Huis kopen en verkopen, verhuizen... Hoe pak je het aan?

Discussie in 'De lounge' gestart door juf21, 4 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DeeLighT

    DeeLighT VIP lid

    9 jan 2007
    8.646
    555
    113
    Laat je goed voorlichten/begeleiden door een betrouwbare onafhankelijk financieel adviseur. Het is zo persoonlijk wat voor jullie het beste is.
    Wij hebben eerst verkocht, wilden met een gezin geen risico lopen. We hebben uiteindelijk een maand tijdelijk bij familie gewoond.
    Tijdelijk wonen kan financieel erg aantrekkelijk zijn, zeker wanneer je overwaarde hebt. Dat heeft te maken met bepaalde belastingposten. Vraag hier eens specifiek naar.

    Veel succes!

    Ohja onze adviseur heeft ons zelfs geholpen met onderhandelen bij verkoop en aankoop, waar we op moesten letten mbt het huis bij aankoop...echt supergoed! Hij legde ook uit hoe alles precies zat met verzekeringen etc. Die man is elke cent dubbel waard geweest. Wij waren (zijn) ook echte leken.
     
  2. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Oh en ik dacht ergens te hebben gelezen dat je geen dubbele lasten wilt maar besef je je dat je dat bij nieuwbouw wel hebt?
     
  3. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    De 'rest van het land' is nogal een ruim begrip. Hier gaat het ook bizar snel, niet in het westen des lands, en het totaal aantal huizen op Funda neemt ook nog eens gestaag af. Er staan nu inderdaad huizen op die niet verkocht worden omdat ze te duur zijn, en er komen mondjesmaat nieuwe huizen bij die heel snel weg zijn als ze goed geprijsd zijn.
     
  4. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Als het bij jullie in de regio ook snel gaat, dan zou ik helemaal eerst aankopen en dan pas verkopen. De prijzen stijgen namelijk in de tussentijd gewoon door, dus je kunt steeds minder huis voor je geld kopen, als je je oude huis al in contanten hebt omgezet. Als jouw huis nog verkocht moet worden, stijgt het vrolijk mee met de rest.

    Wat een verschil met de situatie in 2008, waarin mensen hun huis met verlies moesten verkopen of jarenlang met twee huizen zaten opgescheept.
     
  5. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Wij wilden juist geen risico om met 4 kinderen (tijdelijk) geen huis te hebben. Want hier liggen de huurhuizen ook niet voor het oprapen en je wil toch in de buurt ivm school van de kinderen (en evt werk). Plus op ons oude huis zat een brutohypotheek van 625 per maand, zoek daar maar eens een (particuliere) huurwoning voor;)
    Wij hebben dus 1,5 jaar dubbele lasten gehad. Heerlijk relaxed maar 1 keer hoeven verhuizen.
    Plus een tijdelijke woning heb je ook woonlasten van, het enige verschil is dat je daar in een crisis makkelijker vanaf komt.

    Dus voor alles is wat te zeggen en ik adviseer je vooral om verschillende scenario’s door een financieel persoon te laten doorrekenen, weten waar je aan toe bent scheelt een hoop stress.:thumup:
     
    Jessi79 vindt dit leuk.
  6. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik zou er eerst heel goed over nadenken of je echt wel moet verhuizen. Nu je huis verkopen is leuk, maar je moet ook wat terugkopen en die prijzen zijn dus niet meer leuk en gaan bij sommige huizen nergens over. Qua huis vraag ik me dus af of je erop vooruit kan gaan aangezien je nu prima en netjes woont en daar eigenlijk nog járen wilde blijven....
     
  7. Coortje88

    Coortje88 Actief lid

    10 nov 2012
    281
    193
    43
    Zuid-Holland
    Als je niet echt weg hoeft/wil kun je ook je hypotheek over laten sluiten , je betaald dan wel een boete bedrag maar in verhouding met de rente die je nu betaald is dat wel de moeite om na te kijken.
     
  8. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.639
    10.538
    113
    Dat kan inderdaad interessant zijn, maar meestal niet bij een hypotheek die nog jaren loopt. Dan is de boete echt heel erg hoog.
     
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.597
    3.484
    113
    Inderdaad, ik zou de adviseur ook vragen wat er mogelijk is als jullie er wel blijven wonen.

    Wij hebben onlangs een huis gekocht na driekwart jaar zoeken en een stuk of 10 bezichtigingen. Daarna ons eigen huis verkocht.
    Die adviseur van jullie zou ik vragen welke volgorde het handigst is, ik neem aan dat hij de regionale huizenmarkt goed kent.
     
  10. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.127
    15.634
    113
    Vrouw
    Ik vroeg mij dat al af of dit in Nederland niet mogelijk was.
    Als je echt niet weg wil, zou ik dat eens bekijken en eens goed alles berekenen.
    Verhuizen kost namelijk ook geld.
     
  11. Bailey07

    Bailey07 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.165
    1.740
    113
    Ja dit kan, de boete is echter wel fors bij een korter lopende hypotheek. En dan heb ik het echt over 20.000 euro.
     
  12. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Onze rente staat nog 9 jaar vast en is nu 3,2%. Onze boete bij openbreken: 60.000 euro. Openbreken was voor ons dus geen optie.

    Van TS staat de rente nog 20 jaar vast en komt van 5,8%. Waarschijnlijk een stuk lagere hypotheek dan die van ons maar reken maar dat de boete heel fors zal zijn.
     
  13. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    Wij wonen in dezelfde regio. Ons huis is in april getaxeerd, en gaat komende maand voor €40.000,- boven die taxatiewaarde in de verkoop. Zo snel stijgen de prijzen nu...

    Wij hebben ook eerst een nieuwbouwwoning gekocht die bijna wordt opgeleverd. Ons eige huis gaat dus binnenkort in de verkoop, we verwachten die binnen een week wel kwijt te zijn.

    Als je nu al een huis van 2 ton hebt trouwens (en overwaarde), is je budget voor een nieuw huis met de huidige hypotheekrente dan niet veel hoger dan dan 3 ton?
     
  14. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    Oh ja de NHG grens gaat in 2020 met €20.000,- omhoog en de NHG rentetoeslag 0,2% omlaag. In jullie prijsklasse wordt de hypotheek voor een nieuw huis dus nog iets lager. Onze makelaar verwachtte dat de huizenprijzen in de categorie tot 3 ton ook behoorlijk gaan stijgen. Meer overwaarde dus voor je huidige huis, maar ook hogere prijzen voor je nieuwe woning.
     
  15. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.564
    2.417
    113
    Zijn er in de straat afgelopen jaar geen huizen verkocht? Wij weten door verkopen in de buurt hoe snel de huizen verkocht worden (bizar snel) en voor hoeveel boven de vraagprijs.

    Bij ons is dit trouwens al een tijd hét onderwerp van gesprek in de vriendengroep en in de buurt, dus ik ben wel enigszins verbaasd dat je niet wist dat er een eerst-kopen-dan-verkopen markt is.
     
  16. Lief of Stoer

    Lief of Stoer VIP lid

    25 apr 2011
    5.839
    2.706
    113
    't Gezellige Brabant
    Onze boete had 66.000 euro geweest als we die hadden willen oversluiten van ons oude huis. Hypotheek van 240.000 op 20 jaar rentevast. Er waren 6 jaar versteken. Voor ons dus ook maar 1 optie en die was verhuizen.
     
  17. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Dan nog kan het voordeliger uitpakken om voor de boete te gaan en de lagere rente te pakken. Maar dat is een rekensom die je een goede adviseur moet laten doen. Ligt er ook aan voor hoeveel je je eigen huis verkoopt en wat je terug koopt.
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  18. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Drie jaar terug hebben wij eerst meerdere makelaren laten langs komen voor een waardebepaling. Toen ging de makelaar waar wij voor kozen er vanuit dat we zeker een half jaar tot 9 maanden wel moesten rekenen totdat ons huis voor die prijs verkocht zou raken. We hebben foto’s laten maken en ons huis op Funda laten zetten.

    De volgende dag was ons huis verkocht :|:|:|


    Ik was blij omdat we een zeer goede prijs er voor zouden krijgen, maaaaar tegelijkertijd kregen we de periode daarna vreselijke stress: we hadden namelijk laten opnemen in het koopcontract dat de verkoop pas definitief werd als we een hypotheek voor het huis zouden krijgen die we wilden. Probleem: we hadden nog geen huis gevonden en de datum kwam steeds dichterbij! Uiteindelijk echt last minuten hebben we toen ons absolute DROOMHUIS gevonden! Mega blij mee!! Maar wel een stress gehad! We hadden van te voren afgesproken met elkaar dat we goed zaten en dat als we geen goede prijs zouden kunnen krijgen dat we dan gewoon daar bleven... Maar als je eenmaal wilt verhuizen en op Funda gaat kijken... Nou dan gaat het echt wel kriebelen hoor!


    Maar goed, de stress: ik denk dat je altijd wel stress hebt bij de verkoop en aankoop van een woning. En ik ben in principe echt anti eerst wat kopen en dan pas je oude verkopen. De jaren voordat de huizenmarkt een opleving kreeg hebben echt veel mensen grote financiële problemen gekregen door de eerst kopen dan verkopen constructie!
    Toch begin ik steeds meer te denken dat je in deze tijd toch beter al wel wat kunt kopen. Tenminste, hier in deze regio. Ik weet niet hoe dat bij jou in het oosten is.
     
  19. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Als je echt wilt verhuizen en echt zo weinig er vanaf weet als het nu lijkt (in die paar berichtjes) zou ik absoluut een makelaar voor aankoop en verkoop in de arm nemen. Scheelt een hoop zorgen en evt onnodige fouten.
    Hou je er ook rekening mee dat de rente wel laag is maar de huizenprijzen erg hoog momenteel.
     
  20. Appeltje85

    Appeltje85 Bekend lid

    22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Dat is bij ts geen optie, rente staat 30 jaar vast.
     

Deel Deze Pagina