Huis kopen in deze gekte, do's en don'ts

Discussie in 'De lounge' gestart door Luppy, 1 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ZoWelkom84

ZoWelkom84 Fanatiek lid

1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Ik duim! Hopelijk laten ze nog net even voor het weten dat jullie het huis hebben

xSNDY19x vindt dit leuk.
  2. ZoWelkom84

ZoWelkom84 Fanatiek lid

1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Weet iemand hoe het zit qua briefje in de bus en dan tot een prijs overeenkomen?

3. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Jaaaaa, het is gelukt!
    Bod geaccepteerd 4% boven vraagprijs, met voorbehoud bouwkundige keuring én financiering (van ongeveer de helft van de koopsom). We hadden het al niet eens meer verwacht na zo vaak naast het net gevist te hebben, maar het lijkt erop dat we van de zomer gaan verhuizen!

Liana84, Zeebra, Suzy85 en 14 anderen vinden dit leuk.
  4. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.814
    691
    113
    Vrouw
    Gefeliciteeeeerd!!!!

5. ZoWelkom84

ZoWelkom84 Fanatiek lid

1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Gefeliciteerd!!!!!!

6. ZoWelkom84

ZoWelkom84 Fanatiek lid

1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Jij al iets gehoord?

7. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.814
    691
    113
    Vrouw
    Ja net. Zijn het niet geworden er was 1 hoger bod binnengekomen ook zonder voorwaarden. We staan wel 2e dus mocht er iets misgaan in het rond krijgen van de financiering dan bellen ze ons alsnog.

8. ZoWelkom84

ZoWelkom84 Fanatiek lid

1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Ach wat jammer! Had je jullie zelf daar echt al zien zitten? Toch jammer dat die dan aan je neus voorbij gaat :cry:

xSNDY19x vindt dit leuk.
  9. xSNDY19x

xSNDY19x Fanatiek lid

2 dec 2009
    1.814
    691
    113
    Vrouw
    Ik kan er niets eens meer verdrietig om zijn. Al zovaak een nee gehoord nu pffff

10. ZoWelkom84

ZoWelkom84 Fanatiek lid

1 apr 2015
    2.820
    636
    113
    Ach wat sneu :cry: hij komt gewoon binnen bij mij..

xSNDY19x vindt dit leuk.
  11. Sunnygirl79

Sunnygirl79 Actief lid

11 jul 2018
    233
    63
    28
    Vrouw
    Weten jullie ook hoe de markt rond Den Haag ien dan voor nieuwbouw is? Wij zijn ingeloot maar we twijfelen soms, omdat het zo aan de prijs is en bouw bijna 3 jaar duurt. Het is oorlog en stijgende rente…

12. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.077
    12.030
    113
    Waar is precies rond Den Haag? Ik ken iemand die al maanden/ jaren op zoek is naar een huis en maar niets kan vinden. Je hebt nu lage rente, is het huis naar jullie zin?

13. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Is de hypotheek al toegezegd? Want met een rente die jij dan vastgezet hebt en een huizenprijs die vaststaat in een markt waarin nog geen daling verwacht wordt, zou ik juist vasthouden en niet weer met alles open opnieuw beginnen.

Bedenk: inflatie betekent: alles wordt duurder, behalve je lopende hypotheek, die wordt in verhouding steeds goedkoper.

14. Sunnygirl79

Sunnygirl79 Actief lid

11 jul 2018
    233
    63
    28
    Vrouw
    Ja, dat is ook wat ik wel realiseer, schuld wordt verhoudingsgewijs goedkoper. Maar als ik straks 2 woningen heb, en 1 niet kan verkopen, omdat de rente hoger is en de kopers zich terug trekken.. loop ik dan geen risico?

15. Sunnygirl79

Sunnygirl79 Actief lid

11 jul 2018
    233
    63
    28
    Vrouw
    Huis heeft weinig privacy, inkijk vanuit appartementen maar in deze regio heb ik dat vrij snel. Er zijn wel huizen in Den Haag, maar het moet maar net zijn wat degene wil. Onze woning komt in een dorp naast Den Haag. Nu wonen we ook in een randgemeente van DEn HAAG. NIet iedereen wil dat, maar er is wel meer bechikbaar.

16. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.718
    113
    Tsja dat is een grote gok natuurlijk. 3 jaar is wel heel lang. Totdat een niet nader genoemde Russische despoot op koloniale oorlog ging, en de hele wereldeconomie scheef trok, leken de middellange termijn vooruitzichten voor de woningmarkt best oké. De grote groei eruit, maar stabiliseren of licht groeien, en nog steeds makkelijk verkopen. Nu we mogelijk richting een recessie gaan, is het afwachten. De vorige keer dat alles op zn kop stond en een daling van de huizenprijzen voorspeld werd, groeiden de huizenprijzen dubbel zo hard door. Wat er nu gaat gebeuren? Niemand die het zeker weet. Maar ook met de recessie is de woningmarkt krapte niet ineens voorbij. Dus ik denk zelf dat het wel los zal lopen. Maar ben zeker geen expert.

GossipGirlxoxo en Sunnygirl79 vinden dit leuk.
  17. Sunnygirl79

Sunnygirl79 Actief lid

11 jul 2018
    233
    63
    28
    Vrouw
    Ik ben ook geen expert, maar de krapte is niet vandaag of morgen voorbij inderdaad. En ja ik hoop om verschillende redenen sowieso dat die oorlog niet al te lang duurt.

18. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    En dan komt in de bedenktijd het bouwkundige rapport en blijkt er nog héééél veel geld nodig de komende jaren... dak (of eigenlijk daken) moet(en) vervangen, vermoeden van houtworm (in huis met houten vloeren!), dakgoten zijn slecht, buiten schilderwerk moet op korte termijn echt gebeuren om rot te voorkomen (vind maar eens een goede schilder die dit jaar nog tijd heeft).. en dan nog het cosmetische werk aan de tuin, badkamer, inrichting.. en we zouden toch ook wel iets aan verduurzaming willen doen (enkel glas vervangen, zonnepanelen)...

Al met al de komende jaren nog minimaal 1,5 ton nodig. We gaan er nog een nachtje over slapen maar ik vrees dat we er toch uitbgaan stappen...

19. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

daar kun je ook over onderhandelen natuurlijk aan alles wat nu uit het bouwkundig rapport komt. Bij 1 van onze panden kwamen wat dingen, 2 lekkende kranen, het putje van 1 bad die niet met die draaiknop open en dicht ging, 1 dakraam die lekte en op de dakkapel bleek het lood niet over de spouwmuur te gaan waardoor er lekkage kan ontstaan als er dakpannen afwaaien. Kosten totaal rond de €3500 (dus bij lange na niet wat jij aan kosten noemt). Voor ons inkoop kosten rond de €1000 en dan zou man alles zelf kunnen doen. Die man wilde wel kopen (ten minste zijn aankoopmakelaar) maar onder voorwaarde dat alles gemaakt zou worden of die kosten van de prijs af zouden gaan. Helaas hebben wij het zo gigantisch druk dat het eigenlijk geen doen is het zelf te repareren (kost uiteindelijk meer omdat we dan beter betaald werk moet afzeggen of verzetten) dus hebben we afgesproken dat we dat bedrag van die kosten 50/50 delen met de koper en ging er dus €1750 van de vraagprijs af. Ik zou dus zeker kijken of er nog wat valt te onderhandelen? Heb je een aankoopmakelaar? Want die man die het wilde kopen zij tijdens de bouwkundige keuring dat hij geen problemen had met die punten maar zijn aankoopmakelaar dacht daar anders over en kwam dus met een bod van €3500 lager, voor hem heel fijn natuurlijk maar voor ons irritant want een dag later moesten we weer het voorlopig koopcontract tekenen (hadden we na de bouwkundige keuring al gedaan omdat hij zij dat alles prima zou was en hij zou 2 dagen later dan ook tekenen bij zijn makelaar).

20. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

#460 GossipGirlxoxo, 28 mrt 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 mrt 2022
    Wij hebben inmiddels 1 pand nu verkocht. Overdracht is 2 mei al. Bod was 17% boven de vraagprijs, zonder voorbehoud van financiering, onder voorbehoud van bouwkundig rapport, maar hier kwamen geen hele gekke dingen uit. Zijn 3 dagen bedenktijd liep iets minder dan een uur geleden af dus die is nu voorbij. Ik juich pas als de bankgarantie ook daadwerkelijk betaald is aan de notaris want we hebben al 1x gejuicht en toen ging het niet door (vorige kopers hadden onder voorbehoud van financiering voor een bedrag dat nog geen kwart van de woning waarde was maar kregen dat niet rond, en vertelden ze pas op de laatste dag dat ze er nog onderuit konden). 1 down, stil 3 to go :p

edit. Met die vorige kopers zit het me nog steeds niet lekker hoe dat is gelopen. Ik heb de makelaar toen gevraagd of ze had geïnformeerd of ze al advies hadden gehad van een financieel adviseur. Want er lag ook een lager bod zonder voorbehoud van financiering maar de makelaar drukte ons op het hart dat het absoluut geen probleem zou zijn. Mijn vraag of ze al alles hadden laten doorrekenen ontweek de makelaar telkens en gaf ze geen rechtstreeks antwoord op. Ik kreeg antwoorden als die mensen hebben een huis dat 7ton waard is hypotheek vrij dus die 2,5 ton die ze nog moeten bijlenen is zeker geen probleem. En hij heeft een goed pensioen want heeft zijn hele leven bij de NS gewerkt in een goede functie. Maar niet iets van ja ik heb ze gevraagd of ze alles al hebben laten narekenen. Toen vorige week de bouwkundige bij het pand was was onze makelaar er ook. Ze feliciteerde ons dat het rond was. Ik gaf aan dat ik daar nog voorzichtig mee was omdat het vorige keer fout was gegaan. Zegt ze nou dat had ik echt niet verwacht, het zijn buren van mijn vriend geweest en ik dacht echt dat ze het wel rond kregen omdat hij een goed pensioen had. En toen kwam de aap uit de mouw dat ze dus zich nog niet hadden laten informeren bij een financieel adviseur maar dat de makelaar dat dacht omdat ze ze kon en dat niet van ze had verwacht. Ergens denk ik, ik wil haar voor de andere panden niet meer als makelaar, want ze was de duurste van allen maar hebben haar gekozen omdat het gevoel bij haar het beste was. Maar aan de andere kant denk ik, zonde van alle kosten die nu al gemaakt zijn die we dan moeten betalen. Geen idee of dat alleen de opstartkosten zijn of meer omdat ze bezichtigingen heeft gedaan en de panden al een tijd als toppositie op funda staan.

Deel Deze Pagina