Huis kopen in deze gekte, do's en don'ts

Discussie in 'De lounge' gestart door Luppy, 1 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liana84

Liana84 VIP lid

11 jun 2014
    6.243
    1.767
    113
    Vrouw
    Zwolle
    Oh das minder! Laat dat dan idd een goede bieder zijn!

2. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Nu je huis verkopen is de jackpot binnen halen maar het heeft ook een nadeel je betaald zelf ook de jackpot voor je nieuwe huis.

In Vleuten is het helemaal een gekkehuis rijtjes huizen uit de jaren 60 koop en huur door elkaar gaan gewoon weg voor €365000 en dan hou je een kaal casco over.

Wij zijn blij dat we ons huis 3 jaar terug voor €170000 gekocht hebben, denk dat het nu €250000 waard zou zijn. In de randstad verkopen en in de achterhoek gaan wonen dat is leuk als je met pensioen bent. Dat lijkt me heerlijk, een grote tuin 17 M heb ik nu ook maar geen garage, dat zou ik zo graag willen.

Oldtimer erbij en heerlijk samen rijden.

3. Liana84

Liana84 VIP lid

11 jun 2014
    6.243
    1.767
    113
    Vrouw
    Zwolle
    Wij hebben gelukkig het voordeel dat wij het huis van de oma van mijn man kunnen kopen voor een vaste prijs. Moet wel verbouwd worden, maar das te doen.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  4. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.716
    113
    Buiten de randstad (wel grote regio kern, geen studentenstad): onder het miljoen is zo weg, behalve de heel gedateerde huizen. Boven het miljoen blijft wat langer of veel langer staan.

ellalovescoffee vindt dit leuk.
  5. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Hier ook buiten de Randstad, wel een van de grotere steden. We hadden 9 bezichtigingen (de prijsklasse net onder 5 ton), 5 zijn komen opdagen, daaruit 3 biedingen. Verkocht bijna 20% boven de vraagprijs. Dus het aantal bezichtigingen zegt ook niet alles, er moet die ene tussen zitten.
    Succes allemaal met (ver)kopen

Liana84, GossipGirlxoxo en ellalovescoffee vinden dit leuk.
  6. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Wij verhuizen van de randstad naar de achterhoek. Nu een ruime stadstuin van 65m2. Straks heel veel meer. Alleen nog lang niet met pensioen hoor.

Suzie01 vindt dit leuk.
  7. ellalovescoffee

ellalovescoffee Niet meer actief

Dank voor de reacties! Zo te lezen klopt mijn beeld dan niet helemaal dat ik dacht dat het buiten de Randstad wellicht langzaam iets "normaler" werd :D

Hier dus wel net huis verkocht in de Randstad. 33 bezichtigingen, 15 biedingen, binnen 2 weken zonder voorbehoud verkocht voor bijna anderhalve ton boven de vraagprijs. En hoorde nu hier een straat verder zo'n zelfde verhaal. Dus de gekte is hier in ieder geval nog niet voorbij... :rolleyes:
    Wij trekken ook de stad uit, maar blijven wel in de regio.

Liana84 vindt dit leuk.
  8. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Mijn huis staat in de Randstad, klein dorp, twintig minuutjes van centrum Rotterdam. Het schijnt dat dit dorp ongeveer het verste is waar stedelingen naar komen kijken, 1 dorp verder de polder in is blijkbaar te ver.

In mijn dorp gaat het ook hard. Een week voor ons kwam een huis te koop, beetje vergelijkbaar met ons huis, iets meer oppervlak binnen, maar kleinere tuin en zonder vrij uitzicht. Vraagprijs een ton hoger en vandaag zag ik dat hij onder voorbehoud verkocht is. Dus ik hoop toch wel dat ons huis ook vlot verkocht wordt. Overbieden zou op zich leuk zijn, geeft ons wat meer ruimte in het nieuwe huis, maar ik vind de vraagprijs al zo hoog, dat ik het niet echt verwacht.

9. Liana84

Liana84 VIP lid

11 jun 2014
    6.243
    1.767
    113
    Vrouw
    Zwolle
    Deze kijkronde 5 van de 7 erg positief over ons huis. Dus in totaal 9 van de 12 kijkers enthousiast. Zit vast wel een bieder tussen (hoop ik).

10. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.026
    1.850
    113
    Provincie Groningen
    December is normaal gesproken in makelaarsland een slappere tijd.
    Daarnaast hoor ik ook dat mensen wat moedeloos zijn geworden. Denken dat het alleen maar enorm overbieden is.
    Toevallig had ik het er gisteren met een collega over, die heeft de woning zoektocht eerst maar stop gezet. Wil niet eens meer een bezichtiging aanvragen.

ellalovescoffee, femkes en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  11. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

dat laatste vertelden de makelaars die ik heb gezien nu ook. Mensen beginnen het overbieden zat te worden en haken soms bij voorbaat al af omdat ze denken de prijs is goed maar ik moet er toch minimaal 10 a 20% overheen gaan anders is het kansloos. Ik vind het lastig voor de panden die wij in het nieuwe jaar te koop gaan zetten welke strategie we daarin moeten aanhouden. 2 makelaars kwamen met tegenovergestelde strategie en beide zijn logisch maar welke het beste is hangt echt af van de marktwerking op dat moment. Zijn mensen overbieden echt zat en normaliseert dat dan is naar waarde op de markt zetten verstandig en dan niet uitgaan op overbieden. Maar als mensen nog in de overbieden fase zitten is laag inzetten verstandig want daar komen meer mensen op af die dan eventueel gaan overbieden. Blijft een hoofdbreker voor me al zie ik om me heen nog wel de gekte en heb ik nog geen afhakers op de woningmarkt in mijn directe omgeving meegemaakt omdat ze het zat zijn telkens naast de pot te piesen met overbieden.

12. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.716
    113
    Een verkoopmakelaar zei tegen ons: of je hoger of lager gaat zitten met de vraagprijs, uiteindelijk gaat het voor ongeveer dezelfde prijs weg. Dus je vult vooral de zakken van de makelaar met slimme courtageregelingen.
    Wij hebben onder voorbehoud een huis gekocht, 3% overboden en dat was genoeg. De taxatie was nog iets hoger. Het kan nog gewoon.

Dubbelgeluk en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  13. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

wauw, 3% klinkt super netjes. Helemaal als de taxatie nog iets hoger was want dat hoor ik eigenlijk nooit. Dan heb jij echt een mooie goede deal gesloten. Het huis dat mijn moeder hier nu koopt heeft ze ook voor iets minder dan de taxatiewaarde maar dat was echt een gun factor en die mensen konden het aan ons verkopen zonder tussenkomst van makelaar wat hun flink wat geld bespaard heeft waar ze bij ons in de prijs wat konden zakken.
    Dan te bedenken dat het jaren geleden juist normaal was te onderbieden op een woning. En wat je zegt klopt, tactieken verschillen flink maar verwachte verkoopprijs is om het even. Mijn gevoel zegt toch ga voor laat inzetten dan komen er meer mensen kijken die misschien verliefd erop worden. Maar even aankijken wat er nu allemaal weer gaat gebeuren met Corona enz en hoe het ontwikkeld nu met het overbieden of het zat zijn ervan bij de potentiële kopers.

14. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Gokje Schoonhoven als stad/dorp, die algerabrug is een rot ding daar.

15. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.032
    2.895
    113
    't Gezellige Brabant
    Hier is het nog steeds zot hoor. Komt er al iets op de markt en je belt niet voor 10 uur 's ochtends dan beland je al op de wachtlijst. Wij wonen tussen Breda en Roosendaal in een dorp. Het laatste huis waar we gekeken hebben had 30 bezichtigingen in 2 dagen.

16. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    verkeerd gegokt. Onze kijkers tot nu toe komen trouwens uit ons eigen dorp.

17. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Heb zelf in krimpen aan de lek gewoond dat is helemaal niks. Maar wij kregen niet veel voor ons huis 3 jaar terug is het huisje voor 2 ton verkocht.

Ons huis nu staat ook niet gunstig 40 minuten van Utrecht in Rotterdam kom ik nooit als utregse maar een tuin van 17 meter bij 6 en voor 5 bij 6 meter is heerlijk.

18. Suzie01

Suzie01 Niet meer actief

Als je daar je werk kan vinden is het goed.
    Wij blijven ook voor de familie in de randstad. Maar wel in het groene hart.

19. LVtje

LVtje Fanatiek lid

20 jan 2014
    3.128
    1.100
    113
    Vrouw
    Helaas zit ik nu zelf ook in het schuitje.

Vanwege de scheiding moet ons huis de verkoop in.
    Dankzij de enorme overwaarde kan ik gelukkig in m’n eentje een ander huis kopen, maar het is in die prijsklasse echt waanzinnig. Je moet inderdaad al via Facebook de preview hebben en dan meteen om 9u bellen voor een bezichtiging anders kom je er niet meer tussen.

Laatste bod was ruim 12% boven de vraagprijs maar was niet voldoende helaas.

Heb nu nog 5 bezichtigingen gepland staan, hoop dat daar iets bij zit en dan hopen dat de biedingen genoeg zijn. Heb helaas ook te maken met enige tijdsdruk. Heel lastig allemaal.

Hoop gewoon een mooie nieuwe start te kunnen maken met de kinderen; dus een fijn huis in een leuk dorp zou daar enorm mee helpen.
    De situatie is al kut genoeg omdat ik totaal niet achter de scheiding sta, daar helpt deze waanzin op de huizenmarkt niet mee. :(

20. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Wij hebben enkele weken geleden een beleggingspand gekocht voor ruim onder de vraagprijs.
    Momenteel zijn we op zoek naar een koop appartement voor onze zoon, maar dit is echt drama! Gelukkig zit hij bij ons goed dus hebben we geen haast.

Deel Deze Pagina