Hoe ga je van 6 naar 4 flessen?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door CMJ, 22 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CMJ

CMJ Lid

30 jun 2014
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Help! ;)

Ik geef op dit moment nog 6 flessen. Ik bied 180 ml aan, maar dat drinkt hij bijna nooit leeg. Hij drinkt eigenlijk gewoon naar behoefte wat hij op dat moment wil. Totaal is het meestal tussen de 750-900 ml. Nooit de 1000 ml nog gehaald.

Hij is inmiddels 6 maanden en krijg van iedereen te horen dat ik nu toch echt naar 4 flessen moet. Ook door de opvolgmelk die ik hem nu moet geven. Het is beetje verschillend, maar hij krijgt zeg maar om 6.30-9.30-12.30-15.30-18.30-22.30/23.00 (laatste eigenlijk wanneer hijzelf wakker wordt, kan ook weleens rond 00.00 zijn. Laatste fles heel wisselend en geheel afhankelijk van wat hij daarvoor heeft gedronken. Kan tussen de 80-140 ml zijn).

Ik moet ruimte maken voor hapjes, waar we net mee zijn begonnen. Hij houdt op dit moment weinig binnen. Dus nog geen vervanging van de flesvoeding.

Wat ik vooral moeilijk vind: hij slaapt overdag vaak maar 45 min. Daarna ook vaak maar max 1,5 uur wakker. Daarna is hij echt moe. Dus al langer wakker zijn zoals waarschijnlijk veel rond die leeftijd hebben, is er niet bij. Ik zou niet weten hoe ik dan om de 4 uur moet redden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Er zijn altijd prachtige schema's voor 'ideale' kinderen, maar er zijn volgens mij ook heel veel kinderen die ook maar slechts 45 min per keer slapen. Ben dan heel benieuwd naar jullie ervaringen!!

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    ach een ideaal schema hebben wij ook niet. Ten eerste kijk lekker wat voor jullie werkt en trek je niet zo veel aan van het ideaal en het gemiddelde.
    Wij zaten juist al heel snel op 3 flessen..Dus ervaring niet maar wij zijn gewoon gaan kijken naar welke flessen ze niet nodig vond. Bijvoorbeeld haar 'nacht' fles. die kun je denk ik het makkelijkst laten vervallen. Heeft hij dan wel echt honger of is een speen en een knuffel voldoende?
    ga eerst proberen naar 5 flessen te gaan. meteen naar 4 lijkt me een grote stap voor je kindje.
    Wanneer krijgt hij zijn hapjes? als dit rond de fles van 15.30 is kun je beginnen met die kleiner maken.
    ons schema met 4 flessen was (ongeveer want we voeden op verzoek) 7.00-11.00-15.00-1900 met groente rond 17.00.
    en slapen overdag is hier ook rond de 45 min, je kan kijken of hij wil slapen voor zijn fles ipv erna.
    lastig he? van die opvolgmelk is de 'regel' niet meer dan 24 scheppen voeding, dat komt neer op 4x een fles van 180 maximaal.

3. roomsoesje27

roomsoesje27 Bekend lid

28 jul 2013
    899
    1
    16
    Assen
    Hij heeft eigenlijk meer een borstvoedingsschema, vaker kleinere beetjes.
    Ik zou hem op de nummer 1 voeding houden, je hoeft niet naar nummer 2 en zijn schema aanhouden, er komt vanzelf wel verandering in.

4. CMJ

CMJ Lid

30 jun 2014
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt! Ik denk toch inderdaad dat ik eerst weer nr. 1 ga gebruiken en dat langzaam afbouwen. Het is dus niet erg om dat nog even te gebruiken.

Lies1611: dus bij jou ging hij/zij ook wel eens naar bed nadat hij/zij wakker was geworden en dan spelen en zonder eten naar bed? Ja, lastig, omdat ik van consultatiebureau gewoon kreeg te horen als ik maar niet over de 1000 ml ga, terwijl ik overal zie dat je niet meer dan 800 ml mag geven! Krijg ook geen enkel advies met de flessen etc.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou ook nog even nr 1 blijven geven. Maar die max van 800cc van nr2 is meer vanwege het bijvoeden. Als ze meer drinken, dan eten ze minder. Sommige kindjes vinden dat wel lekker makkelijk..

Mijn jongste wilde niet zo snel aan de hapjes. met 7 maand at hij vast voedsel. Tot die tijd hebben we nr1 gegeven.

Maar ergens is 5/6 flessen ook niet zo erg. Als je kijkt wat ze zouden eten met een jaar, dan heb je ook 5/6 eetmomenten (ontbijt, tussendoor, lunch, tussendoor, avondeten, iets voor het slapen). Alleen door de hoeveelheden heeft je kleintje misschien niet zoveel vast voedsel. Je zou ook naar 5 of 6x150 kunnen gaan. Of tzt dan naast het vaste voedsel 120 geven?

Mijn jongste sliep ook weinig. Maar had daar verder geen last van. Hij speelde lekker als hij wakker was, en liet zich wel horen als hij honger had. Was hij daarna moe ging hij naar bed. Anders nog even lekker spelen, Soms zelfs tot de volgende fles. We volgden zijn ritme daarin, dat werkte prima..

6. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Zodra hij meer vaste voeding krijgt, dus een fruitpap, boterham en groentehap. Gaat hij vanzelf minder melk drinken, dit geven ze heel goed aan!
    Je bent pas net begonnen met hapjes, dus geef het de tijd.
    En lekker 6 flessen blijven geven, ze gaan echt wel een keer na 4 flessen

7. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    ja hoor als ze moe is en geen honger heeft.. ze houd ook dr lippen stijf dicht dus forceren lukt niet ;)
    maar idd als je 2 geeft merk je dat ze nog sneller vol zitten (hier tenminste wel) maar kijk vooral naar je kindje, ga niet voeden omdat het moet :)

8. CMJ

CMJ Lid

30 jun 2014
    61
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt allemaal. Ik ga het eens proberen allemaal

Deel Deze Pagina