Eerste keer consultatiebureau

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door KatrienDuck, 18 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KatrienDuck

KatrienDuck Actief lid

26 feb 2011
    267
    0
    16
    NULL
    NULL
    Onze baby is bijna 8 weken en een aantal weken geleden zijn we voor het eerst naar het consultatiebureau geweest.
    Ze is daar uitvoerig onderzocht, maar ik ik vraag me een aantal dingen af:
    Ze probeerde oogcontact met onze dochter te maken, maar dit lukte niet. Ik vertelde dat ze dit thuis wel doet. 'Voor deze keer neem ik daar genoegen mee' sprak de kinderarts. Waarom is het zo belangrijk dat ze naar de arts kijkt?
    Ze heeft bij het lichamelijk onderzoek uitgebreid gekeken naar het geslachtsdeel. Dat ze dit bij jongens doen, is me bekend, maar van meisjes wist ik dit niet. Weet iemand waar ze naar zoeken?
    Verder was het erg belangrijk hoe groot ik was. Ze wilde me zelfs opmeten (!?!?) en dat was wel nodig ook: want ik was toch bijna 1 cm korter dan ik zelf dacht. Wederom de vraag: waarom??

2. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.841
    177
    63
    Trek je niet teveel aan van de mensen op het CB.. Sommige mensen hebben er een ontzettend fijne arts en wijkverpleegkundige, sommige niet. Vaak zijn ze ontzettend goed om nieuwbakken ouders zich onwijs onzeker te laten voelen, door net-geen-commentaar te geven.

Hier gaan de dingen die ze zeggen ene oor in, andere oor uit. Ze hebben nooit iets interessants of nieuws te melden. De enige keer dat ik daadwerkelijk een vraag had, werd het zo van de tafel geveegd, met als gevolg dat ik nog geen 2 weken later al bij de kinderarts in het ziekenhuis zat.

3. Samy84

Samy84 Bekend lid

29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Deze onderzoeken hebben we ook bij de KA gehad en ook bij mn dochtertje werd naar haar geslachtsdeel gekeken en het oogcontact dus het is niet zomaar voor de lol of om de ouders onzeker te maken.

En het oogcontact is zeker belangrijk net zoals het belangrijk is dat ze recht voorzich kunnen kijken en het geslachtsdeel om na te kijken of alles wel klopt qua verhouding

4. Woezel 25

Woezel 25 Fanatiek lid

2 feb 2010
    1.779
    0
    36
    NULL
    NULL
    Volgens mij kijken ze meestal naar verklevingen, tenminste, dat vertelde ze mij toen, Schijnbaar komt dat geregeld voor. (mijn dochter heeft dat). Eerst vond men dat dat los gemaakt moest worden maar tegenwoordig zijn de inzichten veranderd, en blijkt dat bij meisjes die dat heben, dit vanzelf los gaat zitten op het moment dat ze bijvoorbeeld gaan fietsen ofzo. Maar het is wel iets om in de gaten te houden, dat dit wel daadwerkelijk los komt in de loop der jaren zeg maar.

Verder inderdaad, hoor de dingen op het cb aan, doe ermee wat je goeddoenkt en de rest idd ene oor in, andere oor uit.

X

5. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

23 apr 2010
    4.523
    0
    0
    NULL
    NULL
    Waarom vroeg je dat op dat moment niet aan de arts? Laat je niet overrompelen hoor. Je eigen mening telt ook nog, en kritische vragen stellen mag zeker.

6. Amfy

Amfy Niet meer actief

de rede dat ze je lengte willen weten is voor hun belangrijk voor de groei van je kindje (vraag me niet waarom maar de kinderarts van het zkh vertelde dat)

geslachtdeel is belangrijk ook om eventueele infecties ( en stiekum ook voor eventueel misbuik ik weet het maar dat moet)

oog contact horen ze te kunnen volgens de boekjes dus ze willen het weten omdat je kinde wel goed moet ontwikkellen.

verder ene oor in andere weer uit

7. KatrienDuck

KatrienDuck Actief lid

26 feb 2011
    267
    0
    16
    NULL
    NULL
    ik dacht het al een beetje ja... dat ze daar naar kijken ook voor misbruik... ook wel goed dat ze dat doen, maar ik zat wel raar te kijken en pas toen ik buiten stond dacht ik 'huh?'

8. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Haar luier gaat hier bij elk bezoek open zowel door vpk als door arts misschien kijken ze ook naar de conditie van de huid van de billetjes ed?

9. adi

adi Niet meer actief

MIjn eerste advies voor al je volgende bezoeken: Vraag gewoon WAAROM ze dingen doen, en waarom ze bepaalde dingen adviseren. Dat is echt heel belangrijk. Ten eerste omdat ze best nuttige dingen controleren bij je kind, en als je weet waar je op moet letten leer je daar zelf alleen maar van,
    Ten tweede omdat je nog genoeg adviezen zult krijgen die je helemaal niet hoeft op te volgen, maar waarbij het belangrijk is te denken WAAROM ze het adviseren. Dan beslis je zelf nog altijd of het wilt of niet.

Even over het geslachtsdeel: ze letten bij meisjes op mogelijk verkleefde schaamlipjes, de bilplooien en de heupen. Dat gebeurt bij elk bezoek en is gewoon normaal. Ze leggen de baby ook op de buik en kijken goed naar de billen. Daar kunnen ze goed mogelijke afwijkingen in de heupen/benen/rug goed zien.

Je lengte is idd belangrijk om de lengte van je dochter te kunnen beoordelen.

10. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Er wordt idd ook naar de bil en liesplooien gekeken op tekenen van heupproblemen.

De arts hier keek toen ook naar Fenna's liezen en zei toen dat de plooien niet gelijk liepen en dat dat kon duiden op heupdysplasie . Fenna heeft idd heupdysplasie gehad en een half jaar een spreidbroek gehad.

We hadden sowieso al een afspraak staan voor een echo maar toch heeft zij het dus toch gezien.

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zoals al meerderen zeggen: dit zijn allemaal normale 'routine'controles! Per keer dat je komt zijn er een aantal standaard dingen die bekeken/ getest moeten worden...

Ook hier ging iedere controle de pamper even uit, niks bijzonders!
    Moest bij de eerste controle ook mijn lengte en die van mijn vriend doorgeven, daarmee kunnen ze de groei van je kindje vergelijken...
    Maar vraag inderdaad de volgende keer gewoon steeds waarom ze iets doen of iets vragen, daar kunnen ze je gewoon antwoord op geven!

Deel Deze Pagina