Rechter borst lijkt groter dan de linker borst

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Merlijn, 2 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Beste Saskia en Mirjam,
    Ik heb vaker een vraagje aan jullie gesteld en naar mijn volle tevredenheid antwoord gekregen, zou ik jullie weer een vraag mogen stellen?

Ik geef nu 8 wkn borstvoeding aan mijn zoontje. Het gaat prima, hij drinkt goed, en groeit prima (begonnen bij geboorte op p20 lijn, zit nu op p50 dus precies gemiddeld qua gewicht, geboren met 38 wkn 3 dgn, geboorte gewicht 2790 gr en nu 4800 gr op 8 wkn).
    Hij hapt af en toe wel wild aan en laat tussendoor wat los, kreunt af en toe m.n. bij linker borst.

Nu lijkt na een paar weken mijn rechter borst steeds groter te worden dan mijn linker borst. Verschil wordt volgens mijn man steeds duidelijker.

Probeer wel ip steeds afwisselend met links en rechts te beginnen te voeden. Hij doet er erg lang over, zuigt wel 30 tot 60 min aan een borst, daarna geeft ik vaak nog de andere voor 10-20 soms 30 min, maar niet altijd (heeft niet altijd trek).

1. Heb in het begin enkele daagjes minder de linker borst gegeven omdat ik daar een beginnend kloofje zag (inmiddels prima hersteld). Zou het hiervan kunnen komen?

2. Probeer juist nu vaker met links te beginnen, om het verschil in grootte op te heffen. Is dit goed of moet ik dit juist niet doen?

3. Kan het verschil in grootte liggen aan het verkeerd geven van borstvoeding?

4. Wat moet ik doen om mijn borsten weer van gelijke grootte te laten zijn? Wil niet na bv periode met een verschil blijven zitten nl.

5. Kan ik het verschil opheffen? Of blijf ik nu met twee ongelijke borsten zitten?
    Merk dat ik me toch steeds meer zorgen hierom begin te maken. Vandaar deze vraagjes...
    Alvast bedankt weer.

2. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Hoi,

Het verschil komt niet van die paar daagjes rust ivm de kloof.
    We zien wel vaker dat er een verschil in grote komt in de borsten bij borstvoeden.

Blijf om en om de borst aanbieden. Meer de linker aanbieden en minder de rechter heeft nadelige effecten op je productie.
    De linker kan overgestimuleerd worden, de rechter kan ondergestimuleerd worden.

Voor nu kan je er helaas niks aan doen.

Na je borstvoedingsperiode is het zeer waarschijnlijk dat je borsten weer gelijke grote kunnen worden. Toch komt het ook wel eens voor dat je borsten helaas blijven verschillen in grote.

Groetjes Saskia

3. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Ok Saskia, dank je wel voor je advies weer. Erg fijn om hier raad te kunnen vragen!

4. Saskia

Saskia Lactatiekundige

17 apr 2012
    818
    0
    0
    Graag gedaan!

Deel Deze Pagina