Is kindje v bijna 2 jaar al oud genoeg om als beloning een stickertje te plakken?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Aquilegia, 5 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik wil ons meisje van bijna 23 maanden graag laten doorslapen en van de laatste nachtvoeding af. Nu pak ik het 't liefste positief en zonder te veel stress aan.

We hebben al heel veel geprobeerd, ik zal dat niet allemaal opnoemen. Het is in de loop van de tijd ook sterk verbeterd, maar 1 voeding krijgt ze nog. Wordt ze een 2e keer wakker, dan gaat mijn man er heen.

Wat denken jullie, is ze al oud genoeg om 's morgens een stickertje te mogen plakken op een speciaal vel papier, als ze geen voeding heeft gehad en/of helemaal doorgeslapen heeft? Of snapt ze dat nog niet/is de periode te lang?

Ik lees het graag! :)

2. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
  3. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.266
    6.794
    113
    Onze dochter snapte het met die leeftijd wel. Zo had ik haar met 2 jaar zo enthousiast voor het potje dat ze binnen een week droog was.

Je kunt het altijd proberen.

4. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Als ik naar mijn dochter kijk van 26 maanden zou zij het niet snappen. De periode is idd te lang en de relatie te vergezocht denk ik. Ze gaat zich midden in de nacht heus niet bedenken "oh als ik nu niet roep dat ik wil drinken, mag ik morgen een sticker".

Wij zitten ook te dubben met wat we moeten doen met onze peuter. Ze wil niet drinken 's nachts, maar heeft wel het vergelijkbare probleem dat ze wakker kan worden en niet meer zelf in slaap kan vallen, dus roept ze net zolang tot wij erheen gaan. Als ik erheen ga, wil ze mee naar ons bed en is het hard krijsen als ik dat weiger. Hier gaat manlief er dus altijd heen, van hem accepteert ze het wel.

Die voeding is jouw meisje gewend en ik ben bang dat er maar 1 manier is om eraf te komen: niet meer geven... Voor de voedingsstoffen heeft ze hem niet nodig...

5. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Maar idd, proberen kan altijd! Je verliest er niks mee denk ik.

6. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
    Ik denk dat dit best moeilijk is om te belonen met een sticker.

Mijn dochter werd ook een periode steeds wakker midden in de nacht en gng dan net zolang roepen totdat één van ons kwam. En dat kon zich dan nog wel een paar keer herhalen. We vroegen ons ook af hoe we daar weer vanaf konden komen.

Ik besefte me ineens dat zij natuurlijk geen klok heeft. Voor haar was wakker worden gekoppeld aan mama mogen roepen. Immers, als het ochtend was en ze riep, dan kwam ik vrolijk haar kamer binnen en mocht ze mee naar beneden. Dus als zij 's nachts wakker werd, dan snapte ze niet waarom ze dan ineens weer door moest slapen.
    Wij hebben toen een nachtlampje op timer gekocht en aan haar verteld dat iedereen nog slaapt als het lampje uit is. Pas als het lampje aan gaat, gaan wij naar beneden. Bij ons is zij daarna nog 2 nachten een keer wakker geworden, maar dan ging ik naar haar toe en vertelde haar dat het dus nog geen tijd is om op te staan, omdat het lampje nog niet aan is. Natuurlijk werd ze toen wel boos, omdat het anders ging dan ze ondertussen gewend was, maar daar moesten we even doorheen. We wisten dat het niks anders was. Wij zijn hiermee ook rond 22 maanden begonnen en nog steeds werkt het heel goed. Ze is nu bijna 3 jaar.

Ik zou eerst proberen haar te vertellen wat je van haar verwacht en haar ook een zichtbaar doel geven om aan te kunnen voldoen. Dus bijvoorbeeld een lampje of iets dergelijks en haar vertellen dat ze pas een voeding krijgt en eruit mag wanneer het lampje aan is. Als ze dorst heeft, kan ze natuurlijk een beetje water bij haar bed hebben, zodat ze dat zelf kan pakken en jou daar niet voor hoeft te roepen. Als ze dit eenmaal door heeft, kan je er daarna prima een beloning aan koppelen, denk ik.

7. nana33

nana33 VIP lid

17 nov 2008
    5.536
    3
    0
    Ik weet toevallig dat mijn zusje haar jongste zoontje van 25 mnd middels stickertjes helemaal van het duimen af heeft gekregen. Dus soms werkt het. Ik zou het gewoon proberen. Succes!

8. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    @Marlett:Ik vond dit een interessant artikel, jammer dat er niet bij staat wat je wel kunt doen. Het is niet dat ik overal voor ga straffen of belonen. Het is wel zo, dat bepaald gedrag wel aangepast moet raken aan de maatschappij. Bijv. stelen mag niet, als je dat wel doet, dan wordt de politie gebeld en krijg je als het goed is, ook straf van de maatschappij.

Ik vind wel dat je spaarzaam moet omgaan met straffen en belonen. Na het eten zeg ik ook liever: wat was het lekker, hè?! Dan: wat heb je goed gegeten.

Ik gebruik deze methode zoveel mogelijk:
    https://www.how2talk2kids.nl/winkel.html?prod=5&cat=1&page=details&sub=Meer+informatie

Daarin heb ik gelezen, dat je gebruik kunt maken van een consequentie: als jij op schoot zit en je slaat mama, dan doet dat pijn en zet mama jou van schoot af. Na 2x dit heeft ze me nooit meer geslagen toen ze op schoot zat. Eigenlijk doe ik dit alleen als ze iemand pijn doet, dat gaat me namelijk gewoon te ver. Het is absoluut niet mijn bedoeling om haar wil te breken, dat wil ik juist helemaal niet. Ik hoop dat ze haar eigen wil houdt en ze mag zijn wie ze is.

Het is alleen wel zo, dat het aantal keren dat ze in haar leventje een hele nacht doorgeslapen heeft, op 1 of hooguit 2 handen te tellen is. Ik heb dit heel lang als een offer gezien dat ik heel graag voor mijn kind breng, maar ik ben inmiddels zo moe, dat ik denk dat mijn lijf niet meer zwanger raakt hierdoor. Daarom wil ik dit gedrag eigenlijk stoppen op een liefdevolle manier. Ze is gewend geraakt aan die nachtvoeding, dat is de oorzaak, en nu wil ik er graag mee stoppen.

@Allistar: dank voor je idee van het nachtlampje! Dat hebben we nog niet geprobeerd!! Mijn man zei laatst tegen haar: we gaan pas opstaan als het buiten licht is, maar ja... dat geldt natuurlijk niet in deze tijd van het jaar! Vanaf 6.30 u vinden wij het een acceptabele tijd om op te staan (kreun, maar ja... als ik moet werken, moet ik dan ook opstaan, dus waarom in het weekend niet...?)

Ze heeft inderdaad een tuitbeker met water in haar bedje staan en daar drinkt ze ook soms uit. Of zelf, of samen met mijn man mijn man (als hij er de 2e keer heengaat; ik ga 1x voeden en daarna gaat hij).

Iedereen hartstikke bedankt voor de reacties!!! :) Heel leerzaam om te lezen hoe dat met jullie kinderen ging/gaat! :)

9. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    N.a.v. het lampjes-idee een kinderwekker besteld. Hopelijk is ze daar niet te jong voor!

Slaapt het schaapje --> stil blijven.
    Schaapje wakker? --> Papa en mama roepen.

Ik ga haar vertellen dat als het schaapje slaapt, alle andere kindjes ook slapen.

10. Bri

Bri Niet meer actief

Zo'n kinderwekker lijkt mij ook nuttiger.

Belonen met stickers werkt volgens mij alleen voor dingen die ze doen, die je direct kunt belonen. Belonen dat ze iets niet gedaan hebben is volgens mij niet goed te snappen. En belonen van dingen ze zelf nauwelijks kunnen beïnvloeden ook niet.

11. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    @ Aqui: Mijn dochter is bijna net zo oud als die van jou, en snapt ook niet dat ze 's nachts moet slapen. Ik vind het idee van die kinderwekker echt heel goed, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Laat je dat nog weten?

12. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Leuk dat jullie reageren, Bri en Mrs. Hair! :)

@Bri: er zit wat in dat je beter kunt belonen voor iets dat (a) direct plaatsvindt en (b) iets dat ze doen (en niet laten).

@Mrs Hair: Ja, ik laat het nog weten! :)
    Mijn dochter snapt op zich wel dat ze 's nachts moet slapen, maar ja... wanneer is het nog nacht?!

Ik heb deze besteld trouwens, maar er zijn ook andere modellen/merken:

bol.com | Kidsleep - Globetrotter - Groen | Baby

Deel Deze Pagina