Ja gigantisch balen maar zo is de wet nou eenmaal in NL, idioot inderdaad. En het gaat niet om het aankoopbedrag om om de waarde nu, dus wat Gitta hierboven al zegt....je kan een aanslag van rond de Eur 23 000 verwachten. 😌
Ik geloof er niet van dat je dan over 80000 een bedrag moet betalen. Een taxateur zoeken die laag taxeert. Dat zou mijn advies zijn. En iemand mag toch zeker zelf weten voor hoeveel hij het verkoopt.
Ja, dat mag iemand inderdaad zelf weten. Er moet dan echter wel schenkbelasting betalen omdat het gewoon een schenking is.
Hebben jullie niet een bevriende makelaar die een nieuw taxatierapport kan maken met een lagere waarde?
Ja moet lukken denk! Hopen dat t als agrarisch grond getaxeerd kan worden dat scheelt een hoop Al lees ik soms ook dat t niet om taxatie gaat maar woz waarde dat zou ik helemaal raar vinden
Het gaat vooral om de combinatie van verkoop woning voor lager bedrag dan WOZ waarde/taxatiewaarde binnen de familie. Daar controleert de Belastingdienst scherp op.
De belastingdienst zal hier scherp op zijn. Er zijn voldoende mensen die op die manier belastingvrij proberen te schenken of de belasting proberen te drukken door het restant bedrag 'onder de tafel' af te rekenen.
In het westen (als je daar blijft) is grond natuurlijk erg duur. Succes, ik hoop dat je een goede makelaar kunt vinden, die dat voor je kan doen. Ik vind de schenkbelasting en vermogensbelasting overigens echt een stomme regel. Want over dat geld heb je al een keer ruimschoots belasting betaald. Maar ja je doet er niks aan helaas.
Het gaat om de marktwaarde. Bij verkoop binnen de familie wordt gekeken naar de marktwaarde van het object, dus hoeveel een onafhankelijke derde ervoor zou betalen. Als de taxatie gericht was op de marktwaarde is die waarschijnlijk gewoon representatief.
Heb niet alle berichtjes gelezen. Wij kopen ons huis ook van familie voor bijna 20.000 onder de taxatiewaarde en hoeven hier geen boete over te betalen. Wel hebben we hierdoor ruimte om een extra bouwdepot erbij te nemen zonder dat dit ons eigen geld kost... Dus voor ons alleen maar voordelen maar ik weet dus niet wat er gebeurt als je een X hoog bedrag onder de taxatie koopt. Kan een hypotheekverstrekker hier geen antwoord op geven?
@Jingle: Hoe weet je dat je geen aanslag krijgt van de Belastingdienst? Heb je dit zwart op wit gekregen van ze?