Flesje opvolgmelk voor het slapen ipv bv

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door stella, 15 okt 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. stella

stella Lid

4 okt 2005
    57
    0
    0
    groepsleidster
    mijn dochtertje wordt volgende week 4 maanden. Ze is iets te vroeg geboren en dronk in het begin slecht uit de borst. Nu gaat dat allemaal heel goed en ze groeit ook goed. Alleen komt ze in de nacht soms nog wel 2 keer. Speentjes geven helpt niet, ze jammert net zo lang tot ze aan dde borst ligt. Nu ben ik sinds een week of twee weer aan het werk en soms trek ik het niet meer. Ik slaap soms maar drie uurtjes op een nacht. En ik heb ook nog een kleine van twee.
    Nu dacht ik dat ze misschien voller zit van opvolgmelk. Maar ik voel me dan zo schuldig. Ze knuffelt altijd zo lekker aan de borst. En ik ben erg bang dat mijn voeding dan terug loopt. heeft er iemand ook zoiets meegemaakt en wat heb je uiteindelijk gedaan?
    groetjes een slapeloze moeder :confused:

2. MissQ

MissQ Fanatiek lid

3 jun 2006
    4.824
    1
    0
    Ik kan je helaas geen advies geven, maar wel sterkte wensen. Hopelijk gaat het snel beter.

3. Allahinkulu

Allahinkulu Fanatiek lid

16 jan 2006
    3.608
    4
    38
    Vrouw
    Turkije
    Een enkel flesje kan toch geen kwaad? ... Of wel?
    Marsha Walker, RN, IBCLC
    Vertaling Gonneke van Veldhuizen, IBCLC

• Het maag-darmkanaal van de normale foetus is steriel

• De manier van geboren worden heeft effect op de ontwikkeling van de darmflora.
    > Vaginaal geboren kinderen worden door de bacterien die de moeder draagt gekoloniseerd.
    > Kinderen die met een keizersnede geboren worden staan naar alle waarschijnlijkheid meer bloot aan omgevingsmicroben uit de lucht, andere kinderen en de zorgverleners die als drager fungeren

• Baby's met het hoogste risico van kolonisatie met ongewenste microben of wanneer transfer via moederlijke bronnen niet kan optreden zijn met keizersnede geboren kinderen, prematuren, aterme pasgeborenen die intensieve zorg nodig hebben en kinderen die worden gescheiden van hun moeder

• Kinderen die borstvoeding krijgen en kinderen die kunstvoeding krijgen hebben een verschillende darmflora
    > Kinderen die borstvoeding krijgen hebben een lagere pH in de darm (een zure omgeving) van ongeveer 5,1 - 5,4 gedurende de eerste zes weken, met de bifidobacteriën als dominante soort en mindere hoeveelheid pathogene (ziekte veroorzakende) microben, zoals E coli, bacteroilden, clostridia en streptokokken ~ baby's die kunstvoeding krijgen hebben een hoge darm pH van ongeveer 5,9 - 7,3 met een grote verscheidenheid aan putrefactieve bacteriestammen (bacterien die eiwitten afbreken en daardoor rotting veroorzaken)
    > Kinderen die borstvoeding krijgen met kunstvoeding als supplement hebben een darm pH van 5,7 - 7,3 in de eerste vier weken, teruggaand tot 5,45 in de zesde week
    > Wanneer een baby die borstvoeding krijgt in de eerste zeven levensdagen kunstvoeding erbij krijgt, wordt het ontstaan van een sterk zure omgeving in de darm vertraagd en bestaat de kans dat het volledige potentieel nooit wordt bereikt
    > Bij kinderen die naast borstvoeding kunstvoeding krijgen, ontstaat een darmflora en darmgedrag dat lijkt op dat van kinderen die enkel kunstvoeding krijgen

• Het maag-darmkanaal van de pasgeborene ondergaat zeer snelle groei en vervolmakende ontwikkeling direct na de geboorte
    > Baby's hebben een functioneel immatuur (onrijp) en immuno-naief (darmstelsel het immuun systeem is nog niet geactiveerd) bij de geboorte
    > Het duurt vele weken voor er strakke verbindingen in het darmslijmvlies ontstaan zijn en de darm afsluiten voor doorgang van grote eiwitten en pathogenen (ziekteverwekkers).
    > De open verbindingen spelen een rol bij het ontstaan van NEC (Necrotiserende Entero Colitis, een ernstige darminfectie), diarree en allergie
    > sIgA uit colostrum en moedermelk leggen een beschermende laag langs de darmwand, waardoor in een passieve immuniteit wordt voorzien gedurende de tijd dat de immuunfunctie van de darm van de pasgeborene nog laag is
    > Het sIgA van de moeder is pathogeen specifiek: de antistoffen zijn gericht tegen de pathogenen (ziekteverwekkers) in de onmiddellijke omgeving van de baby
    > De moeder maakt antistoffen wanneer zij via de maag, inademing of anderszins in contact komt met ziekteverwekkende microben.
    > Deze antistoffen negeren de nuttige normale darmbacterien en leiden ziekte af zonder inflammatie (ontsteking)

• Kunstmatige zuigelingenvoeding zou niet gegeven moeten worden aan kind dat borstvoeding krijgt voor de neonatale doorlaatbaarheid van de darm is verdwenen
    > Vanaf het moment dat de baby bijvoeding krijgt, lijkt het bacteriele profiel van de darm op die van kinderen die kunstvoeding krijgen, waarbij de bifidus bacterien niet langer dominant zijn en de ontwikkeling van obligate anaerobe bacteriestammen (bacterien die zich alleen in een omgeving zonder zuurstof kunnen ontwikkelen) voorkomt. (Mackie, Sghir, Gaskins, 1999
    > Relatief kleine hoeveelheden kunstvoeding (1 flesje per 24 uur), gegeven aan een kind dat borstvoeding krijgt, zullen zorgen voor een verandering van een borstvoeding naar een kunstvoeding darmflora patroon. (Bullen, Tearle, Stewart, 1977
    > De introductie van vaste voeding bij een kind dat borstvoeding krijgt, veroorzaakt ernstige aantastingvan het ecosysteem van de darm met een snelle stijging van het aantal enterbacterien en enterokokken, gevolgd door een progressieve kolonisatie met bacteroiden, clostrida en anaeobe streptokokken. (Stark, Lee, 1982
    > Wanneer kunstvoeding als bijvoeding wordt gegeven verandert de darmflora van een kind dat borstvoeding krijgt binnen 24 uur zo dat die niet meer van die van een volwassenen is te onderscheiden. (Gerstley, Howell, Nagel, 1932
    > Wanneer wordt teruggekeerd naar uitsluitend moedermelk, dan duurt het 2 - 4 weken voor de darmomgeving terugkeert naar een status die gunstig is voor grampositieve darmflora. (Brown; Bosworth, 1922; Gerstley, Howell, Nagel, 1932

• In families waar allergieen voorkomen kunnen baby's, die borstvoeding krijgen, worden gesensibiliseerd door een enkele fles kunstvoeding (ongewilde, onnodige of geplande bijvoeding) in de eerste 3 levensdagen. (Host, Husby, Osterballe, 1988; Host, 1991)
    > Kinderen met een verhoogd allergie risico zijn kinderen waarvan 1 van de ouders allergisch is (+ 37%), beide ouders allergisch zijn (+62-85%, afhankelijk van de vraag of beide ouders dezelfde of een verschillende allergie hebben) en kinderen die, onafhankelijk van allergie in de familie verhoogde IgE warden hebben in het navelstrengbloed. (Chandra, 2000)
    > Bij kinderen met een verhoogd allergie risico kan hypoallergene kunstvoeding worden gebruikt als bijvoeding naast borstvoeding; vaste voeding moet worden uitgesteld tot 6 maanden, melk en zuivel tot een jaar en de moeder zou moeten overwegen af te zien van pinda's, melk, eieren en vis. (AAP, 2000)

• Kinderen die borstvoeding krijgen en die geboren worden in families waar insuline afhankelijke diabetes mellitus voorkomt, hebben een verhoogd risico om dit ook te ontwikkelen, wanneer zij vroegtijdig worden blootgesteld aan koemelkeiwitten.(Mayer et al, 1988; Karjalainen, et al, 1992)
    > Het vermijden van koemelkeiwitten in de eerste levensmaanden kan het ontwikkelen van insuline afhankelijke diabetes mellitus verminderen of het begin ervan vertragen bij kinderen die daarvoor gevoelig zijn. (AAP, 1994
    > Sensibilisatie en de ontwikkeling van een immuniteitsgeheugen voor koemelkeiwitten is de eerste stap in de etiologie van insuline afhankelijke diabetes mellitus. (Kostraba, et al, 1993). Sensibilisatie kan optreden wanneer het kind vroegtijdig wordt blootgesteld aan koemelkeiwitten, voor de neonatale doorlaatbaarheid van de darm is verdwenen. Sensibilisatie kan optreden wanneer het kind wordt blootgesteld aan koemelkeiwitten tijdens een door een infectie veroorzaakte verandering van het maag-darmkanaal, wanneer de slijmvliesbarrière is aangetast, waardoor antigenen (antistoffen) erdoorheen kunnen en vervolgens immuunreacties uitlokken. Sensibilisatie kan optreden wanneer de aanwezigheid van koemelkeiwitten in de darm de darmslijmvliesbarriere beschadigt, de aaneensluiting van de verbindende cellen vernietigt (dus de dichting van de neonatale doorlaatbaarheid aantast) of enige andere blootstelling aan koemelkeiwitten. (Savilathi, et al, 1993)

4. Nala

Nala Fanatiek lid

29 okt 2005
    1.236
    1
    0
    Groningen
    Dat klinkt allemaal heel ernstig en zal ook vast wel waar zijn.... Maar er zijn zoveel kinderen die groot worden van de fles. Tuurlijk is borstvoeding het allerbeste, maar je moet als er als moeder niet aan onderdoor gaan.

Wij zijn dit weekend ook begonnen met flesvoeding naast de borstvoeding. Ik wilde er eerst niet aan, omdat ik alleen het allerbeste aan m'n ventje wilde geven. Ten koste van alles. Totdat ik zelf echt op instorten stond, omdat ik gewoon nooit eens langer dan 3 uur weg kon. Afkolven is geen succes. Ik moet 2 weken kolven om 1 dag weg te kunnen.

Daarom zijn we er nu mee begonnen en ik moet zeggen dat ik heerlijk heb kunnen bijtanken dit weekend. De momenten dat ik bv kan geven, doe ik dat gewoon, want naast dat het goede voeding is, is het natuurlijk ook een heel mooi moment samen met je kind. Succes met je keuze.

5. loesjes

loesjes Actief lid

29 jul 2005
    232
    1
    0
    pedagogisch medewerkster
    gelderland
    Ik ken heel veel moeders die de laatste bv voeding vervangen door de fles, vooral om te proberen of de kleine dan wel doorslaapt. En die geven dan 20 cc extra :)
    Gewoon lekker uitproberen. Je kindje heeft meer aan een uitgeruste, gezellige moeder. dan aan een gestresste die bv geeft.
    Als je de laatste voeding bij jezelf gewoon afkolft, houd je je productie op peil en voorkom je overvolle borsten.
    veel suc6.

6. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    Gewoon doen hoor. Alleen zou ik geen opvolgmelk geven dat is pas vanaf 6 maanden maar gewone flesvoeding nr 1.
    Als ze 4 maanden is kan je de flesvoeding ene beetje verdikken met rijstebloem waardoor ze wat voller zit.

7. Saona

Saona Fanatiek lid

24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Ik ben ook begonnen met Joey voor de nacht FV geven ipv BV en het heeft wel geholpen. Je BV zal niet teruglopen, ja die ene keer dat jij de fles geeft, maar dat is normaal omdat er dan 1x per dag minder vraag is. Joey sliep meteen lekker op FV. Ik vind dat het wel belangrijk is dat je als moeder ook aan je rust toekomt hoor. Geen opvolgmelk trouwens, dat is nr. 2. Je moet gewoon nr. 1 geven, maar misschien bedoelde je dat ook ;)

8. stella

stella Lid

4 okt 2005
    57
    0
    0
    groepsleidster
    ja dat van die opvolgmelk is een beetje een gewoonte foutje omdat mijn oudste dat kreeg, natuurlijk bedoelde ik ook stap1. Ik heb hypoallergene melk ivm allergieen. Fijn om te horen dat er meer moeders zijn die dit geprobeerd hebben. Ik heb het tot nu toe nog niet geprobeerd omdat ze nu wel redelijk slaapt. Ik kwam erachter dat mijn bv aan het terug lopen was. Ik ben pas weer begonnen met werken en ik vergeet te drinken en ren heel de dag heen en weer. Nu probeer ik daar op te letten. Ook drink ik nu wat meer bv-thee en dat helpt ook. Als ze me weer eens nachten wakker houdt ga ik met een gerust gevoel een flesje proberen, badankt voor de adviezen:D

9. talia

talia Fanatiek lid

27 nov 2005
    2.561
    0
    0
    kapster
    belgie
    denk dat het op die leeftijd toch normaal is dat ze snechts nog komt of niet

10. MissQ

MissQ Fanatiek lid

3 jun 2006
    4.824
    1
    0
    Wat is dat voor thee? Ben wel nieuwschierug! Weet je misschien wat hier inzit?!

Deel Deze Pagina