Huis gekocht: bijennest en lekkage badkamer :s

Discussie in 'De lounge' gestart door Vlinder84, 23 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

We hebben onlangs een huis gekocht. Bij de inspectie viel ons niets op, dus alles leek akkoord. Toen we echter het behang gingen afhalen in de slaapkamer die vastzit aan de badkamer, zagen we een grote vochtkring met wat schimmel en op d emuur bij de grond zat meer schimmel. Bah. Het zit precies achter de douchekraan, dus dat is toe aan een nieuwe kitlaag. Ik heb de makelaar van de verkoper gebeld, want op de foto's van het te verkopen huis zat rood behang, maar toen we het gingen bezichtigen was het nieuw, zwart. Daar dachten wij destijds niets van, maar nu lijkt het erop alsof ze het hebben willen verbergen door opnieuw te behangen. De makelaar, die eerst altijd erg vriendelijk was, deed nu heel vervelend en zei dat we het zelf op moesten lossen, het was geen verborgen gebrek en als we echt moeilijk wilden doen konden we een advocaat inschakelen, maar niemand die zo'n kleine zaak zou aannemen. Nou ja, daar doelde ik helemaal niet op natuurlijk, ik wilde gewoon weten hoe of wat met die lekkage. Het lijkt mij duidelijk dat ze het wisten, anders hadden ze er geen nieuw behang overheen gedaan! En ik heb helemaal geen energie of zin om hier een grote halszaak van te maken. Kan de verzekering hier iets mee? Of is het niet duur om de douche opnieuw te laten kitten?

En een paar dagen later ontdekten we een bijennest in de buitenmuur, ze glippen door zo'n ventilatiekier naar binnen, eek! Iemand ervaring hoe je die het beste laat verwijderen? Ik heb uiteraard beide onderwerpen gegoogled, maar zie door de bomen het bos niet meer. En we moeten al zoveel de komende weken qua opknappen en dan ook nog even verhuizen :) Tips iemand?

2. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.384
    867
    113
    Ik kan alleen wat vertellen over de bijen. Ook wij hebben bijen. In de schoorsteen en vanaf het begin dat we hier kwamen wonen.
    Dit was ons toen ook niet verteld terwijl het al jaren aan de gang was. (hoorden we later van de buren)
    Wij hebben er al heel veel aangedaan... imker laten komen... de gemeente... klemmen geplaatst... spul in gespoten.
    Maar helaas, ze komen elk jaar terug! En ze zijn beschermd dus heel veel meer kunnen we er niet aan doen.

Wat we wel hebben gedaan is alle gaten binnen dichtgemaakt waar ze doorheen kwamen. We hadden zo binnen een half uur 30 bijen in huis. Wel versuft... maar toch... fris is anders.
    Dus ze kunnen nergens meer naar binnen komen, maar vind het nog steeds een ellende. Laatst was er een hele groep in de boom bij de achterdeur gaan zitten. Konden de kinderen binnen blijven met het mooie weer. De imker kwam te laat,toen waren ze weer weggevlogen.

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Je verzekering zal als het om een kit lekkage gaat niets vergoeden, dit valt namelijk onder onderhoud. Wel flink balen zeg! Als de woning lang te koop heeft gestaan kan dat ook een reden zijn waarom ze toch opnieuw behangen hebben?

4. Gerdatje

Gerdatje Fanatiek lid

27 apr 2012
    1.920
    0
    0
    100% Mama
    Achterhoek
    Wij hebben het zelfde gehad. Maar dan een lekkage onder de vloer.
    Ook gegooid op verborgen gebreken.
    Na lang touw getrek heeft de verkoper toch betaald.
    Anders hadden wij het hoger op gezocht.

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Heb je een rechts bijstand verzekering? De reactie van de makelaar laat mij al weten dat de verkopers idd wat te verbergen hadden?

6. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Heb je bouwkundig onderzoek laten doen?

Vooral die bijen zou ik niet blij mee zijn.
    Kan een imker niet vertellen hoe je ze weg kan krijgen?
    Kast neerzetten in de buurt?

7. Porsche

Porsche Niet meer actief

Ik vind de lekkage een verborgen gebrek.
    ik zou dus de foto's goed bewaren van eerst rood behang en daarna zwart en dan toch ergens rechts bijstand in schakelen.
    Wie weet zit het er al lang en heeft het Veel schade aan gericht !!..
    snap werkelijk niet waarom mensen gewoon niet eerlijk kunnen zijn en andere mensen met een probleem opzadelen...

8. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Voor de bijen gewoon contact opnemen met een plaatselijke imker. Die zijn daar altijd heel blij mee.

9. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Een (voeg)bijen- of wespennest kan er in een paar weken komen te zitten.

Wij waren een paar weken op vakantie geweest, bij terugkomst zat er een nest op zolder. Door gemeente weg aten haln.

Kitranden in een douche zijn makkelijk te vervangen.

10. Vlinder84

Ik heb net een hobbyimker gebeld en die zei dat ze er niks aan kunnen doen omdat ze in de spouwmuur zitten. Ook dacht ze dat het waarschijnlijk hommels zijn en geen bijen :D en dat ze beiden echt geen kwaad kunnen. Ik ga van het weekend, wanneer we weer in het nieuwe huis zijn, even foto's maken en naar haar sturen om te zien of het hommels of bijen zijn. Maar als het bijen zijn mag je niks verdelgen want ze zijn beschermd en hommels gaan na augustus dood en dan komen ze niet meer terug. Dus ik ga even afwachten wat ze zegt. Ik vind het zelf wel gaaf namelijk, om te zien hoe ze zo druk in en uit vliegen. En er zit een duf bijtje/hommeltje tussen die consequent brokken maakt voor die landt :D De kinderen snappen ook wel dat ze er niet aan mogen komen, maar toch zit me dat nog niet helemaal lekker.

Wbt de lekkage, ja, daar baal ik dus ook zo erg van! Zeg het gewoon eerlijk! Op het zwarte behang zag je het niet en het oude behang hebben ze verwijderd, dus op die manier kunnen we niets bewijzen. Want dan kunnen ze alsnog zeggen dat ze het niet gezien hebben :( We verhuizen al over 2,5 week en kunnen nu de douche niet gebruiken uit angst voor meer lekkage. Gelukkig hebben we ook een bad, maar toch wil ik er wel zsm iets aan laten doen. De verkopers zitten in een moeilijke situatie, vrouw heeft een hersenbloeding gehad en ligt al 1,5 jaar in een verzorgingstehuis en kan niets meer. Dus ik voel me ergens ook bezwaard om hiermee te komen als we het zelf ook op kunnen lossen. Kijk van 100 euro lig ik niet wakker, ik snap dat dat bij het onderhoud hoort, maar als we aan meer geld denken, dan ben i niet blij natuurlijk en zal ik er toch iets mee moeten.

11. CSI

CSI Bekend lid

7 jun 2014
    558
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier precies t zelfde gehad alleen lekte het naar beneden.. voeg in de tegels was kapot.. laten maken moesten 2 nieuwe tegels (hele doos moeten kopen) totaal waren we 70 euro kwijt.. (moesten alleen beneden dan plafons weer verven maar dat hadden we nog. .

12. Dappertje Dik

Heb je een foto van de bij of hommel?

Vind daar wel een groot verschil tussen zitten. Bovendien kunnen bijen heel goed in je muur zitten. Met honingraten en al!

13. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.277
    1.440
    113
    Maar heb je een rechtsbijstandverzekering? Anders zou ik die gewoon ff bellen. Super irritant dat ze het niet gezegd hebben. Ik vertel altijd alles eerlijk. Heb laatst mijn auto verkocht en had in de advertentie echt ieder (hoe klein ook) defect vermeld. Zo was bij mij zo een achterruitverwarmingsstreepje kapot. Dat was al toen ik hem kocht (uiteraard heeft de garage toen niks gezegd, toen ik dit later ontdekte had ik dus ook pech) maar heb het direct er bij gezet. Niets zo vervelend als je iemand anders met jouw ellende opzadelt.

14. Vlinder84

Nee, ik heb geen foto's, ga die zaterdag maken. Ik ben blijkbaar geen kenner van vliegende beestjes, maar deze waren best groot en pluizig/harig dus denk dat het hommels zijn? Ook geen rechtbijstandsverzekering trouwens! 70 euro valt mee, ik hoop dat we daarop uitkomen of minder natuurlijk :)

15. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Zou sowiezo beginnen met de boel nu goed kitten, fohn of droogapparaat op de natte plek en dan kijken wat er gebeurd. Hier ook gehad dat iets bij de douchekraan niet goed gekit bleek, alleen hadden de buren toen ineens een natte plek op hun muur. Uiteraard meteen de boel gekit en aangeboden de kosten voor opnieuw verfen te vergoeden, maar vonden ze verder niet nodig omdat hun bed toch voor die muur staat en je het dus niet ziet. Superlief!

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hommels zijn ook beschermd ( in België toch).

17. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

27 apr 2015
    2.585
    1.247
    113
    In nederland ook. Hommels doen echt niks. Die steken alleen als je ze echt bewust in de weg zit. Wij hebben ze nu naast de voordeur en je kan er rakelings langsop lopen ze doen echt niets. Ze vliegen niet eens naar binnen maar hup rechtsstreeks hun nest in. In augustus/september als ze weg zijn maken we het gaatje dicht en klaar.

18. Vlinder84

Het kitten laten we doen, dat moet echt goed gebeuren blijkbaar anders zitten we binnenkort weer met ellende. Ik ben niet bang voor de hommels hoor, maar mijn jongste die pakt graag beestjes op dus dat is niet handig ;) Wanneer ze weg zijn maken we het gat idd dicht en dan is het als het goed is opgelost :)

19. Dappertje Dik

Ik vond als kind hommels ook altijd zo schattig. Dan trokken we ze met twee handen tegen elkaar aan van een bloem af. Totdat er een hommel klem zat en BEET. Het is ruim 35 jaar geleden, maar als ik er aan denk voel ik de pijn nog!!! Zoveel pijnlijker dan een bijen- of wespensteek!!

Deel Deze Pagina