Ons zoontje is 3,5 mnd oud en weegt nu 6 kilo. 4 wk te vroeg geboren met een gewicht van 2600 gram. Hij krijgt Friso Allergy Care. Tot nu toe kreeg hij 6x 150 water + 4 scheppen voeding en 1,5 schep Nutriton. Dit is één schep te weinig voeding, maar dit was in overleg met de kinderarts omdat hij na iedere fles onverzadigd was. Omdat hij afgelopen week bij de kinderarts gewogen is en dus inmiddels 6 kilo is gaf zij het advies naar 5x 150 water + 5 scheppen te gaan (en Nutriton). We proberen nu een schema van om de 4 uur aan te houden. De voeding van 7:00, 11:00 en 15:00 uur gaan prima, we moeten dan wel af en toe een speentje geven het laatste uur om te rekken. Maar na 15:00 uur wordt hij erg onrustig. Wel vrolijk na de fles, maar als ik hem na anderhalf uur in bed leg wil hij niet slapen, steeds huilen zelfs met speen in de mond soms en wild bewegen met hoofdje en mond open (naar mijn idee dus zoeken). 19:00 uur redden we vaak bij lange na niet en vaak krijgt hij tegen 18:00 uur al weer een fles, daarna zelfde verhaal. Dan om 20:00 uur en uiteindelijk om 23:00 uur weer. Kortom dus nog steeds 6 flessen ondanks de extra schep voeding. Wat kunnen we het beste doen? Toch nog even doorgaan met 6 flessen en dan weer gewoon om de 3 uur zodat de rust hier weer terug keert? Zou hij er gewoon nog niet aan toe zijn of is het even doorbijten en een kwestie van wennen? Helaas vanwege de koemelkallergie geen mogelijkheid tot voeding voor hongerige baby's. Hij drinkt een fles in ongeveer 10-15 min leeg. Kleinere speen wil niet ivm de Nutriton die hij krijgt voor reflux. Daar krijgt hij ook nog Losec voor. (Overigens heb ik deze vraag ook aan de deskundige voorgelegd, maar hoe meer mensen, hoe meer tips/opmerkingen/ideeeën )
tsja, het is een baby, geen robotje Mijn jochie heeft ook nog langer op 6 flessen gezeten, ergens rond de 4 maand had hij het door en zaten we op 5. En nog, bij ruim 4,5 maand heeft hij nog wel eens dagen met 6 flessen (en hij was ruim 7 kilo bij 4 maand). Zolang hij niet over die liter komt haal ik mijn schouders op Misschien iets meer nutriton? Dat hielp bij mijn oudste tegen de honger, moeten ze iets meer moeite doen om de melk door de speen te krijgen..
Ik zou me er nie druk om maken.. Hij heeft die 6 voedigen gewoon nodig Dus gewoon lekker 6 flessen geven Hij geeft zelf wel aan wanneer hij aan 5 flessen toe is
Thx voor jullie reacties. En mee eens, gelukkig geen robotje! Daarom kan de de kinderarts dat wel willen, maar het moet ook lukken. Hij groeit erg snel de laatste tijd en wordt een echt bulletje. Maar we merken zoveel onrust met deze verschuiving, dat wij denken.. misschien toch nog even wachten. Met 6x150 zit hij natuurlijk wel precies op het randje van 1 liter heh? (en 30 schepjes).
Met zes keer 150/5 zit je precies op het maximum van 30 schepjes. Laat je kind aangeven wanneer het tijd is voor minder voedingen...je kind weet dat instinctief beter dan welke arts dan ook.
Mijn mannetje heeft ook moeite om de 4 uur ertussen te halen... ik volg hem gewoon altijd... ik let er gewoon op als hij honger begint te krijgen..hij probeert dan ongeveer zijn hele vuistje op te eten...en begint te zeuren (omdat het niet lukt)... Als je het echt wilt kun je misschien ook nog proberen om het gewoon rustig uit te bouwen....eerst een paar dagen 3 uur en een kwartier ertussen...dan ga je verder op een paar dagen 3,5 uur... en zo verder.... wie weet werkt dat ook wel...1 uur is ineens wel heel lang voor zo'n kleintje natuurlijk
Mijn jochie zat ook een poosje op die 30 schepjes. Soms zelfs een dagje een paar schepjes meer. Is geen drama, als je maar niet tevaak teveel geeft, max 2 keer per week ofzo. Dat hongerige heeft een paar weekjes (2-2,5) geduurd, en inmiddels zit hij weer ergens rond de 900cc. Helemaal zelf geregeld..
Her hebben ze allebei zo'n 4 maanden 6 flessen van 150/5 gehad. Toen ze hier niet echt meer genoeg aan hadden dus sneller voor de fles kwamen zijn we het gaan ophogen waardoor we op 5x 180/6 kwamen. Dit was ook pas wanneer ze echt sliepen van 20.00 tot 7.00-8.00
Is het wel van de honger? Mijn 2 hadden altijd rond 18u een afschuwelijk humeur. Blijkt ook typisch het uurtje voor de huilbuien te zijn. Hier vertellen ze zelf op de creche dat veel moeders er onzeker van worden, mama komt de baby halen en deze is dan balorig tot een uur of zeven, net alsof mama alles verkeerd doet. Maar ze moeten hun ervaringen van de dag verwerken.
We zijn sinds zondag terug naar zes voedingen en de rust is terug gekeerd! Wel drinken ze de fles niet altijd leeg, maar dat vind ik prima. Voorlopig gaan we even zo door, volgende week overleg ik het ook wel weer op het CB. Thx voor de reacties!