Ligt er ook aan waar je wilt kopen. Hier in Friesland zijn de prijzen weer lager. Wij hebben 120m2 107.000 510 pm h/g/w 200 pm (5 pers.) verzekering 35 euro pm Gemeentebelastingen alles bij elkaar ong. 600 euro per jaar
Flevoland Kale huur 556, servicekosten 6 tussenwoning van 80 m2 excl vliering. Belastingen weet ik niet (kwijtgescholden) WA+inboedel 20 euro pm.
Slim, doen wij ook. Hebben net in de US wat gekocht, maar NL is op dit moment ook niet slecht natuurlijk. Het belangrijkste is locatie locatie locatie...met het oog daarop hebben wij destijds ons huis in NL gekocht en verhuren het nu aan expats voor een zeer goede prijs. Eur 3000,- is trouwens geen probleem. Willen jullie ook gaan verhuren of houden voor eigen gebruik?
@Nikki, in de USA gekocht? Gaan jullie daar vaak heen? In principe zouden we in de Randstad willen kopen. Maar kan ook in het oosten. Voor eigen gebruik trouwens. Vakanties ed. Hoewel ik ook mensen ken die hun huis verhuren. Daar moeten we nog even over nadenken. Ik zie bij veel mensen dat de verzekeringen behoorlijk meevallen. Dat is positief.
Yup in de USA, vooral mijn man gaat er vaak heen voor zijn werk. We hebben er veel vrienden en familie. Je zou even kosten/baten post kunnen maken m.b.t. verhuur. Hoe vaak zouden jullie zelf het huis in NL willen gebruiken en wat zou verhuren opleveren. In ons geval (2x per jaar twee weken NL hooguit) veel aantrekkelijker om te verhuren en dan zelf onderdak te betalen wanneer we daar zijn. Als eigenaar hebben we alleen nog de WOZ aanslag en woonverzekering te betalen, de huurders betalen de rest.
Je moet altijd zorgen dat je een stukje hypotheek neemt anders betaal je je blauw aan de belastingen wat veel duurder is.
Behalve dat dat een heel achterhaalde gedachte is, want met een kleine of geen eigen woningschuld hoef je geen eigen woningforfait te betalen, is het nog maar te bezien of ts belastingplichtig is in Nederland, en als dat zo is of er genoeg belast loon is, gezien de expatsituatie.
In dat geval is dat zeker zo. Geheel met eigen geld betalen. Je zou ook eens moeten kijken, als je een huis op het oog hebt, om bijvoorbeeld geen 2 ton te betalen voor het huis zelf, maar 180k voor het huis en 20k voor bijvoorbeeld het laten langen van de gordijnen. Voor jullie voordelig omdat je minder overdrachtsbelasting betaald. Voor de verkopers prettig omdat dat resterende stukje hun veel meer vrijheid geeft. (Bijvoorbeeld geen overwaarde die ze niet meer mogen bijlenen, of in geval van scheidingen is dat veel gewenst, dan kunnen ze elkaar afkopen)
Wij hebben hetzelfde gedaan Chebu! Hebben ons spaargeld in onroerend goed gestopt omdat mijn man geen enkel vertrouwen meer heeft in een spaartegoed bij een bank. We hebben inmiddels 4 appartementen in de straat waar we zelf wonen. We grappen er weleens over dat we voor de hele straat gaan. Soort monopoly voor volwassenen Maar ik zou er wel over nadenken om het te verhuren! Dan levert de investering van je spaargeld pas echt goed rendement op. En dan zou ik dus ook nadenken over de locatie. Neem bijv een appartement in hartje rotterdam of amsterdam, of juist een vakantiehuis op de veluwe. Dingen die erg makkelijk verhuurbaar zijn.
Geweldig! Eens wij hebben beide appartement ( centrum Rotterdam!) en geen vakantiehuis maar vrijstaande woning in een gewilde regio richting Oosten. In beide is het altijd super makkelijk expats te krijgen voor de verhuur, die in Rotterdam meestal een single zakenman en ons grote huis een gezin want ook internationale school dichtbij. Voordeel is ook dat je altijd zeker bent van je centen op tijd (bedrijf betaalt) en je hoeft niet bang te zijn dat je de huurders er tzt niet meer uitkrijgt. 😅
Appartement particuliere huur, 800e excl. gas water electriciteit. Geen balkon, geen tuin, 2 slp.kamers. In een klein dorpje. Bouwjr 2009. Wij zijn op zoek naar een koophuis.
Zal idd in de regio Rotterdam zijn. Zo hebben wij een goed huis gevonden in Bergschenhoek. Precies 2 ton. Maar een appartement in het centrum kan ook. Alle opties zijn nog open.
Wij hebben ook onroerend goed in regio 010. Prima belegging op deze manier. Een jaren 30 twee onder 1 kap: 350000 kk ongeveer. Wordt verhuurd voor ongeveer 1500 tot 1800 in de maand. Gemeentelijke belastingen weet ik niet zo. Ook wat appartementen in binnenstad/kralingen 010. Maar die knappen we op en verkopen we door. Die blijven kwa koopprijs onder de 200000.
Wat een goed idee om zo je spaargeld te gebruiken.. Hoe zit dat met de belasting dienst als je een huis of appartement in een keer afbetaald? En moet je ook belasting betalen over de huur die je ontvangt van de huurder?
Absoluut je huis niet leeg laten staan. Afgezien van het risico dat je er krakers in krijgt (nog steeds? ja nog steeds) is dat ongelooflijk slecht voor een huis. Er wordt niet adequaat verwarmd, de waterleidingen worden niet gebruikt, lekkages worden niet op tijd opgemerkt, er kunnen zich hele kolonies schimmels en weet ik veel wat voor plagen in je huis vestigen. Ik denk dat je na een jaar of vijf dan fiks aan de renovatie moet. Verhuren (en zeker zoals Nikki dat doet) is echt veel beter.
Als we niet verhuren dan zoudrn we er uiteraard in de vakanties zelf inzitten. Daarom ook in regio 010, daar wonen mijn ouders. Zij kunnen regelmatig gaan kijken.
Maar hoe vaak zijn die vakanties dan? Echt, toen wij terugkwamen in Nederland en op zoek waren naar een huis hebben we er wel vijfenveertig gezien. Daaronder dus ook huizen die pas een paar maanden leegstonden, maar waar het behang al van de muren viel en er een heel onprettige geur hing. Net als een auto moet een huis gebruikt worden wil het niet achteruitgaan. En natuurlijk heb je bij gebruik wel gebruikerssporen, maar die zijn over het algemeen minder ernstig en goedkoper te herstellen dan schade die ontstaat door leegstand.