Verjaardag, vega/niet vega pasta’s!

Discussie in 'De lounge' gestart door Liselot21, 3 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liselot21

Liselot21 Actief lid

5 apr 2020
    111
    37
    28
    Vrouw
    Hoi allemaal, binnenkort hebben wij een verjaardag en daar heb ik wat ideeen voor nodig!
    De vorige verjaardag hadden we Mexicaans eten, vega en niet Vega met wat zoete aardappel schotels etc.
    Nu wil ik eigenlijk verschillende pasta’s maken. Misschien een vega en niet vega lasagne, een pasta salade? Hebben jullie wellicht wat lekkere gerechten? Hoor het graag!
    Bedankt

2. teenslipper

teenslipper Bekend lid

3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Wel vis?
    Wij eten graag canneloni met spinazi en zalm. Is gemaakt met lasagnebladen.
    https://www.leukerecepten.nl/recepten/cannelloni-met-spinazie-en-zalm/
    Kun je ook goed vooraf maken en pas afbakken als t tijd is.

Daarnaast natuurlijk lekker snelnen makkelijk carbonara. Ik weet niet hoe streng in de leer de vega's zijn? Dan zou je spek achterwege kunnen laten of vega speck kunnen nemen. Zit natuurlijk wel ei en room in dus niet geschikt voor vegans.

3. Liselot21

Liselot21 Actief lid

5 apr 2020
    111
    37
    28
    Vrouw
    oehhh dat ziet er lekker uit! De Vega’s eten geen vis en vlees, maar ook gerechten voor de niet vega’s zijn enorm welkom. Dus dit is wel een kanshebber! Dank je wel

teenslipper vindt dit leuk.
  4. Ally2020

Ally2020 Bekend lid

15 nov 2020
    520
    662
    93
    Vrouw
    Ik maak vaak spinazie lasagna met tomaat, heel jummi en makkelijk!

voor 3 personen:

1 grote ui
    1 teen knoflook
    600 gr diepvries spinazi (tot een kilo kan ook)
    1 blik gehakte tomaten
    100-150 gram roomkaas
    Geraspte kaas
    1 eetlepel oregano
    Beetje suiker
    Nootmuskaat.
    Zout/peper naar smaak
    Lasagna bladen 9 stuks

halve ui en knoflook fruiten, spinazie erbik tot het ontdooit is. Naar smaak zout/peper/nootmuskaat toevoegen en de roomkaas erdoor.

dan beginnen met lasagne bladen, laag spinazie, lasagne bladen en nog een keer spinazie.

pan schoonmaken en de andere helft van de uit fruiten. Dan tomatenblokjes erin en de oregano. Zout/peper/suiker naar smaak (de suiker maakt voor mij de saus wat minder zuur maar hoeft natuurlijk niet ;))

dan lasagne bladen op de spinazie nog een keer en dan de tomatensaus erop.

kaas erover en 30 minuten op 200 graden in de oven. Super lekker en hier echt een hit!

Liselot21 vindt dit leuk.
  5. Liselot21

Liselot21 Actief lid

5 apr 2020
    111
    37
    28
    Vrouw
    Ook weer een topper! Deze ga ik ook gebruiken. Gebruik je dan spinazie a la crème of andere?

6. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.341
    8.842
    113
    Vrouw
    Wat ik vaak maak is kisir (Turks gerecht).

De rijst van het plaatje kun je bij Turkse winkels halen.

Je doet de rijst in een schaal (ik doe voor een best grote bak meestal 2 wat kleinere glazen). Daarbij doe je kokend water totdat de rijst echt nèt onder water staat. Daar doe je ook alvast 3/4 theelepels tomatenpuree bij. Dek de schaal af met een theedoek en wacht totdat al het water in de rijst is getrokken. Dan roer je de tomatenpuree er goed doorheen.
    En dan kun je er aan toevoegen wat je wil. Ik maak het altijd met cherrytomaatjes, lenteui, komkommer en rucola. En dan nog naar smaak citroensap en zout toevoegen.

Bijgevoegde bestanden:

7. Liselot21

Liselot21 Actief lid

5 apr 2020
    111
    37
    28
    Vrouw
    Bulgur? Dat vind ik ook altijd heerlijk. Dus ook een goede om mee te nemen. Denk dat de meeste mensen dat ook lekker vinden. Bedankt voor je tip, daar had ik namelijk echt nog niet aan gedacht!

Mim89 vindt dit leuk.
  8. Emsy

Emsy Fanatiek lid

29 jan 2015
    1.872
    1.681
    113
    Vrouw
    https://natalievijfhuizen.nl/2022/02/21/pasta-gegrilde-groenten-burrata/

Ik vind deze erg lekker. Haar pastasaus is heel lekker en kan je meteen een flink portie van maken.

Vooraf de pastasaus maken. Groentes alleen even snijden en in de oven. Pasta koken en klaar. Dan heb je zelfs een veganistisch recept. Met de burrata erbij ook heel lekker als ze alleen vegetarisch eten.

9. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.341
    8.842
    113
    Vrouw
    Is idd ook bulgur, alleen dan hele fijne bulgur. Echt lekker dit, maak het regelmatig. Ook lekker met augurkjes er ook doorheen.

10. Ally2020

Ally2020 Bekend lid

15 nov 2020
    520
    662
    93
    Vrouw
    gewoon een zak bevoren spinazie, de roomkaas maakt het dan a la creme :)

11. Liselot21

Liselot21 Actief lid

5 apr 2020
    111
    37
    28
    Vrouw
    Lijkt me ook weer heerlijk! Fijn al deze recepten. Kom maar door hoor! Krijg hierdoor ook veel zin om dingen te maken.

12. Lovieyou

Lovieyou Fanatiek lid

3 sep 2021
    1.137
    884
    113
    Vrouw
    O grappig, dit maak ik ook regelmatig.. maar dan met fijngesneden platte peterselie, rode ui, komkommer en tomaat. En natuurlijk de overige ingrediënten, wat tomatenpuree, citroensap, zout en paprikapoeder. Heerlijk!

13. Mim89

Mim89 VIP lid

29 jan 2019
    10.341
    8.842
    113
    Vrouw
    Ja je kan er eigenlijk in doen wat je lekker vind! Mijn zus doet er bijvoorbeeld altijd gebakken ui doorheen.

Lovieyou vindt dit leuk.
  14. Liselot21

Liselot21 Actief lid

5 apr 2020
    111
    37
    28
    Vrouw

Kan je deze trouwens een dag van tevoren maken en dan dag erna weer opwarmen?

15. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.705
    2.384
    113
    Wij vinden deze champignonsaus (vega) altijd heel lekker:
    https://www.eefkooktzo.nl/spaghetti-champignons-roomsaus/

Let wel even op dat de ingrediënten die er staan voor 2 personen zijn. Je kunt het aantal personen aanpassen. Had ik de eerste keer niet gezien en toen was het wel karig met z'n vieren ;)

Wat hier ook altijd in de smaak valt is een tomatenroomsaus van tomato fritto met een scheut kookroom/slagroom/wat crème fraîche erdoor (net wat ik nog heb staan). Ik doe dat dan meestal met gehakt, champignons, een uitje. Maar je kunt er natuurlijk ingooien wat je wilt.

En als je ook iets anders dan pasta wilt, zijn deze ovenrisotto's heel makkelijk te maken en erg lekker:
    https://www.ah.nl/r/1194442 (vega) en https://www.ah.nl/r/1189960 (ik heb de pancetta ook weleens vervangen door vega spek)

16. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.511
    13.799
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Wij eten vooral in de zomer vaker koude pastasalade.

Ingrediënten:
    - penne pasta
    - cherrytomaatjes
    - rucola
    - olijfolie
    - evt. wat kruiden
    - evt. potje groene pesto
    - evt. een zakje pittenmix
    * blauwe kaas
    * gebakken spekjes

Die laatste twee kun je prima apart houden zodat men zelf kan kiezen of hij/zij dat door z’n bord pasta doet.

17. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Wij maken meestal een standaard pastasaus. (Ui, knoflook, courgette) die gebruiken we voor gewone pasta als voor lasagne.

Willen wel vlees gooien we er rundergehakt door:D

18. Ally2020

Ally2020 Bekend lid

15 nov 2020
    520
    662
    93
    Vrouw
    ja dat kan, dan is het vaak nog lekkerder omdat alle smaken ingetrokken zijn.

19. Kat1981

Kat1981 Fanatiek lid

7 dec 2009
    1.915
    1.667
    113
    Geschiedenisactrice in een museum
    Brabant
    Een lekkere pesto maken:

250 gr verse spinazie. Ik haal wel even de steeltjes eraf
    2 teentjes knoflook
    Scheutje olijfolie
    100 gr parmezaanse kaas (mag ook gerust wat meer)
    Zakje geroosterde pijnboompitjes
    Beetje citroensap
    Peper.
    Zout

Allemaal in de blender doen. Als de pesto een beetje te dik is, nog een beetje olijfolie erin doen (wel opletten dat je die voor koud gebruik hebt)

Tagliatelle koken volgens gebruiksaanzijzing

En dan de pesto door de gare pasta roeren.
    Lekker met wat overgebleven pijnboompitjes voor garnering, en wat geroosterde cherrietomaten uit de oven.

Deel Deze Pagina