Ahha, dus alleen voor de kosten koper moet je eigen geld inleggen, dan snap ik het verschil. Nee, kavel is v.o.n. en voor de de bouw van onze woning hebben we alleen de aanneemsom. Het meerwerk etc. kunnen we ook gewoon mee financieren. Wij kwamen met x bedrag en onze adviseur adviseerde ons om juist heel veel posten extra mee te financieren. Nu zitten we dus eigenlijk (ver) boven het bedrag dat we oorspronkelijk wilde gaan lenen. Zelf gaan we ervan uit dat we niet het gehele hypotheekbedrag zullen gaan gebruiken.
Wij hebben vorig jaar een huis gekocht voor 180000 euro, 102 procent financiering dus een hypotheek van 183600. Wij moesten bijna 7000 zelf inleggen. Nu zijn we met de Hypotheker in zee gegaan en die is erg duur: 3190 euro. Dit kan wel de helft goedkoper hoor. Mijn man wilde perse de Hypotheker
Sorry ik zie het helemaal voor me... Theezeefje: "Wil je echt alleen de Hypotheker?" Man van Theezeefje:"Jaaaa, zékerr!"
Ja ze zijn duur. Wij hebben voor de crisis gekocht toen kon je alles nog meefinancieren ook de kosten van de hypotheker. Maar zolang de hypotheek loopt kan je er voor elke scheet terecht!
De 'kosten koper' zijn niet 'eigen geld', maar zijn de kosten die je als koper moet betalen, zoals overdrachtsbelasting. Dit heb je alleen bij bestaande woningen. Nieuwbouw koop je Vrij Op Naam. Er staat dus k.k. of v.on. achter een vraagprijs. Daarnaast is het nu zo dat je in principe de 'kosten koper' niet meer mag meefinancieren.
daar leek het wel op ha,ha! We hadden er niet zoveel verstand van maar nadat ik me suf had gegoogled op elk aspect denk ik dat bepaalde kosten wel wat lager hadden gekund. En natuurlijk forums napluizen
Wij ook zoiets. Iets duurder huis en iets goedkopere adviseur maar kwam rond hetzelfde bedrag uit. Deed wel pijn
Klopt. Maar wij hebben onze hypotheek laten oversluiten en hadden een hypotheek van 171000 met spaardeel 11000, nu 180000 (inclusief bouwdepot van 10000, taxatiewaarde na verbouwing) en hoefden geen eigen geld in te leggen, kregen juist heel veel terug en krijgen ook nog geld terug na belastingaangifte. Oftewel, als je een huis koopt voor 160000 en het wordt getaxeerd op 180000, kan je dan niet de kosten koper erin meenemen en dan een hypotheek van 175000 nemen?
Hier in 2014 gekocht toen je 104% kon lenen. Niets hoeven inleggen, kosten koper kan je gedeeltelijk zelf bepalen aangezien dit ook de notariskosten bevat etc. Wij hadden een hele goedkope notaris gekozen en hebben bij de overdracht zelf 109 euro eruggehad. Ook de hypotheekadviseur van de ING was 1500 euro goedkoper dan " de hypotheker"
Je kan een hypotheek afsluiten voor 101% van de taxatiewaarde. Je aankoopwaarde kan dus veel lager liggen (of hoger als het een heel geliefd huis is...).
Onze eigen bank gaat uit van 6800 bij een hypotheek van 175.000. En dat hielt ze ruim aan vertelde ze. Viel mij eerlijk gezegd nog mee.. Aankomende week naar de hyptheker, kijken wat de daar allemaal vertellen.
Wat een verschil in prijzen zeg. ik ga er maar vanuit dat we met 6000 een heel end komen. dat word dus heel hard en lang sparen! de hypothekeer is idd duur, ik zal eens rond kijken voor een goedkopere adviseur tegen die tijd. volgens mij kan je niet meer lenen dan de marktwaarde, stel een huis van 150.000 dan zou je volgens mij als je bijv 160000 kan lenen dit er niet bij doen
Wij hebben, ondanks dat we wisten dat hij duurder was, toch voor de hypotheker gekozen. En dat is ons heel goed bevallen. Een kantoor met meerdere medewerkers, dus altijd iemand die onze vragen kon beantwoorden. Snelle service. Ze hebben contracten met heel veel hypotheekaanbieders waardoor het erg snel gaat. Wij hadden binnen 3 dagen alles rond. Ook heb je daar veel keuze uit aanbieders. Als bij een bank gaat, die bieden alleen hun eigen product aan. Dan betaal je misschien 1500 minder aan advieskosten, maar wel elke maand meer aan rente. En daar kan echt heel veel verschil in zitten. Ik zou dus altijd kijken naar een hypotheekadviseur die onafhankelijk is en bij meerdere hypotheekaanbieders kan afnemen. Heel goed kijken of iemand echt onafhankelijk is. Soms lijkt dit in eerste instantie zo, maar blijkt dat later niet zo te zijn.
Ik heb zelf mijn hypotheek afgesloten zonder tussenkomst van een adviseur (execution only). Voorwaarde hieraan is wel dat je verstand moet hebben van hypotheken en hun vormen. Ik heb hem rechtstreeks bij de geldverstrekker online afgesloten en betaalde hiervoor slechts 320,- (dus 10x minder dan via een adviseur). Annuiteitenhypotheek, 10 jaast vast, 2,15 % rente Tussen stap 1 (online offerte aanvragen) en de acceptatie zat nog geen 2 weken (dat is incl. taxatie). Dus behoorlijk snel, zeker omdat er toen een run was op hypotheken ivm de lage rente. Eigen inbreng was ong. 850,-. (Dec.2015).
De Hypotheker regelt ook de notaris en taxatie. Die kosten kun je zelf ook nog omlaag brengen. Maar het is ook best makkelijk dat je er zelf niet achteraan hoeft Als je pech hebt en de taxatiewaarde van de woning is lager dan het bod wat je hebt gedaan dan mag je het verschil ook nog eens zelf betalen.
Ik zou wel bij meerdere tussenpersonen gaan praten.. misschien toeval maar bij onze beide koopwoningen rekende de Hypotheker ons veel minder voor dan we uiteindelijk makkelijk konden lenen (en betalen!) scheelde bij ons nieuwe huis 30.000 euro.. was voor ons het verschil tussen niet en wel kunnen kopen..
De hypotheer wilde ons destijds allemaal verzekeringen aansmeren, die wij niet nodig hadden. We zijn zelf naar verschillende banken gegaan en hebben de hypotheek bij een bank afgesloten. De tweede keer zijn we meteen naar de bank gegaan. Toen we bij de tweede bank zaten vroeg de adviseur: wat heeft de andere bank geboden? Wij gaven antwoord en hij zei: oh, als ik u was zou ik die aanbieding aannemen. hahaha toen wisten we vrij zeker dat we bij de eerste bank goed zaten. Ik vind het eerlijk gezegd wel goed dat je nu niet meer alles kan financieren. Eerst sparen en dan iets kopen. Uiteindelijk ben je dan veel goedkoper uit. Leningen kosten altijd geld, als je dat niet hebt dan moet je goed nadenken of je het wel kan betalen.
Laat je adviseren. Het verschilt per woning en vorm van hypotheek dacht ik Ik hoor veel verhalen van mensen die een huis gekocht hebben. Van 1500 tot 8500 bijbetalen. In de zelfde prijsklasse huizen.
Wij konden nog gewoon 102% lenen maar moeten wel de kosten koper zelf betalen (met de overwaarde uit ons huidige huis). We hebben ook nog 5000 mee kunnen financieren voor de dakkapel en de dakramen op zolder. Wij moesten wel goed aan kunnen tonen hoe we bv arbeidsongeschiktheid zouden oplossen (ivm niertransplantatie van mn man) en nog wat andere zaken.