Tja, maak eerst een keuze: MP, particulier (A4-tje op raam) of makelaar. Ga ondertussen rustig rondkijken naar het soort huis dat je graag wilt kopen. Wacht af tot mensen reageren (via MP duurde het bij mij 6 weken en toen kwamen er ineens allemaal reacties tegelijk, bij een makelaar heb je juist in de eerste weken de meeste kijkers). De makelaar leidt rond, of jijzelf (door MP). Je vertelt over het huis, over schilderwerk, hoogte, historie, elektra, isolatie, ramen, tuin, wasmachineaansluiting, mogelijkheden, cv-ketel. Je kunt vragen krijgen over de buurt (bestemmingsplan), elektra(groepen), houten/betonvloer, onderhoud, buren, reden van vertrek en dingen ter overname. 2 maanden geleden ons huis op MP gezet. Ik heb vorige week een kijker gehad die deze week weer is langs gekomen en vandaag een bod heeft uitgebracht. Ik heb met een makelaar hier uit de buurt overlegd hoe te reageren etc. en afgesproken dat ALS er een koopcontract komt ik bij die makelaar ook dat contract en een bouwkundig rapport laat opmaken. Anyway, als het wat wil vlotten met de bezichtigingen, dan orienteer je je wat dieper op andere huizen. En ga je zelf huizen bezichtigen. Heb je geen haast dan is MP een leuke uitkomst.. Lekker zelf afspraken inplannen en daarmee ook de ruimte hebben om je huis netjes te maken wanneer jij dat wilt (en niet wanneer de makelaar dat wilt). Maar er zijn ook makelaars die werken via no cure, no pay.. en dat kan ook prettig zijn. In handen van iemand anders die jouw belangen behartigt.
Allebei fout, de koper mag altijd de notaris kiezen. Die moet er immers ook voor betalen (kosten koper). Lintje, wat moet jij bij de makelaar betalen voor het opstellen van de koopovereenkomst en het bouwtechnische rapport? Trouwens, de koopovereenkomst kan ook gewoon bij de notaris worden opgemaakt hoor, scheelt misschien voor jou in de kosten. Het is niet de gebruikelijke gang van zaken zoals jij die opnoemt. Ik begrijp dat mensen kosten willen besparen, maar je moet ook heel goed begrijpen dat een makelaar er meestal meer uithaalt dan jijzelf, dus dat hij zichzelf grotendeels terug verdient (en jou veel werk uit handen neemt).
Hier een antwoord van iemand die bij een makelaarskantoor werkt: Een makelaar komt graag bij mensen thuis voor een GRATIS waardebepaling. Uiteraard in de hoop dat ze je woning mogen gaan verkopen. De makelaar zal dan vertellen wat hij denkt dat het waard is (reeele marktwaarde) en over de uiteindelijke vraagprijs heb je als eigenaar natuurlijk ook iets over te zeggen. Die kun je hoger durven te stellen omdat je hoopt meer winst te pakken. Hierbij wordt trouwens niks op schrift gezet. De makelaar verteld ook de kosten van de eventuele verkoop via hun kantoor. Als je uitlegt dat je bang bent voor onderwaarde geeft een maklaar je daar advies over. Wel of niet doen. De keus is dan aan jou of je die makelaar de opdracht gunt ja of nee. Een taxatie is iets anders, dat is een op schrift gesteld rapport, nodig voor de geldverstrekker die een hypotheek verstrekt aan een koper. Dit kost uiteraard geld, maar heb je dus niet nodig al je je huis wilt verkopen. Er zijn makelaars die op basis van No Cure no Pay werken, maar bij ons betaal je intrekkingskosten. Puur omdat we er werk voor hebben gedaan. Wellicht staat het huis al meer dan een half jaar te koop, allemaal bezichtigingen, advertentie etc. Dat kost nou eenmaal geld. Als ik jou verhaal lees, ben je bang dat je je woning met onderwaarde zult verkopen. De enigste manier om daar achter te komen is een (NVM) makelaar uit je regio te bellen voor een Gratis Waardebepaling. Als jullie inmddels meer zijn gaan verdienen samen, kun je de onderwaarde welllicht mee financieren in je nieuwe hypotheek. Maar dat moet je wel laten berekenen door een hypotheekadviseur. Je kunt namelijk niet zomaar hele bedragen extra bijlenen op een nieuwe hypotheek als je niet kunt aangeven dat dat extra geleende geld in je nieuwe huis wordt gestoken. Ik hoop dat je wat aan mijn advies hebt. Succes!