Ervaring Facings

Discussie in 'De lounge' gestart door Shawarma, 11 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shawarma

Shawarma Fanatiek lid

2 nov 2008
    1.853
    127
    63
    In een huis
    Hoi,

Ik heb aanstaande dinsdag een afspraak bij een tandarts voor eventueel Facings te plaatsen.
    Ik irriteer mij al een hele lange tijd aan mijn voortanden. De ene voortand is door een wortelkanaalbehandeling gelig uitgeslagen en de tandarts heeft een paar keer van binnenuit gebleekt. Toch komt dat gele er na een tijdje er weer door en ik vind dat zelf ook best storend. Ook staan ze ietsjes scheef ( al heb ik een beugel gehad ).
    Nu ben ik benieuwd naar jullie ervaring ermee, heb je composiet of porselein ? Deed het plaatsen van de Facings pijn? En wat was je qua kosten kwijt? Vond je het de moeite waard ?
    Ben erg benieuwd !

2. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.792
    493
    83
    Ik heb mijn voortanden laten doen. Een voortand zit een porseleinen kroon, ook ivm een tand waarvan de zenuw dood was en bleef verkleuren. En de andere voortand een facing van composiet, omdat er van die tand ook een stukje af was. Ben ooit vol met mijn tanden op de stoep geklapt :).

Het plaatsen van de facing deed op zich geen pijn, maar ik had ook verdovingen gekregen vanwege de plaatsing van de kroon, dus of het zonder verdoving geen pijn doet kan ik je niet zeggen.

Wat het grootste verschil is tussen composiet en porselein, is dat porselein niet verkleurd en composiet wel. En de levensduur van porselein is langer. Maar ik heb nu zo'n 7 jaar geleden dit laten doen, en ze zitten beide nog even vast. Wel let ik altijd goed op dat ik geen harde dingen af bijt met mijn voortanden. Ook is composiet goedkoper dan porselein.

Persoonlijk zou ik met facings voor alleen composiet kiezen. Ik merk namelijk dat de facing nog steeds dezelfde kleur is als de rest van mijn tanden, terwijl de kroon dus witter blijft. Nu moet je het weten om het te zien, maar zelf vind ik het wel storend. Maar voor kronen is porselein sterker, dus vandaar de keuze van de tandarts om die van porselein te doen :)

Ik was ergens rond de 1000 euro kwijt, en was aanvullend verzekerd dus kreeg een gedeelte terug. Maar toen waren de regels betreft verzekeren en wat je vergoed kreeg, nog iets beter volgens mij. Je tandarts kan een offerte voor je opstellen, en dan weet je waar je aan toe bent.

En ik heb er geen dag spijt van gehad, maar dat is ook omdat mijn dode voortand dus echt blauw verkleurde en ik er vaak commentaar op kreeg ;)

3. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik heb gedeeltelijke facings van composiet, heel tevreden mee. Mijn tanden waren enorm afgesleten door knarsen, dus er moest iets mee gebeuren; al mijn tanden zijn met conposiet 'opgehoogd' en de voortanden echt een flink stuk (ook verdikt aan de achterkant), daarbij dus facings. Gekozen voor conposiet vanwege de kosten, mocht het ooit afbreken, kan porselein altijd nog. Of weer composiet. Totaal geen last van gehad qua pijn; nieuwe beet was wel wennen, maar dat kwam door het flinke ophogen bij mij. Ik kan ook prima appels eten etc, zit allemaal muurvast. Oh en m'n tanden zijn ook rechter gemaakt daarmee, ik had 1 tand die scheef stond, en door de facing lijkt hij nu dus recht.

4. Rosa Canina

Rosa Canina Fanatiek lid

28 sep 2009
    3.410
    1.065
    113
    Wat was jij hieraan kwijt qua bedrag?

5. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Mijn hoektanden zijn van composiet, omdat het hele kleine tandjes zijn. Nu heb ik ook een spleetje tussen mijn voortanden die toch na het beugelen terug is gekomen. Mijn tandarts raad porseleinen facings aan voor de voortanden omdat composiet niet mooi kan worden en omdat hij dit nog nooit gedaan heeft.

De voortanden zouden in totaal zo'n 1200 kosten. Een collega heeft haar voortanden van composiet laten doen en dat ziet er ook erg mooi uit. Ik ben dus nog aan het dubben. Composiet is vele malen goedkoper, kost zo'n 66 euro per tand en porselein ruim 600 per tand, maar schijnt wel mooier te zijn.

6. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.792
    493
    83
    Ik vind porselein dus serieus minder mooi dan composiet. Ik drink heel veel thee en elke dag een bakje koffie, dus mijn tanden zijn na 7 jaar wel wat verkleurd. En je ziet nu duidelijk dat de ondertoon van de porseleinen kroon anders is.

Nu weet ik natuurlijk ook niet of dat ook met een porseleinen facing het geval zou zijn (want een kroon is natuurlijk massief), maar ik denk wel dat de verkleuring van je eigen tanden iets is om rekening mee te houden.

Deel Deze Pagina