Buikslapen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Fairy Tale, 26 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Mijn zoon kan sinds een week van zijn rug naar zijn buik draaien en doet dit ook bij elke gelegenheid die hij heeft. Maar dat betekent dus ook in bed. :(

Als ik het zie, draai ik hem altijd om, maar negen van de tien keer draait ie meteen weer terug. Zelf weer van zijn buik naar zijn rug draaien lukt nog niet. Ik vind buikslapen maar eng, kan ik hier iets aan doen? Of is dit een tijdelijk iets?

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wat vindt je er eng aan? Als hij zelf draait is er bar weinig wat je eraan kunt doen - ja hem 'vastleggen' misschien door zijn slaapzak aan de onderkant van het bed in te stoppen, maar dat vind ik eerlijk gezegd nogal zielig. Je zoontje is 4 maanden, hij kan prima zijn hoofd draaien mag ik aannemen en hij draait dus al zelf op zijn buik - laat hem gewoon lekker op zijn buik slapen. Irem slaapt al vanaf dat ze 2 weken is op haar buik. Niet ideaal nee, maar ze slaapt 10 keer lekkerder op haar buik dan op haar rug en kon haar hoofd toen al heel goed draaien.

3. lenka

lenka Bekend lid

13 aug 2009
    754
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zit ook met dat probleem maar ja, je kan moeilijk een hele nacht bij de kleine zijn bedje staan he. Ik laat Lennert op zijn buikje slapen, vroeger moesten de kindjes op hun buikje slapen. Ik denk ook dat we de cruciale periode voor wiegedood wel al voorbij zijn dus maak ik me er geen zorgen meer over.

4. Que

Que Niet meer actief

En anders misschien een Arrowsleep (weet niet of ik het goed schrijf) op zijn bedje. Mocht hij op zijn gezichtje gaan liggen kan hij gewoon blijven ademhalen.

Verder kan je er weinig kindvriendelijks tegen doen. Lekker laten liggen zou ik doen!!

5. babysaluki

babysaluki Niet meer actief

Joënna deed dat met 3 maanden steeds.. en maakte me er niet zo druk om.. puur omdat dat geen zin heeft.. je kunt er weinig aan doen helaas.. wel hadden wij een aerosliep idd.. en dat gaf mij een heel rustgeven gevoel.. en verder hadden we de babyfoon altijd aan...

6. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.214
    1.277
    113
    Centrum België
    Idem hier. Heb haar gewoon laten liggen. En wacht tot ze kunnen terugdraaien. Gaat je kleintje in alle mogelijke posities het bed doorcrossen :p

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je kindje vindt het duidelijk lekker om op z'n buik te slapen.. lekker laten doen. Zorg er voor dat er verder geen knuffels e.d. in bed liggen en verder... ontspan. De kans dat er iets gebeurd is zeeeeeeeeeeeeeer klein en goed slapen (in dit geval dus op de buik) is onwijs belangrijk!

8. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
  9. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    Ja ik heb gelukkig ook de Aerosleep met bijbehorende hoeslakentjes, maar ik heb wel eens gehoord dat als hij op zijn buik slaapt de longinhoud verkleind wordt wat de kans op wiegedood weer vergroot.

Misschien moet ik me er ook maar niet druk om maken. Maar bij het CB hameren ze er altijd zo op...

10. Storm

Storm Niet meer actief

Ik weet dat ik het niet moet doen, maar ik moet even zeuren. De aerosleep is een matras die meehelpt de KANS op wiegendood te verkleinen. Het kan het, net als alle andere adviezen die gegeven worden (en tevens bewezen zijn) niet voorkomen!!!

Even van internet geplukt:
    Voorkomen

Hoewel de oorzaken van wiegendood nog steeds niet precies bekend zijn, is uit onderzoek gebleken dat een aantal zaken het risico van wiegendood verminderen. Sinds 1991 zijn ouders en verzorgers begonnen met deze risicoverlagende maatregelen. Sindsdien is het aantal baby's dat aan wiegendood sterft sterk gedaald.
    Leg de baby op de rug te slapen
    Uit onderzoek blijkt dat wiegendood vaker voorkomt bij baby's die op hun buik te slapen worden gelegd. Leg je baby daarom vanaf het allereerste begin op zijn rug te slapen. Gezonde baby's die soms wat voeding teruggeven of spugen hebben ook in die houding niet méér risico om zich te verslikken. Als baby's gaan omrollen hoef je dat niet tegen te houden, maar begin wel met de baby op de rug in het bedje te leggen.
    Stop met roken
    Baby's van moeders die tijdens de zwangerschap en de vroege kindertijd roken, lopen een groter risico. Laat niemand roken in de kamer waar je baby is, en neem je baby niet mee naar rokerige ruimten of slaapkamers.
    Voorkom oververhitting
    Ennuh, de cruciale leeftijd van wiegendood ligt bij bijna een jaar!!! Dat gevaar is niet na vijf maanden geweken.
    Het komt zelden voor voor de acht weken en na de elf maanden.

Op Introductie - Stichting Wiegedood staat veel info over dit onderwerp en ook preventieve maatregelen.

Misschien iets teveel informatie, maar beter te veel dan te weinig. Moest mijn zeuren even goedmaken (of juist verergeren);)

11. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Ik denk dat dat bij iedereen wel duidelijk is hoor ;)

Maar als je de aerosleep hebt, slaap je toch wel wat rustiger. Tuurlijk kan je het niet voorkomen, maar alleen verkleinen vind ik al prettig.

12. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    als je echt niet wil dat je kindje buikslaapt:
    Prenatal |

13. Miireii

Miireii Fanatiek lid

12 feb 2008
    2.417
    0
    0
    Enschede
    Ja, en daar hou ik dus weer niet van. Ik vind dat kindjes gewoon de vrijheid moeten hebben in bed.

Mijn dochter slaapt nu in een 1persoonsbed en die moet ik 's ochtends echt opzoeken! Meestal ligt ze helemaal in de hoek en zie ik haar niet omdat de commode ervoor staat. Dan vind ik het ontzettend zielig om haar vast te leggen..

Hetzelfde geld voor mn zoontje. Die ligt nu dan nog wel in een inbakerdoek, maar zwerft door met zn beetjes te duwen, toch zn bedje door en lachen dat hij dan altijd doet!

Nee, niet voor mij weggelegd zo'n ding.

Maar, kan me voorstellen dat er ouders zijn die het wel doen hoor :)

14. tihany

tihany Fanatiek lid

25 jan 2007
    1.465
    0
    0
    zorgkundige
    Belgisch Limburg
    Mijn zoontje slaapt al vanaf z'n geboorte op z'n buikje. Hij slaapt anders gewoon niet. Dus ja, dan was hier de keuze rap gemaakt. Ik moet wel zeggen dat hij nog steeds bij ons op de kamer slaapt om die reden. Terwijl m'n dochter al rond een maand op haar eigen kamertje sliep. Maar die sliep altijd op haar zij met z'n zijliggingskussen. Maar dit meneertje maakt zich ontzettend druk als ik hem daar in leg.

15. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    Jelmar slaapt 's nachts op z'n rug en overdag op z'n buik, overdag zijn er gewoon teveel prikkels alstie op z'n rug ligt en slaaptie niet! maar 's nachts slaapt hij (nog) prima op z'n rug, dus laat het zo! Wij hebben ook niet zo'n safe t sleep, maar had hem toevallig ergens gezien! :)

16. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

23 mei 2007
    2.486
    7
    38
    @Storm, bedankt voor de info! En ik vind je niet zeuren hoor. ;) Ik weet dat de aerosleep wiegendood niet voorkomt maar alleen de kans verkleint.

Maar inderdaad je baby vastleggen vind ik ook zielig. Hij zwerft inderdaad zijn hele bedje door, en dat is ook wel weer schattig. Ik denk dat ik me er maar gewoon bij neer moet leggen. Ik ga er maar vanuit dat als hij zelf in staat is om te rollen, dat hij ook in staat is ervoor te zorgen dat zijn hoofd goed ligt (dat is in de praktijk ook altijd wel zo).

Deel Deze Pagina