Rhesus-C

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Eva1983, 17 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Hallo

vandaag was ik bij de verloskundige. Mijn bloeduitslagen waren goed, alleen test ik negatief op Rhesus C. Daarom moet ik met 27 weken weer mijn bloed laten prikken.
    Stom dat ik het vanmorgen niet gevraagd heb, maar ik denk er nu pas aan.

Wat houdt dit precies in?
    Wat als ik met 27 weken nog steeds Rhesus C negatief ben?
    Mijn bloedgroep is trouwens O positief....

Bedankt alvast!

2. Brigitte

Brigitte VIP lid

25 sep 2006
    6.432
    5
    38
    Hoi Eva1983,

dit is een ingewikkeld verhaaltje, en het is pas sinds 1 juli ingevoerd. Je moet je voorstellen dat rhesus C net zoiets is als rhesus D (dus het neg of pos bij je bloedgroep). Bij een positieve bloedgroep net als jij (O pos) doen we verder niets, want een positieve moeder kan geen antistoffen aanmaken tegen een eventueel bloedgroep negatief kindje. Dit geldt ook zo voor die rhesusC. Nu ben jij er dus negatief voor getest; je hebt die receptortjes dus niet, maar je kindje kan die wel hebben van zijn vader. Mocht het kindje die hebben, kan het zijn dat wanneer het bloed van het kindje met jouw bloed in aanraking komt, je antistoffen maakt tegen dat positieve rhesusC van jouw kindje. Als dit gebeurt het je extra onderzoek nodig of dit voor het kindje nadelig is en wordt je doorgestuurd naar het ziekenhuis voor verder onderzoek. Of je antistofjes maakt tegen een rhesusC neg kindje wordt dus bij 27 weken getest. Meestal blijft je eigen rhesusC neg, maar het kán dus wel positief worden en daarom wordt het getest.
    Het is een ingewikkeld verhaal, maar probeer je er niet te druk om te maken; het is gewoon een extra veiligheidstest die we dus sinds 1 juli 2011 pas uitvoeren.

groeten Brigitte

3. Eva1983

Eva1983 VIP lid

2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Bedankt voor je antwoord Brigitte!

Deel Deze Pagina