Huis kopen en verkopen, verhuizen... Hoe pak je het aan?

Discussie in 'De lounge' gestart door juf21, 4 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    120 m2, 180 m2 perceel oppervlakte
     
  2. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    We hebben zo'n 25.000 spaargeld ter beschikking.
    Mijn man en ik verdienen ongeveer hetzelfde. Ik netto 1750 (3 dagen per week) en mijn man netto 2000 (3 dagen per week).
    Huis staat op beide namen, we zijn getrouwd.

    We gaan inderdaad naar een onafhankelijk adviseur.
     
  3. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Lief dat jullie zo meerekenen. :thumup:
    Mijn vraag ging eigenlijk vooral over hoe je kopen/verkopen/makelaar regelen etc moet aanpakken, en ik krijg zomaar uitgebreid financieel advies cadeau. :D
     
    Bloem85 vindt dit leuk.
  4. Appeltje85

    Appeltje85 Bekend lid

    22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Oke, dan gaat mijn alternatieve idee niet op. Stel nu het huis was te kopen op 1 inkomen, dan had je ervoor kunnen kiezen om het huis opnieuw te kopen op 1 naam. Dan had je de kosten koper natuurlijk nog een keer moeten betalen, maar dan zou je vervolgens een volledig nieuwe hypotheek tegen de huidige gunstige voorwaarden kunnen afsluiten op het huidige huis. En die kosten koper zijn natuurlijk aanzienlijk lager dan de boete die je zou moeten betalen bij oversluiten.

    Aan dit soort constructies zitten natuurlijk ook enkele nadelen en vooral ook wat voorwaarden. Maar voor jullie is dit geen optie omdat het huidige huis niet op 1 inkomen te kopen is. En als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, dan valt deze optie ook af.
     
    Dubbelgeluk vindt dit leuk.
  5. Dubbelgeluk

    Dubbelgeluk VIP lid

    18 mei 2013
    11.588
    10.484
    113
    Ik moet wel zeggen dat jullie behoorlijk veel pech hebben gehad met de periode wanneer jullie je huis hebben gekocht. En een hoge rente en weinig/ geen overwaarde. Ik snap dat jullie daar iets aan willen doen.

    ik denk dat dat een prima aanpak is. Intussen kan je de funda app op je telefoon zetten en iedere dag even kijken of er iets naar jullie smaak/ prijs/ verwachting te koop staat. Als dat het geval is zou ik ook eens gaan kijken. Hoe voelt het om in een ander huis te lopen.
     
    juf21 vindt dit leuk.
  6. Driessen21

    Driessen21 Bekend lid

    13 jan 2012
    921
    217
    43
    Vrouw
    Mocht je inderdaad voor nieuwbouw kiezen maak dan voordat je koopt ook een goede begroting van alle dingen die je moet aanschaffen of laten doen in je huis zodra het opgeleverd is. Het hangt van de bouwer of het plan af of er bijvoorbeeld een badkamer/ keuken in zit of dat je deze zelf nog moet kopen en laten plaatsen. Kun je dingen zelf of moet je alles door een professional laten doen. Daarnaast heb je nog alle vloeren, gordijnen en tuin die je moet aanschaffen. En dat is nog maar het begin van vooral de wat 'grotere' uitgaven. Het viel ons erg tegen toen wij ons nieuwbouwhuis hebben gekocht. Ik denk dat wij alles bij elkaar een kleine 50.000 euro hieraan kwijt waren. Tuurlijk heeft het ook te maken met je smaak, en de keuzes die je maakt wat het duurder/ goedkoper maakt.

    Daarnaast hebben wij bijna een jaar dubbele lasten gehad, hebben de grond in maart gekocht en vanaf dat moment lopen de lasten op naarmate het huis verder 'af' is. Eerst de grond, als de beneden verdieping er ligt gaat het bedrag omhoog, dan de tweede verdieping, de zolder, huis af, en het laatste deel zodra de overdracht geweest is.

    Succes met nadenken en doorrekenen wat voor jullie de beste optie is.
     
    juf21 vindt dit leuk.
  7. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.641
    3.768
    113
    Wat een goede tip! € 2.000 netto voor 3 dagen is natuurlijk een prima salaris. Als ze niet zijn getrouwd in gemeenschap van goederen én ts haar man zou (tijdelijk) wat meer uren kunnen werken, kan hij die hypotheek alleen krijgen.
     
  8. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    Sorry, typfout. Mijn man werkt 4 dagen. Hij wil absoluut niet meer werken, want na jaren van ICSI wil hij genieten van onze twee wondertjes (en om diezelfde reden ben ik ook 3 dagen gaan werken). Als ze iets ouder zijn en naar school gaan, gaan we misschien wel halve dagen erbij werken.
    Maar nu ze nog zo klein zijn is dat voor ons geen optie.
     
  9. juf21

    juf21 Bekend lid

    20 mei 2012
    725
    139
    43
    We zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.
     
  10. Appeltje85

    Appeltje85 Bekend lid

    22 jan 2016
    651
    296
    63
    Vrouw
    Financiele dienstverlening
    Veldhoven
    Is precies hetzelfde als wanneer een stel uit elkaar gaat en eentje blijft in het huis wonen. Dat kan in dit soort situaties honderden euro's per maand schelen in hypotheek. Maar in het geval van TS gaat het erg ver om daar een echtscheiding voor aan te vragen natuurlijk.
     
  11. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.641
    3.768
    113
    Ja, dat is ook zo. Maar nooit over nagedacht. Nu zijn wij ook getrouwd in gemeenschap van goederen dus is het voor ons ook geen optie...
     

Deel Deze Pagina