Hallo, Even twee vraagjes: 1. Vanaf hoeveel maanden is het nodig dat je kind een toetje na het warme eten krijgt? 2. Ik lees overal over Frutapura en andere yoghurtjes enzo. Maar kun je niet gewoon magere yoghurt geven? Het is toch de bedoeling dat je kind uiteindelijk met de pot mee-eet? Wij nemen zelf magere yoghurt als toetje en niet allemaal zoete toetjes/puddinkjes o.i.d. Dus dan vind ik het ook vrij logisch dat D. dat dan ook niet gaat krijgen. Groetjes, Hanna
ik heb het gegeven vanaf 8 maanden ongeveer, en ik geef magere kwark, ze vindt het eerlijk, ook kan ik het doseren omdat het een bak is en het is goedkoper dan al die baby kwarkjes. Daarbij zijn die allemaal zoet of met een smaakje en ik wil haar niet aan smaakjes laten wennen, eerst de natuurlijke smaak!
Ik ben een toetje gaan geven toen de warme maaltijd goed ging (meer dan 150 gram eten) en toen was het wel al een samengestelde maaltijd: aardappelen / groenten / vlees (of iets dergelijks). Ik wilde graag dat mijn zoontje eerst gewoon leerde eten en dan pas meer zuivel kreeg (dat kreeg hij zat met zijn flessen). Wij geven volle kwark of volle yoghurt. In de magere varianten zitten eigenlijk helemaal geen voedingstoffen meer (kijk maar eens op het etiket). Als je kindje een beetje aan de zware kant is kun je halfvol geven. We doen soms een scheutje roosvicee of diksap erdoor (in het weekend ofzo) en af en toe hebben we een yoghurtje van Olvarit (minste suiker staat erop... maar het is vooral makkelijk)
Voor kleine kinderen worden juist volle producten aangeraden omdat ze die vetten juist erg goed kunnen gebruiken. Wij hebben hier dus standaard een pak volle yoghurt in de koelkast staan en een pak magere voor onszelf. Soms krijgt ze er siroop of diksap in, wat fruit kan ook. Wij zijn met een toetje begonnen met 7 maanden ongeveer. Of het moet? Tja, ik vind het wel een handig moment om nog wat melkproducten aan haar te geven. Als ik het niet geef, eet ze toch niet meer groenten. Verder is het zo dat ze op den duur de avondfles kwijt moeten (dus gewoon na het eten slapen en geen fles meer) dus dan is een beetje extra voeding toch wel prettig om de nacht door te komen. Overigens gaven wij in het begin wel af en toe van die lekkere toetjes, omdat ik het moeilijk vond wat te doen. En nu krijgt ze soms ook gewoon vruchtenkwark of vruchtyoghurt in van die kant en klare kuipjes en bakjes. Gewoon om ook aan andere dingen te wennen.
HIer ook volle yoghurt of volle kwark. Een enkele keer geven we een danoontje omdat dat makkelijk mee te nemen is als we weg gaan maar inpricipe geen zoete zooi hier. Nergens voor nodig!
Toen de groentehap en de fruithap goed gingen, ben ik na de groentehap (groente, aardappel, vlees) wat yoghurt of kwark aan gaan bieden. Inderdaad ook volle, dat kunnen die kleintjes nog heel goed gebruiken die extra vetten. Heb wel eens geprobeerd er wat diksap doorheen te doen, maar werd eigenlijk niet gewaardeerd. Dat is rond de 8 maanden geweest.
Wij zijn ook begonnen met 7 maanden. En dan inderdaad de volle varianten van kwark of yoghurt. Soms met een drupje diksap erdoor voor de smaak. Maar meestal puur. Zelf eten we lang niet elke dag toetje, en mijn zoontje krijgt genoeg andere zuivel binnen. Dus nu is het net wat er in de koelkast staan.