Mijn buurvrouw zei vorige week nog: 'stel dat er iemand flink overbied en die wil er zo snel mogelijk in?' Dus toen zei ik: 'maar misschien bied er ook iemand wat minder en wil diegene wel zolang wachten. Dan gaan wij voor degene die wil wachten'. Wij kunnen pas per oktober in een vakantiewoning in de buurt. Onze woning staat nog niet te koop, maar dat zal geen maanden meer duren. Ik zou trouwens ook kunnen vallen voor een persoonlijke motivatie. Wij zouden niet per se voor het hoogste bod gaan.
Ook ons huis staat nu in de verkoop. In onze straat zijn we nu 4 dit jaar. Onze buren met wie we de kap delen hebben flinke biedingen gehad. 65.000 boven de vraagprijs. Onze vraagprijs is iets hoger omdat bij ons alles nieuw is. Net 2 jaar oud. Ik ben heel benieuwd naar alle biedingen. Zal mij verbazen als ze bij ons ook 10% gaan overbieden. Ons nieuwe huis ook met ongeveer 10% overboden.
Ik heb bij ons bod ook een verhaaltje gezet. Nu hadden wij toevallig ook het hoogste bod (net iets boven de vraagprijs, met het huisnummer erin verwerkt, zoals iemand anders hier al had getipt). Vandaag waren we bij de verkoper, voor de bouwtechnische keuring en blijkbaar had het toch ook wel wat gedaan. Het is een oude man, het huis en vooral de tuin zijn hem veel te groot en hij gaat nu naar een appartement. Maar hij heeft er 40 jaar gewoond en het huis is al bijna 100 jaar in zijn familie geweest, geloof ik. Dus hij vindt het wel moeilijk. Maar hij vond het een fijn idee dat er drie jongens kwamen wonen, en vertelde over hoe ze vroeger over de boerenslootjes gingen varen, erin vielen, fikkies stookten en dat ze een mooie boomhut in de oude eik achterin de tuin konden bouwen. En hij vond het fijn dat wij aangaven dat we het huis zoveel mogelijk in oude toestand wilden houden. Er zitten nog bedstedes in, enorme dikke houten deuren, glas in lood ramen, een keuken die hij zelf gemaakt heeft. Er moeten wel wat dingen hersteld worden, omdat ze gewoon oud en soms ook niet veilig meer zijn, maar wat kan willen we oud houden, omdat het echt een huis met veel karakter is. We mogen binnenkort gewoon zomaar nog een keer komen kijken om het aan de jongens te laten zien, dat vond hij leuk, zei hij. Dus dat is wel fijn. Bovendien lijken de direct noodzakelijke kosten veel lager te worden dan we hadden verwacht, dus dat was ook al een mooie meevaller. Ons eigen huis gaat straks ook in de verkoop natuurlijk. Wij zijn van plan om wel een martkconforme (dus op dit moment hoge) prijs te vragen, maar ik hoop aan de ene kant dat er dan niet teveel wordt overboden. Zou me daar heel ongemakkelijk bij voelen, maar om dat we ook een heel duur huis hebben gekocht, zou ik het toch lastig vinden om een extra hoog bod af te wijzen voor een lagere. Dat moet ik wel eerlijk toegeven. Extra geld kunnen we heus wel goed gebruiken. Dus als er nou gewoon niet teveel overboden wordt, krijgen wij de prijs die we in ons hoofd hebben en hoeven we ons er ook niet al te schuldig over te voelen, haha. Maar aangezien wij soms al briefjes in onze brievenbus krijgen of we niet asjeblieft ons huis willen verkopen, vrees ik dat het hier ook een gekkenhuis gaat worden. Degene van het laatste briefje wonen hier overigens nu al verderop in de straat, anders had ik die nog kunnen benaderen.
Wat fijn dat het meeviel en dat de verkoper blij is met jullie als koper. Wat betreft de overwaarde… het is heel logisch dat je zo denkt. Stel tussen het hoogste bod en het bod daaronder zit 10.000 euro… ok, op het totaalbedrag is het misschien niet heel veel, maar het duurt best lang voordat je dat weer bij elkaar hebt gespaard.
Ik zou ook niet per se voor het hoogste bod gaan, maar als het inderdaad 10 duizend(en) euro's scheelt zou ik het leuke verhaaltje toch naast me neer leggen. Het is toch je eigen portemonnee en het is niet dat je er nog veel contact mee moet hebben na de verkoop. Maar als het weinig scheelt of ze andere gunstigere voorwaarden hebben zou een leuk verhaal wel de doorslag kunnen geven. Wij waren niet op zoek maar er kwam toevallig een huis voorbij waar we toch gaan kijken morgenmiddag. Ik ben benieuwd!
Het is inderdaad ook voor een verkoper soms afwegen: ga je voor een koper die je het meest sympathiek en passend vindt of ga je voor het hoogste bod. In principe blijft onze voorkeur vooralsnog naar de bieding met het aansprekende persoonlijke verhaaltje gaan omdat de hoogste bieding er toe nu toe niet meer dan 10.000 boven zit, maar stel dat er morgen iemand komt die daar met 25.000 overheen gaat, tja... Vrees dat het dan met pijn in ons hart wel zou doorslaan naar het hoogste bod. Voorwaarden zijn inderdaad ook van belang, maar dat is in ons geval bij iedereen hetzelfde: geen bouwkundige keuring; wel onder voorbehoud van financiering, maar dan tot een (klein) deel van het totaalbedrag. En iedereen is flexibel qua opleverdatum: dat is wel echt iets dat de verkoper mag claimen blijkbaar Het voelt best ongemakkelijk (vind ik) als je zo'n hoge biedingen binnen krijgt, wat iemand hierboven ook al schreef. We hebben een hartstikke leuk, charmant en "af" huisje te koop, maar het blijft wel een rijtjeshuis uit 18-zoveel: het is voor ons fijn dat het zo populair is en gewaardeerd wordt (altijd fijn om te horen), maar het is de prijs sec gezien of in een normale markt gewoon niet waard. Je gaat je er bijna een soort van schuldig over voelen Zou me best bezwaard voelen als ik straks toch het stel van het persoonlijke briefje teleur zou moeten stellen, dus ik hoop eigenlijk dat niemand heel veel hoger gaat bieden, dan zijn wij er als verkopers ook uit en blij mee.
Wat wij op het huis geboden hadden was het ook niet waard denk ik, maar we willen gewoon heel graag een ander huis. Helaas gehoord dat wij het niet mogen kopen, er is dus nóg hoger geboden... bizar. Nu maar hopen dat er snel weer wat nieuws komt, de markt lijkt hier volledig stil te liggen.
Leuk dat jullie de tip hebben gebruikt! Wij vonden het als verkopers heel grappig om dat te zien in het bod; net even dat beetje extra. Fijn hoor, dat jullie ook mogen kijken met de jongens. Wij zijn ook nog een keer samen en een keer met de kinderen wezen kijken in ons nieuwe huis. Kunnen ze toch beter zien wat hun huis wordt, al is het wel ingewikkeld wat er wel/niet achterblijft. Voor ons eigen huis wilden wij ook niet per se voor de hoogste gaan, maar hebben we ook wel de verhalen meegewogen. En dat was toch wel de hoogste bieder, maar als die onder de andere bieder had gezeten, hadden we het hun toch gegund vanwege hun persoonlijke verhaal. En weet je, het is wel fijn dat er nu gewoon een paar kijkdagen worden afgesproken. Iedereen kan kijken, dan bieden voor een bepaalde datum en dan ga je met de makelaar alles doornemen, Ik denk dat het veel rustiger is dan 'in oude tijden', met elke keer je huis uit voor een bezichtiging. Als de kijkdagen vol zijn, is het gewoon klaar. Ik vond het als verkoper wel heel fijn dat ik maar 2 keer (op de foto's na dan) het huis strak moest hebben met jonge kinderen.
Het huis waas wij vorige maand op hadden geboden is nu definitief verkocht. Vraagprijs was 650.000, wij hadden een kleine 705.000 geboden en een bevriende makelaar kon ons gisteren vertellen dat de uiteindelijke verkoopprijs 763.000 was.. Een bedrag wat wij echt niet hadden kunnen matchen en wat het huis ook echt niet waard is, dus dit huis was niet voor ons bedoeld denk ik dan maar...
goede gedachte…. Echt bizar, zulke bedragen die overboden worden. Dat kan toch niet financieel verstandig zijn. ik vind het zo wonderlijk hoe het bij ons loopt tot nu toe. Niet echt op zoek, maar toevallig nog net het laatste plekje op de bezichtigingenlijst, hoogste bod zonder echt te overbieden, de keuring valt enorm mee….. ik blijf bang voor een dikke adder, maar tot nu toe voelt het wel als ‘dit huis is gewoon voor ons bestemd’
Wat doe je jezelf aan om meer dan een ton te overbieden en wat zullen de verkopers wel niet hebben gedacht. Bizar.
De verkopende makelaar had ons al gemeld dat er nog 2 biedingen waren die heel dicht bij ons lagen en één uitschieter. Die heeft dus ook een halve ton teveel betaald uiteindelijk, en heeft ook nog wel wat geld nodig om het toekomstbestendig te maken..
die zal ook wel balen dan. Weten dat je onnodig een halve ton teveel op tafel hebt gelegd….. dat doet toch pijn elke maand als de hypotheek wordt afgeschreven
Hier in de straat wordt al sinds het voorjaar standaard met een ton overboden, echt te bizar. Binnenkort zullen wij ook een huis in de verkoop moeten doen, ik word nu al ongemakkelijk bij de verkoop prijzen. Wel hebben wij besloten dat het huis (niet ons eigen huis trouwens) onder geen beding naar een investeerder gaat. Dan maar liever een paar duizend minder en een gezin blij maken in deze huizen crisis. Dus in ons geval zou een persoonlijke brief juist positief werken.
Hier in de buurt stond een huis te koop voor 219.000 euro. Huis is in 1960 gebouwd en er is daarna nooit wat aan gedaan. Dat huis is verkocht voor 299.000 euro. Huis van de buurman is inmiddels onder bod, dus die zal binnenkort ook wel verkocht zijn.
Ons huis is verkocht in een week. Voor wie in dezelfde koop- of verkoopfase zitten hierbij onze feiten en cijfers, misschien geeft het wat inzicht Ons huis stond te koop in het middensegment (rond de 4 ton), in de Randstad. We hebben 35 bezichtigingen gehad in 3 dagen en per inschrijving zijn er 15 biedingen binnengekomen. Op 2 na hadden ze allemaal een persoonlijk verhaaltje met fotocollage erbij gedaan. Er waren er 3 die met een aankoopmakelaar een bod gedaan hebben. Het laagste bod lag 30.000 boven de vraagprijs; het hoogste bod 140.000... De hoogste twee biedingen waren ook nog eens allebei zonder enig voorbehoud. Wij voelen ons toch wel wat beschaamd Ook best emotioneel om die verhaaltjes te lezen, mensen die volledig in spanning zitten en alles uit de kast getrokken hebben en waarvan je weet dat ze nu teleurgesteld worden. Zou willen dat we 15 huizen te koop hadden... We wisten dat het idioot was, maar dit hadden wij echt niet zien aankomen. Bijna anderhalve ton boven de vraagprijs... Maar goed, we hebben zelf een huis gekocht van tegen de 9 ton, dus dit dekt wel gelijk de nieuwe vloer die we erin wilden leggen Je gaat ook geen nee zeggen tegen zo'n bod. Al zijn we wel blij dat ook deze mensen een jong stel zijn die zeer sympathiek overkwamen en die we ook wel vinden passen in het straatje hier. Was het een opkoper geweest, waren we voor het tweede bod gegaan.
Wij hadden als harde eis dat we geen investeerder in het huis wilden. Daar zouden we best een iets lager bod op hebben geaccepteerd. We zijn namelijk in dezelfde buurt blijven wonen en hadden goed contact met de rest van de straat, dus voor de sfeer in de straat vonden we het gewoon belangrijk om er mensen in te laten komen die erin wilden investeren. We waren heel blij dat starters met een baby onderweg het hoogste bod hadden gedaan, dat was echt het ideale stel voor ons. Ook meerdere mensen in de straat die ons ernaar vroegen en echt blij waren dat er een jong stel in ons huis kwam. Dat deed wel goed.
Wow @ellalovescoffee wat een bod! Bizar en ik snap je overweging hoor, kies maar een mooie vloer uit, kan vast wel van 140.000 euro
140.000!!!!!! Wat een geld. Ons huis staat nu te koop. Ze hebben tot morgen de tijd om een bod te doen. Ik ben heel benieuwd wat het ons gaat brengen. 140.000 verwacht ik zeker niet, maar ben al blij met de helft.
Wij hebben 3 maanden geleden een huis gekocht. Vraagprijs was 295.000 en wij hebben hem gekocht voor 330.000 zij hebben destijds in 2013 gekocht voor 130.000 .. ze hebben dus dik overwaarde gemaakt.