolft wat hij minimaal nodig heeft, dan heef je dat mee. Sterkte met werken straks.