Zijn we niet een beeetje aan het overdrijven?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door SportySteenbok, 18 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. SportySteenbok

SportySteenbok Bekend lid

14 mrt 2012
    915
    1
    16
    Utrecht (provincie)
    Afgelopen weekend vond ik met opruimen A4tjes terug die ik omstreeks de bevalling heb gekregen over veilig slapen. Het is een kopie van een folder, denk ik.
    Toen nam ik 't bloedserieus, als ik 't nu lees, denk ik: zijn we niet een beeetje aan het overdrijven? Er staat bijvoorbeeld: Leg een baby nooit op de buik te slapen. Niet één keer! En: Uw baby kan veilig slapen. Als ú maar weet hoe!
    Ik zal, nu we een tijdje gestopt zijn met de borstvoeding, inmiddels wel alle hormonen kwijt zijn en weer wat meer mezelf aan het worden zijn, maar ik vraag me echt af hoe ik me toentertijd zo heb kunnen laten intimideren door zulke info. En dan ook eindigen met: Ouders die de tips volgen kunnen zich richten op wat het belangrijkste is: genieten van hun baby. Zucht... ;)
    Begrijp me niet verkeerd, veilig slapen is erg belangrijk! Maar jeetjemina, moet het zo?

2. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.202
    509
    113
    Hahaha, ja je hebt wel een punt ;)

3. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Die folder ken ik! Maar mooi dat mijn baby's alle 3 al heel snel op hun buik lagen.
    Lieverd een tevreden kind wat goed slaapt als een kind wat stikt in zijn eigen kots door reflux

4. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Nou ja dit, maar dan met 1 kind:p.

5. oxbow

oxbow Niet meer actief

Hier alle 5 buikslapers en ze liggen tussen ons in 'snachts als ze klein zijn.

Probeer er wel om te denken met het dekbed, maar verder ben ike cht niet bang dat ik op hem ga liggen hoor.

En dat buikslapen ik moest vroeger op mijn buik slapen, omdat ik zwaar astmapatient was en dat het beste was ivm vrijer ademhalen. en ik ben ook groot geworden.

6. Kellebel1987

Kellebel1987 Fanatiek lid

20 mrt 2013
    2.583
    16
    38
    NULL
    NULL
    Even off topic maar wat volgen jouw kids elkaar mooi op! Om en om jongen/meisje en 2 jaar ertussen :D

7. MamaVanAnne

MamaVanAnne Fanatiek lid

21 jul 2013
    1.164
    0
    36
    NULL
    NULL
    Heb dat met best wel veel dingen.. Waar ik eerst me heel erg druk om maakte en nu denk, ach het zal wel.

Borstvoeding, steeds wisselen van borst. Deed eerst steeds een elastiekje om mijn bv bh. Op een gegeven moment dacht ik het zal wel en deed ik het op de gok haha. Welke het volst aan voelde was als eerste aan de beurt.

Hydrofiel moest uit het bedje na 8 dagen van de kraamverzorgster. Heb hem er tot 3 maand ingehad met veiligheidsspelden vast, want de kleine spuugde veel en had geen zin steeds het bedje helemaal te verschonen.

Van het cb moest ik met 4 maand beginnen met bijvoeden, eerst dacht ik, ja het cb zal het wel weten, toen ze dit zeiden dacht ik, ach ik doe lekker mijn eigen ding :D En ben 'pas' begonnen met 5,5 maand toen ik dacht dat de kleine er aan toe was.

In het begin ben je heel onzeker en denk je dat 'iedereen' het beter weet. Nu weet ik dat ik het het beste weet :D Want ik ben veel bij mijn kindje en daardoor ken ik en mijn man haar het beste en beslissen wij wat er wel en niet kan.

8. wolchu

wolchu Bekend lid

6 dec 2011
    918
    2
    18
    bij de oudste kreeg ik van cb het advies om eerst met groente te beginnen omdat fruit vaak lekkerder gevonden word. en bij de jongeste anders om! moets eerst met fruit beginnen. er zit maar 11 maanden tussen dus kan me niet echt voorstellen dat er veel veranderd is in de tussentijd. heb er smakeljik om gelachen,

9. caat

caat Fanatiek lid

5 sep 2012
    1.195
    1
    36
    Dat is met veel dingen, mijn zus krijgt deze week haar eerste en met veel vragen kwam ze bij mij... en dan zie je weer al die folders en tips etc en dan denk ik: uhh ja zou moeten, maar het is veel anders als...:D Ze gaat in ziekenhuis bevallen en haar beste vriendin doet de kraam en die vond veel dingen overbodig, dus dingen die ze van de kraamzorg nog moest aanschaffen van het lijstje, heeft ze uiteindelijk in overleg toch niet gekocht.... en veel dingen had ze bovendien al van mij gekregen (ongebruikt vaak).
    Mijn dochter slaapt ook liever op haar buik, sinds ik haar dus anders weg leg slaapt ze als een roosje!! Ik merk echt dat ik nu veel makkelijker omga met dingen

10. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Prima daar ze er ouders op wijzen, maar de manier waarop inderdaad...
    Jongste slaapt ook veel beter sinds ik hem op zijn buik leg, reactie op het cb: "je kent de gevaren? Oké dan." Scheelt wellicht dat het mijn tweede is.. Kan je folders toch net iets makkelijker negeren ;)

11. Shendari

Shendari Fanatiek lid

28 jul 2012
    1.628
    29
    48
    Ik kijk er nu ook heel anders tegen aan. Tuurlijk wil je het in het begin perfect doen. Het is immers een kwetsbaar kleintje, en je bent bang om het fout te doen dus volg je braaf alle regeltjes en tips op. Ik ben blij dat we op die manier reageren eigenlijk. Want later zie je dat je sommige dingen best anders kan aanpakken, maar dat je wél uitermate voorzichtig bent.

Als dit niet zo was, weet ik niet hoe het er dan allemaal uit heeft gezien (als we allemaal maar meteen kindjes op de buik leggen, e.d) Ik kan het niet helemaal goed uitleggen, maar hoop dat het een beetje begrijpbaar is wat ik probeer te zeggen :p

Dus overdreven? Nee vind ik niet. Juist op die manier leer je heel erg veel. Beter safe than sorry.

12. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Dat ze adviseren over wat het beste is, is alleen maar goed, maar het is vaak de toon waarop...... Daar heb ik wel eens moeite mee.
    Boekje van het CB stond hier ook bijvoorbeeld: schud je baby niet door elkaar...... Tja, ieder weldenkend mens kan bedenken dat dat niet goed kan zijn.

13. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Herkenbaar ja :D Veel van dat soort foldertjes zijn erg gericht op het inspelen op angsten van kraamvrouwen lijkt het wel, brrr!
    Prima als er informatie wordt gegeven en bv wordt aangegeven dat rugslapen veiliger is dan buikslapen, maar dat geldt ook niet altijd, onze dochter had bv reflux, en dan is rugslapen helemaal niet zo veilig bij een kleintje die niet kan draaien. Ik kan vooral niet tegen het bangmakende toontje dat je soms leest! Heel denigrerend ook.

14. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.024
    6.768
    113
    zuid-holland zuid
    ja het denigrerende toontje is ook wat mij het meest stoort...
    Hier krijg je bij het huisbezoek van het cb standaard een a4'tje over ritme en regelmaat... Dat we allemaal de kookwekker op 30 min moeten zetten als de baby huilt en daarna pas moeten gaan kijken... grrrr... Het is in een raar soort dwingende telegramstijl geschreven, alsof we allemaal simpele zielen zijn die niet een gewone volzin kunnen lezen.

Wij hebben het foldertje meteen weggemikt

15. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh ja, idd, die telegramstijl is ook tenenkrommend! Wij kregen ban het cb een boekje over doorslapen - kwam neer op kindje in bed stoppen en het de hele nacht daar laten, dus erg strikt, niet de 'iedere vijf minuutjes even troosten'-methode - en dat werd ook gebracht in korte zinnen met simpele woorden, alsof wij achterlijk zijn...

16. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Niet iedereen kan zo logisch denken, vergeet dat niet ;)

Gelukkig bestaan die folders, anders zouden er nog meer kindjes op de spoedeisende hulp zitten. Sla de cijfers er maar eens op na hoeveel kinderen binnen worden gebracht met breuken, wonden, kinderen die geschud of gestikt zijn, kinderen die niet meer wakker werden uit de slaap etc. Het zijn er schrikbarend veel helaas.

Jij denkt misschien logisch na, maar voorlichting is wel belangrijk. De toon is zo, zodat elke ouder het begrijpt. Wat je ermee doet, is aan jou.

17. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Haha de mijne weigert om op haar rug te slapen. Ze moet persé op haar zij liggen. Ik vind dat dat veilig is en dat is haar natuurlijke manier van slapen.

Natuurlijk hou ik haar goed in de gaten.

Ik werd ook kapot gegooid met info hoe het wel niet moet allemaal. Ik heb gewoon altijd mijn moederinstinct gevolgd

18. Joycey

Joycey Niet meer actief

Echt? Als ik een klein beetje schud, giert hij hier van het lachen :cool: Dan zet ik hem op mijn been en is mijn been het hobbelpaard en dan komt er ineens een boerenknol aan gegaloppeerd en dan lacht hij zo hard dat de geluidsbarrière doorbroken zou kunnen worden. Dat schudden werkt hier wel. Maar alles met mate!!!! :p

19. InLove

InLove Fanatiek lid

11 dec 2009
    3.707
    0
    0
    hahah ja leuk is dat hè. Ik weet met mijn eerste las ik nog alles braaf door. Ik filterde eruit wat ik gebruiken kon.

Bij de tweede al een stuk soepeler. Weet nog dat ik toen de kleine op dr buik had liggen en een vriendin kwam binnen. Was zwanger van de 1ste, die ziet mn dochter liggen en schoot helemaal in de stress. DAT MAG NIET, ZE MAG NIET OP DR BUIK, DAT STAAT IN ALLE BOEKEN!!!!
    Hahaha later hebben we daar nog eens smakelijk om gelachen want toen haar kleintje na een maand niet fatsoenlijk slapen ook op de buik lag heeft ze me opgebeld en sorry gezegd :D

Die folders en regels zijn absoluut goed, ieder mens is anders. Als je zelf veel feeling hebt, in de zorg werkt oid dan zijn heel veel dingen echt logisch en ben je heel relax.
    Maar mijn nicht bijv werkt op kantoor en had voordat ze zelf aan kinderen begon nog nooit een baby verschoond, in bad gedaan oid. Die was enorm onhandig met alles, die heeft boeken verslonden over ieder dingetje.

Zo heb je nog 100 voorbeelden,,,,,ben iig blij dat we allemaal wat losser worden naarmate we langer mama zijn :D

20. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.824
    2.680
    113
    Ik kreeg hier met 18 maanden een A4 tje mee van het cb met opvoedtips. De toon in de eerste zinnen was al zo tenenkrommend betweterig dat ik niet verder gelezen heb en het ding meteen in de papierbak heb gegooid. Vreselijk...

Deel Deze Pagina