Huis kopen? Hoe werkt het met hypotheek

Discussie in 'De lounge' gestart door Imona, 4 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NORAH1979

NORAH1979 Fanatiek lid

18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Nee, je betaald geen belasting over je woning. Ook al woon je hypotheekvrij. Zolang je in die woning blijft wonen valt 'ie in box 1.

Verder denk ik dat jullie het beste naar een financieel adviseur kunnen stappen. Die kan het jullie het beste uitleggen.

2. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    Nee ik ben totaal niet financieel aangelegd. Ik weet welke rekeningen er betaald moeten worden en dat er gespaard moet worden. Dat doen we ook netjes en we houden geld over per maand en geen schulden en daar houd het echt wel op haha.

Ik begrijp dus dat je geen belasting betaald over een eigen huis ook niet als die hypotheek vrij is?

Ik ga eens met mijn man overleggen en proberen zsm een afspraak te maken bij een hypotheek adviseur. Dan weten we meer en wordt het voor mij misschien ook duidelijk.

Juul75 vindt dit leuk.
  3. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Je betaald wel belasting, ozb (staat voor onroerende zaak belasting). Dat is een percentage van de waarde van de woning en dat wordt geheven door de gemeente.

Daarnaast heb je het eigenwoningforfeit. Op dit moment is het zo dat als je een hypotheekvrij huis hebt je die belasting niet betaald maar dat willen ze in de toekomst gaan afschaffen.

Imona vindt dit leuk.
  4. Imona

Imona VIP lid

8 feb 2014
    5.301
    3.882
    113
    We gaan waarschijnlijk toch een huis kopen en waarschijnlijk gewoon het huis dat we nu huren.

Eengezinswoning.
    Woonkamer
    Keuken van 3 jaar oud.
    Tuin 2 jaar geleden helemaal laten doen.
    Cv ketel 5 jaar oud.
    3 slaapkamers boven.
    En kleine badkamer en vliering.

We willen kijken of we de vliering kunnen verbouwen tot vaste zolder dmv 2 dakkapellen.

Of dat we aan de woonkamer een stuk aanhouden en daar ook een verdieping op te zetten zodat we een extra slaapkamer kunnen maken en een grote badkamer met jaccuzi.
    En we willen beneden dan open slaande deuren baar de tuin.
    Op die plek hebben we nu een overkapping staan. Die gaat dan weg en komt achter in de tuin.

Dus maar eens wat gesprekken aan gaan met verschillende partijen en maar een kijken wat mogelijk is.

Ik heb er nu iig zin in!
    Als mijn man nu maar niet wéér van gedachten verandert..

Deel Deze Pagina