Huis bekeken, en nu?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bubblez, 4 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.923
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hij gaat niet naar forumvrouwen luisteren ;) Want.. jullie hebben al heel vaak ene huis gekocht en weten dus precies hoe e.e.a werkt? Oh nee, want dan vroeg je het niet.

Jullie moeten het zelf weten. Maar neem het aan van iemand die vaker een huis heeft gekocht; een bouwtechnische keuring is echt aan te raden. Sterker nog... we hebben twee leer een huis gekocht na een bouwtechnische keuring maar we hebben ook een keer een huis NIET gekocht na een bouwtechnische keuring. Was een huis met een (groot) plat dak dat volledig vervangen moest worden en wel eergisteren. Maar dat wisten de huidige bewoners niet. Althans... er was in de vraagprijs geen rekening mee gehouden. Vervolgens vonden ze ons bod te laag en is het uiteindelijk verkocht aan een ander. Die (hoorde ik later, vage bekenden van een vriendin van me) het huis zonder keuring gekocht hebben. En binnen een paar maanden hun eerste lekkage hadden. Ik hoop voor hun dat ze kunnen bewijzen dat de verkopers dit wel wisten (die waren na onze keuring immers wel op de hoogte) en dat ze daardoor een deel van de kosten kunnen verhalen. Maar het wordt moeilijk om dat te doen, aangezien een rechter ook gaat kijken of zij zelf aan hun onderzoeksplicht hebben voldaan. Een beetje verkoopmakelaar neemt in zo'n geval in de koopakte op dat de kopers hebben afgezien van het laten uitvoeren van een keuring. Dan wordt het gewoon een lastig verhaal.

Ik zou je echt indekken, zeker bij een huis van die leeftijd. Om te beginnen om te weten waar je aan toe bent. Vaak reken je alleen met de dingen die je wilt doen en niet de dingen die je moet doen als je gaat kijken of je een huis en de verbouwing kunt betalen. Dus je begroot wel die mooie nieuwe vloer... maar niet het vervangen van de dakgoten en het impregneren van een gevel.

Als je weet waar je aan toe bent qua kosten, kun je besluiten voor welke prijs je het huis wilt (kunt) kopen. Met zo'n rapport kun je een stuk sterker staan om af te dingen. Het kan het ook makkelijker maken om van de koop af te zien, al ben je nog zo verliefd op een huis. Je wilt aan het einde van de rit namelijk ook nog verliefd zijn op elkaar ;) en niet door verbouwingsperikelen en financiële tegenslagen ernstig in de knel komen.

Terug naar je vraag;
    - Laat minimaal een voorbehoud van financiering vastleggen. Het is vanzelfsprekend en redelijk standaard, maar toch moet je het melden.
    - Ik zou dus ook een bedrag vastleggen wat maximaal uit de keuring mag komen. Of -wat mij betreft nog beter- eerst de keuring laten doen. Maar niet iedere verkoopmakelaar gaat daarin mee. Het is vervelend als je kosten hebt gemaakt voor zo'n keuring en een bod wilt uitbrengen, maar het blijkt al verkocht te zijn,
    -Als je al een eigen koopwoning hebt, is het goed om na te denken of je een voorbehoud wilt vastleggen over de verkoop van de huidige woning. Doe je dat niet, reken dan echt goed na of je de dubbele maandlasten kunt betalen (en hoe lang) als je oude woning niet verkocht wordt. Of onder de prijs verkocht wordt.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.780
    18.923
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Tweeduizend euro voor een aankoopmakelaar??? Die is gek! Zoveel kostte onze verkoopmakelaar niet eens... en die heeft de 2e bezichtiging, onderhandelingen en controle koopakte van onze aankoop er 'gratis' bij gedaan. En dat was gewoon een lokale makelaar, geen internetmakelaar.
    Toen we van one huurwoning naar de 1e koopwoning gingen hadden we ook een aankoopmakelaar, maar die zal ook dichter bij de 300 dan 2000 euro hebben gezeten.

3. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Ik zou naast het bod de volgende zaken melden:
    Onder voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring.
    Wens ten aanzien van oplevering.

In regio Arnhem vroeg een aankoopmakelaar € 1.750 tot € 7.000 (afhankelijk van hoeveel ze van de vraagprijs kon krijgen). Ik vond het nogal fors.
    De verkopend makelaars hier vragen 1,21 tot 1,3 % courtage + kosten voor een fotograaf tbv Funda.

4. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Je hoeft mij niet te overtuigen hoor ;) ik ben het compleet met je eens.

We hebben nu gelukkig een huurhuis dus daar geen gedoe mee.

Dankje voor al je tips!!

5. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    #25 mam1991, 4 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2017
    Spannend spannend! Goed laten informeren en verder sowieso altijd een bouwkundige keuring laten uitvoeren. Jij weet de achtergrond van mijn man en zelfs wij doen het bij de volgende woning. Je hebt dingen zwart op wit, anders heb je geen poot om op te staan.. kan een duur grapje worden als er dingen blijken die de huidige bewoners niet weten. Ben het eens met tupp. Met zn kostenpost van de verbouwing komt het op die paar hondert euro voor zn rapport ook niet meer aan toch 😊

6. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Op woz-waardeloket.nl kan je de woz waarde checken.

7. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Woz is 153.000 hadden we opgezocht..

8. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Voor zo'n oud huis zou ik zeker een keuring laten aanvragen.
    Tenzij je man voor 1000den euro het schip in wil, maar goed dan kan jij het elke keer het erin wrijven ;)
    Dat zal hij ook fijn vinden hahahaha

Ik zou ook kijken naar de woz van 2014 en 2013.
    Gezien dat er ontzettend veel moet gebeuren, zo laag mogelijk gaan zitten.

9. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Als mijn man zo eigenwijs zou zijn bij de koop van een oud huis met asbest zou ik zeggen dat ik niet meeteken voor de aankoop. Jij bent voor de helft verantwoordelijk voor het financieel risico... Een bouwkundige keuring is een must bij zo'n oud huis met gebreken.

10. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik ben het echt met jullie eens hoor. Maar ik kan niks af gaan dwingen omdat ik vind dat we het wel moeten doen.
    Dat is iets wat hij zelf in moet gaan zien en niet omdat ik dat wil. Zo werkt het domweg niet.

We gaan eerst nog een keer kijken. En ikhoop dat andere mensen ook over zo'n keuring gaan beginnen. Dat scheelt mij weer kletsen.

En als hij het echt niet wil. Nou jammer dan. Als het dan idd een flink probleem lijkt te hebben moet hij ook maar op de blaren zitten.

11. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ten eerste vind ik dat wel heel kinderachtig. Om op die manier jouw mening af te dwingen en ten tweede zijn we getrouwd. Dus zo werkt dat niet ;)

Er over praten en samen een beslissing nemen lijkt mij een wijzer besluit.

12. loetje

loetje VIP lid

6 jun 2006
    7.445
    1.843
    113
    Wel 50000 euro hebben voor een verbouwing, maar geen (circa) 350 euro overhebben voor een bouwkundige keuring...... Onbegrijpelijk!

13. Bailey07

Bailey07 Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.187
    1.749
    113
    Dit. Onze bouwtechnische keuring was 184,96 en het meer dan waard. Er kwamen dingen uit die de verkoper niet wist inderdaad.
    Sowieso als het al zo lang te koop staat en er geen anderen op de kust liggen; laag bieden. Omhoog kun je altijd, omlaag niet meer. Gezien je best wat moet doen aan werkzaamheden, de schuren met asbest zijn... zou ik beginnen op 130.000 denk ik. Hier zelfs van ons huis waar bijna niks aan hoeft te gebeuren, bouwtechnisch geen grote mankementen had, en nog maar 2 maanden te koop stond bijna 15.000 af gekregen.

Laat je goed adviseren hierin.

14. tuc

tuc Niet meer actief

Nou ik ben het met haar eens. Natuurlijk praten we erover, maar no way dat ik zo' n risico neem. Dus als mijn man over wil gaan tot het kopen van dit huis zonder bouwkundige keuring, dan teken ik niet mee.

Ik vind het echt het toppunt van eigenwijsheid om die paar 100 euro niet over te hebben met zo' n grootste verbouwing die jullie gaan doen.
    Ik heb het idee dat jouw man per se dit huis wil en wat dat betreft een beetje zijn kop in het zand steekt, als hij die keuring doet kan er nl wat uitkomen en dag wil hij denk ik niet.

15. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Dit meen je toch niet serieus? Jullie zijn getrouwd dus dat is dan ook echt jouw probleem.
    Als mijn man zo stellig zou zijn zou ik niet meetekenen. Niet om mijn zin door te drammen.... maar om mezelf te behoeden voor vreselijke fout.
    Alles wijst erop dat je een flink probleemhuis gaat kopen. Jullie hebben zoveel geld voor de verbouwing waarom dan niet die paar 100 euro betalen voor de keuring die jullie in ieder geval inzicht gaat geven in de kosten waardoor de prijs ws ook nog naar beneden kan. Je geeft aan dat jullie het prima zelf en ook zonder aankoopmakelaar kunnen maar volgens mij hebben jullie er zelf helemaal geen verstand van. Weet je wat het afvoeren van asbest kost? Als je dit zelf gaat doen kost dit al veel geld, als je een bedrijf moet inhuren al helemaal.

16. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.868
    5.107
    113
    Dit.

17. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Dit.

18. Aszz

Aszz Niet meer actief

#38 Aszz, 5 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mrt 2017
    Hoeveel m2 asbest is het?
    Als het hechtgebonden is, dus niet kapot, mag je tot 35m2 zelf afvoeren.
    Wel verpakken en aanmelden bij de stort en gemeente. En als het in het dak zit kan je zelfs subsidie aanvragen voor het verwijderen.
    Mijn man doet elk jaar een asbest 'opleiding' , hoort bij zijn werk, en is er redelijk nuchter in Haha.
    Goede bescherming en niet te panisch.

Oh en ik zou sowieso een bouwkundige keuring aanvragen. Kan mijn man stennis gaan schoppen, maar die bouwkundige keuring kan ik ook zonder hem aanvragen 😅

19. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Het is idd net onder de 35. Dus dat scheelt alweer. Of we dr subsidie voor krijgen kan ik wel eens aanvragen. Goede tip! Dankjewel :)

20. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

En niks wijst erop dat we een probleem huis gaan kopen. Dat is iets wat je nu zelf verzint.

Het huis is gedateerd. Meer niet. Ohja dar beetje asbest, ga je ook niet kapot van.

Ik ben het met jullie eens dat er een keuring moet komen. Dat hoeft echt niet elk persoon hier te zeggen en te blijven drammen. Ik deel die mening, en ben ook niet blind. Dus na 1 keer lezen heb ik dat begrepen.

In ons huwelijk doen we dingen in overleg. En niet door te zeggen "dan teken ik niet mee" of door het achter zn rug om zelf te regelen.

Bedankt voor alle overige tips, kunnen we wat mee :)

Deel Deze Pagina