Lieve Woeza, Huilen kan nooit kwaad voor je baby. Alleen als je langdurig in een diep dal zit is er reden om er vanuit te gaan dat het kwaad zou kunnen. Het lijkt me niet meer dan normaal dat je emotioneel bent na zo'n verlies. Ik geloof er heilig in dat het belangrijk is dat een kind (zowel in als buiten de buik) meemaakt dat mama en papa emoties hebben. Soms ben je boos, soms blij, soms chagrijnig, soms bang. Dat maakt jouw mens. Jij kunt je kindje nu al leren om te gaan met emoties. Door ze te tonen en steun te zoeken. Dat is een waardevolle les voor je kind en nooit iets om je schuldig over te voelen. Heel veel sterkte.
Als eerste gecondoleerd met het verlies van jou moeder. Ik denk dat er een verschil is tussen huilen en dat dat je even oplucht zeg maar en huilen en stressen! Je moet het tenslotte allemaal verwerken daarom is huilen juist goed! Als je niet zou huilen en het niet verwerkt omdat je bang bent schade aan te richten aan de baby ( lijkt mij dat juist slecht ) Want dan ben je alleen maar bezig je gevoel weg te stoppen en dat brengt on opgemerkt heel veel stress met zich mee! Ik weet helaas wat je door maakt.. Ik kreeg eerst te horen dat mijn vader kanker heeft en niet meer te genezen is. Vervolgens kreeg ik 4 maanden daarna te horen dat ook Mijn moeder kanker had en helemaal uitgezaaid was.. zij overleed toen 2 maanden daarna, dat is nu precies een half jaar geleden! Mijn vader leeft gelukkig nog en het gaat redelijk goed met hem. En ik ben blij dat hij dit nog kan mee maken want me moeder heeft dit helaas niet meer mogen mee maken.. Ik ben nu bijna 6 weken zwanger, en heb ook nog heel veel verdriet om alles omdat ik mijn beide ouders kwijt raak aan kanker en ik ben pas 24 en enigskind! Mijn ervaring is echt huil lekker en lucht je hart en je gevoel.. ga het niet opproppen want dat is pas slecht voor je kindje! Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen in deze moeilijk tijd met het verwerken van het verlies van je moeder.. Maar ook veel goede momenten door dat je een klein wondertje hebt in je buik en dat je daar ook maar heel veel van mag gaan genieten! Liefs, Natasja
Stres is helemaal niet goed voor de baby, maar je bent nog zo pril zwanger dat het eigenlijk nogniet echt invloed heeft. Als je verder bent in de zwangerschap kan het resulteren in een onrustige huilerige baby en groei achterstanden tijdens de zwangerschap. Soms word er inderdaad geclaimed dat je een miskraam kunt krijgen door verdriet en stres, dit is ook enigsinds waar. Maar dan gaat het vaak meer om traumatische ervaringen. Dat je emo bent is sowieso al vrij normaal en dan ook nog je moeder overleden, gecondoleerd nog. Gewoon laten gaan die tranen hoor, het enige waar je op moet letten is dat je het niet TE erg laat overheersen mits dit lukt natuurlijk.