Ja dubbel. Vind het enerzijds een dooddoener dat alles wetenschappelijke onderbouwing nodig heeft. Als er ook maar enigszins kans is op een verband tussen kanker en onder hoogspanningskabels wonen, dan zou ik dat risico al niet willen nemen. Ook al is het niet wetenschappelijk bewezen. Ook denk ik, zonder complotdenker te zijn, dat niet alles aan de wetenschap wordt onderlegd door of economische belangen, of niet representatief genoeg (te weinig mensen die in deze situatie zitten) waardoor het niet rendabel is om er een degelijk onderzoek aan te wijten. Ik zou dus zeker wel rekening houden met wat er aan verhalen zo de rondte gaat. En ik zou dit dus een te groot risico vinden om te denken: nou dan zien we over een paar jaar wel of we allemaal kanker hebben. Snap je? Ik zeg dus niet dat het waar is, maar ik denk dat zulke verhalen er ook niet zomaar zijn en dat kan zeker toeval zijn, maarja. Ik zou het er dus niet op wagen. Ik snap, los hiervan, dat gedegen wetenschappelijke onderzoek wel enorm belangrijk is en begrijp ook waarom het nodig is in algemene zin.
Oef, ik vind het lastig. Ik zou me persoonlijk niet zo storen aan die kabels in mijn uitzicht, denk dat ik daar snel aan zou wennen en het niet meer zou zien. Maar ik ken een jong gezin wat een huis had gekocht met weiland/tuin onder hoogspanningskabels. Echter kwam er een soort zoemend geluid of trilling uit, waar de vrouw niet tegenkon. Het werd erger en erger, veel hoofdpijn. Zij durfde/kon op een gegeven moment niet eens meer terug naar dat huis. Toen zijn ze bij haar ouders ingetrokken om een nieuw huis te zoeken. Dit alles is in een tijdsbestek van een paar maanden gebeurd. En tijdens de bezichtiging en verbouwing heeft de vrouw ook nergens last van gehad, pas toen ze er echt gingen wonen, ging het mis. Ik weet niet of ik met die onzekere gedachte zo'n huis zou kunnen kopen, naast de gezondheidsrisico's.