Onze makelaar zei dan zelfs tegen de des betreffende mensen dat hij met deze voorwaarden het bod niet eens aan ons doorgaf. Wij hadden een bod 30.000 boven de vraagprijs, die zou hij alleen aan ons voorleggen als de 30.000 euro uit eigen geld betaald zou worden. ( ze zouden nooit een hypotheek kunnen krijgen die 30.000 boven de vraagprijs zou zijn omdat de woning daar gewoon niet op getaxeerd zou kunnen worden.)
Ik vind wel echt dat jullie makelaar jullie geen goede dienst heeft bewezen door dit zo op te pakken en door te geven bij het bod. Heeft hij/zij hier niet voor gewaarschuwd? Dat jullie grote kans maakten om afgewezen te worden en of het dan wel perse zo moest.
In deze tijd gaat de verkoop van huizen nog steeds goed en ja dan komt er iemand met zoveel voorwaardes. Dan ook nog eens 4 maanden eerder en een 2de bezichtiging ja dan is de keuze snel gemaakt.
Wij hebben jaren geleden ons huis verkocht. Waren toen 2 kandidaten die beide een bod hadden gedaan. Degene die wij hebben gekozen die had geen randvoorwaarden, en ook de financiering rond. De ander had (net als jullie) allerlei randvoorwaarden bijv. Dat er een Technische keuring moest worden gedaan en dat daar voor minder dan een x bedrag aan mogelijke kosten tevoorschijn zouden komen, en hun financiering was ook nog niet duidelijk. Het was een ouder huis, dus altijd komen er dan zaken aan het licht in een technische keuring, dus die onzekerheid wilden wij als verkoper niet. Zeker niet als daar een partij tegen over staat die dus misschien minder biedt, maar wel meer zekerheden geeft. Ik lees dat jullie 10.000 meer hebben geboden. Dit hoeft niet perse veel te zijn. Zeker niet als je 2 x moet verhuizen en tussen liggende periode moet overbruggen.
Hij heeft daar inderdaad niet voor gewaarschuwd , het was overigens wel dat hij het zelf heeft aangegeven mbt 2e bezichtiging. De rest naar eigen ‘inzicht’ aangegeven. Ons aller eerste bod , geen feedback op gehad verder. Gaan we zeker van de week even oppakken En alle tips van hier gaan we ook zeker meenemen bij een volgend bod.
Klopt wij hebben nu 3 huizen bezichtigt met allemaal meer dan 15 geïnteresseerden , vind het dus lastig wat normaal is en wat niet , en welk beeld geef je af met een bepaald bod. In ieder geval de datums is iets zeker niet meer te doen samen met de 2e bezichtiging.
Jij hoeft dat ook niet te weten. Dat moet de aankoopmakelaar weten en er naar handelen. Daar betaal je diegene voor. Maar wel goed dat je je er nu in verdiept! Zo zie je maar hoe nauw het luistert. Zeker in deze tijd waar een verkoper echt in het voordeel is.
Volgens mij heb je veel teveel voorbehouden en wensen als je het huis echt graag wilt. Klinkt onaardig maar onze makelaar vertelde ons vorig jaar dat het in de huidige woningmarkt echt niet realistisch is om bij een gewild object als koper en een bouwkundige keuring, en een overdrachtsdatum die erg afwijkt en nog meer wensen te hebben.. Onder voorbehoud van financiering en bezoek met makelaar lijkt me redelijk, de rest zou ik laten vallen (tenzij het een erg oud huis is oid)
Wij hadden een vriend mee die aankoopmakelaar is. Die had alles al uitgezocht voor ons kwa WOZ waarde en wat wij konden kwa geld. Dit was ons droomhuis en hebben dus ook een erg goed bod neergelegd zonder voorwaardes.
Ja absoluut. Goed om ervaringen te lezen hier en uiteraard tips waar wij wat mee kunnen wij hebben verder dus ook geen vergelijkingsmateriaal dus dit doet mij alleen maar goed om dit eventueel in de nabije toekomst te voorkomen. Zeker iets om mee aan de slag te gaan
Wij hebben 2 jaar geleden 25.000 boven de vraagprijs geboden, zonder voorbehoud van financiering zonder bouwkundige keuring en aangeven met inleg van eigen geld zoveel procent te kunnen betalen. Dus we hadden een kleinere hypotheek nodig dan ons daadwerkelijke bod. Onze financieel adviseur had zonder voorbehoud van financiering aangeraden nadat hij bepaalde dingen gecontroleerd had in onze financiële situatie. Hij wist namelijk zeker dat wij de financiering rond kregen. En hij heeft in het bod opgenomen dat hun makelaar hem mocht contacten over de financiering.
Qua geld is al uitgezocht en weten wij ook wat wij kunnen , vond het erg spannend vandaar gekozen voor ovb financiering , maar dat is dus eigenlijk helemaal niet nodig. Ook goede tip
Die gedachte kan prima in een kopersmarkt, zoals in 2012-2013, toen kon je de verkoper door een hoepeltje laten springen, maar in deze tijd is het echt andersom hihi.
Ik denk dat je in deze markt vooral moet kijken naar de wensen van de verkopers. Zij willen een datum naar hun keuze qua overdracht en zo min mogelijk voorwaarden. Wij hebben het afgelopen jaar een huis verkocht en gekocht. Gekocht met aankoopmakelaar en die heeft erg goed geadviseerd. Belangrijk is om goed te vragen naar de eisen van de verkoper. Onze verkoper wilde er namelijk zo snel mogelijk vanaf en vond financiele zekerheid het belangrijkst. Doordat wij hadden aangegeven goed te weten wat we konden lenen, overwaarde hadden en niet het gehele bedrag hoefde te lenen, zijn ze met ons bod akkoord gegaan. Onderbouwing van voorwaarden is dus heel belangrijk.
Ik vind dat jullie aankoopmakelaar slecht werk heeft afgeleverd. Het is een verkopers markt, zij bepalen de dienst om het zo maar te zeggen. Jullie aankoopmakelaar had jullie daarin moeten adviseren. Hij had bv contact met de verkoop makelaar moeten hebben om uit te vinden wat belangrijk is voor de verkoper. Dan had je wss ook geweten dat de overdrachtsdatum erg belangrijk zou zijn geweest. Dat zou ik als koper erg belangrijk vinden. Daarnaast vind ik dat je voordat je zoiets belangrijks als een woning wil aankopen, je ook weL wat onderzoek moet doen. Niet helemaal bleu het proces gaan en iemand anders je laat adviseren zonder ook maar iets van het proces te weten. Dus ik persoonlijk vind jullie nogal naïef om te denken dat met een hoop voorgehouden jullie bod zou zijn aangenomen. En dan als je aangeeft niet te begrijpen waarom het is afgewezen dan heb je heel eerlijk gezegd je huiswerk niet gedaan aangaande de huizenmarkt. Geld is niet het allerbelangrijkste tegenwoordig. Dus mijn advies is 1. Zoek een andere aankoopmakelaar of ga minstens een stevig gesprek aan met je huidige aangaande jullie verwachtingen en 2. Leer je in in de huizenmarkt! Succes. Jullie vinden vast jullie droomhuis.
Wij kregen, in januari 2017 dus net tijdens de stijging van de huizenmarkt, een bod van 5000,- onder de vraagprijs en dan inderdaad een aantal voorwaarden waarvan de makelaar al had gewaarschuwd dat we daar niet mee akkoord zouden gaan zoals een overdracht in maart. Het bod kwam dus in 2e week januari... Wij hielden vast aan juli ivm zomervakantie -> school van de kinderen gezien wij verhuisden naar 30 min verderop. En zo nog wat dingen. Wij hebben toen gebluft en teruggekaatst; oke, prima. Wij willen best wat naar voren, maar dan zal het de meivakantie worden en zal je gewoon de vraagprijs moeten bieden nu. Want alles wat je eronder wilt zitten, blijven wij de overdracht houden op juli. Ook al is dat bij wijze van 1000 euro. . Was binnen kwartier geregeld haha.
Jammer dat jullie aankoopmakelaar niet goed meedenkt. Ik denk ook dat de datum van overdracht het grootste probleem was. Mensen hebben geen zin om 2 x te verhuizen en 3 maanden in een stacaravan of bij opa en oma op zolder te wonen o.i.d. en ik geef ze geen ongelijk. Wij hebben een paar maanden geleden een huis gekocht en ons huis verkocht. Misschien hadden we wel meer kunnen krijgen voor ons huis, maar de voorwaarden waren voor ons wel belangrijk. Deze persoon had o.a. zijn financiën goed op orde.
1 tip; ten alle tijden onder voorbehoud van financiering doen, of je moet het geld op je eigen bank hebben staan. Er moet maar net wat misgaan... Dan ben je zo 10% van de aankoopprijs kwijt. Vooral in deze gekke tijd die voorwaarde er zéker inhouden!