Huis kopen - met of zonder makelaar?

Discussie in 'De lounge' gestart door Wup, 17 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Hey meiden,
    Wij zijn op dit moment serieus aan het kijken voor een koophuis. We wonen nu nog in een flatje. Nu kan je er voor kiezen om een huis te kopen en dan de onderhandelingen zelf doen of met behulp van makelaar.

Voor de genen die al een huis gekocht hebben: hebben jullie dit met of zonder makelaar gedaan? En zou je dat een volgende keer weer zo doen?

Wat zijn eigenlijk echt de voor en nadelen van met en zonder makelaar kopen?

Liefs,
    Wup

2. Dani84

Dani84 Niet meer actief

Hoi

Wij hebben ons huis zonder makelaar gekocht zo`n anderhalf jaar geleden. Die mensen zijn nu vlakbij gaan wonen naast m`n zwager. m`n zwager kende die mensen ook wel een beetje.. het beviel ons prima..

De voordelen wat ik zo weet is geen makelaars kosten. Je kunt zelf onderhandelen op een leuke manier t gaat allemaal niet zo officieel. kunt vaker kijken (als het makkelijke mensen zijn)

nadelen: gebreken achteraf.. Die kun je dan nergens op verhalen volgens mij. makelaar zoekt dit voor je uit.
    makelaar heeft wel iets meer inzicht denk ik op prijzen? wat een huis waard is e.d.

succes!

Groetjes Danielle

3. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Hoeveel kost een makelaar gemiddeld?

We willen wel als we een huis zien wat we zouden willen kopen een taxatierapport op laten maken.

4. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Wij hebben twee keer een huis gekocht zonder makelaar.
    Een kwestie van een bod uitbrengen en afwachten maar.. :D

5. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Wij hebben ons huis gekocht met een makelaar. De volgende keer zou ik het zonder doen. Het enige wat hij gedaan heeft is ons geld afhandig maken. Het huis was niet ontruimt bij oplevering, er waren dingen niet die er wel zouden zijn en nog veel meer van dit soort dingen, moest ik hem op wijzen ipv hij mij. Ik vond het zeer slordig en zonde van mijn geld.

6. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Volgens mij 1 promille van de uiteindelijke verkoopprijs.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.272
    6.801
    113
    Wij hebben ons tweede huis ook met makelaar gedaan. Dat was toen wel verstandig. We gingen van Friesland naar Deventer en daar waren sommige straten wel goed en sommige straten minder goed.

Het heeft ons toen geloof ik toch nog 1000 euro gekost.

8. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Mn eerste woning hebben we met makelaar gekocht. Tweede woning zonder. Ik vond het echt zonde van mn geld. Maar dat is persoonlijk.

Waar ik op let is dat er een goed bouwkundig rapport ligt (zodat je wat meer weet over de bouwkundige staat, zeker de dingen die je zelf niet zomaar kunt zien). Verder kan ik zelf wel onderhandelen vind ik. Daar heb ik geen makelaar voor nodig.

Een taxatierapport staat los van wel of geen aankopende makelaar hebben. Je geldverstrekker eist nl. dat het taxatierapport door een onafhankelijke makelaar wordt opgesteld. Dus je kunt rustig zonder makelaar kopen en alleen een taxatierapport op laten maken door de makelaar van jouw keuze. Ik zou dat zelf trouwens pas laten doen als de koop rond is. Scheelt je veel kosten.

Let dan wel op dat je een bod doet onder voorbehoud van financiering en onder voorbehoud van een jouw conveniërend taxatierapport. Op die manier kun je de koop rond maken en heb je de mogelijkheid die ongedaan te maken als het taxatierapport tegenvalt of als de bank nee zegt.

Meestal heeft de verkopende partij wel een makelaar.

Waar heb je wat leuks gezien Wup?

9. Dbm21

Dbm21 Actief lid

25 jan 2007
    375
    0
    0
    Ooow w8 mijn hormonen slaan op hol!
    hahaha ik begin hem te snappen!
    we hadden geen eigen makelaar :oops:
    het ging gewoon via de makelaar van de verkoper! :oops: :)

10. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Wat Jopie zegt is ook belangrijk: ga vlak voor je naar de notaris gaat voor de overdracht nog een keer bij het huis kijken zodat je zeker weet dat het in de staat is zoals je het gekocht hebt. Dat bv niet de keuken ineens verdwenen is! Of dat het een takkebende is. Dan kun je nl. bij de notaris zeggen dat je in deze staat geen overdracht wilt.

11. Dbm21

Dbm21 Actief lid

25 jan 2007
    375
    0
    0
    is dat niet standaard op de zelfde dag als dat je gaat tekenen?
    bij ons namelijk wel.

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.508
    36.469
    113
    Ik zou het wel met makelaar doen, hebben wij ook gedaan. Ik vind het ook wel geld, maar je moet wel heel goed kunnen onderhandelen als je het zelf wilt doen. Ons huis stond te koop voor 189, ik durfde zelf echt geen bod te doen voor 168, maar onze makelaar zei dat het wel kon. We hebben uitiendelijk voor 173 hem gekocht, dat had ik zelf nooit kunnen onderhandelne. Bij ns is de makelaar echt zijn geld wel waard geweest!

13. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    @DBM21: ja, dat is idd standaard de dag voor je gaat tekenen (overdracht). Maar als je zelf geen makelaar hebt, kan het zijn dat je dat niet weet/doet. Vandaar mijn aanvulling.

@suus: als je twijfelt over wat je wilt/kunt bieden dan kan een makelaar zeker wel geld opleveren. Ik heb er zelf geen moeite mee om een bod uit te brengen. Mijn huidige woning stond te koop voor 295 (was net gezakt van 315). Ik heb toen een bod gedaan van 240 en uiteindelijk gekocht voor 250. Ik vond het wel spannend om zover onder de vraagprijs te bieden maar goed, het is wel geld natuurlijk! En het ergste wat je kan overkomen is dat je uitgelachen wordt en dat je bod wordt afgewezen. Nou, daar kom ik ook wel weer overheen.

14. Michelle04

Michelle04 Fanatiek lid

6 aug 2008
    1.805
    0
    0
    Hoi Wup

Wij hebben ons huis ook zonder aankoopmakelaar gedaan. We hebben de woning voor een goede prijs kunnen kopen. Na de overeenkomst hebben we via vereniging eigen huis een aankoopkeuring laten doen zodat we achteraf niet voor verrrassingen en defecten zouden komen te staan. Hiervoor betaal je wel een bedrag maar ik weet niet meer precies hoeveel dat was. Iig aanzienlijk minder dan een makelaar. Als je de buurt al kent en je durft te onderhandelen dan zie ik het nut van een aankoopmakelaar niet zo in. Succes ermee!

15. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    wij hebben gekocht zonder makelaar. wel een bouwtechnische keuring laten doen door een erkend bedrijf! dus hebben gekocht onder voorbehoud van rare dingen bij de keuring, en onder voorbehoud van financiering (is normaal).
    het is ons prima bevallen zo! gaan dat een volgende keer zéker weer zo doen. ik vind het een beetje zonde geld anders. :oops: nu ben ik zelf wel heel handig, en zie snel wat er moet gebeuren, en wat je zelf kunt doen en wat moet laten doen (en wat dat dan gaat kosten ongeveer). als je dat niet ziet, zou ik er meer moeite mee hebben.

16. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.037
    1.859
    113
    Provincie Groningen
    Een kennis van mij heeft het wel gedaan met aankoop makelaar. Deze heeft meer verstand van de gang van zaken, heeft een betere kijk op de staat en de waarde van een woning.
    Het is haar zeer goed bevallen, helemaal omdat er nogal wat verborgen gebreken waren. terwijl het huis op het eerste oog helemaal goed leek.

17. jekkia

jekkia Fanatiek lid

Als je wat verstand hebt van huis kopen kan je het goed zonder doen. Inderdaad wel bouwkundig rapport opvragen en zelf alles goed nalopen of alles werkt en goed in elkaar zit. Gebreken die voor de overdracht worden opgemerkt zijn voor de verkoper. Na de overdracht zijn de kosten vaak voor jezelf. Dus wees gerust een zeurpiet als je dingen ziet waarvan je denkt dat het niet klopt. Gaat immers om een hoop geld.

Doe nooit zaken met de makelaar van de verkopende partij (die werkt immers voor hun), neem dan liever een eigen onafhankelijke makelaar. Die kan huis bezichtigen en controleren op eventuele gebreken (bv houtot, verbouwingen, vergunningen enz) en het huis op zijn echte waarde schatten. Ze doen ook buurtonderzoek (handig als je zelf niet uit de buurt komt).

Praat ook met de buren voordat je het huis gaat kopen, vraag hoe het is om daar te wonen en hoe men in de buurt met elkaar omgaat.

Wij hebben huis met onafhankelijke makelaar gekocht en hebben ons huis voor 197 ipv 215 gekocht. De makelaar had ook gezien dat er op paar kozijnen houtrot zat (was overheen geschilderd, was ons nooit opgevallen) dus dat hebben de verkopers toen nog laten herstellen.

18. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.092
    3.875
    113
    Wij zitten nog te dubben, komende week laten we twee verschillende makelaar hier komen voor een gesprek. De verkoop willen we sowieso via de makelaar doen, maar de koop weet ik nog niet. Eerst een naar de prijzen kijken.

19. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Is 1 promille niet erg weinig? Hebben hier geen gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar, maar bij een huis van 2 ton, zou ie dan maar E 200 verdienen. Kan me niet voorstellen dat 't zo weinig kost. Zou zelf eerder denken aan 1 %. Maar goed, heb er dus nog nooit mee te maken gehad!

20. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.508
    36.469
    113
    Hier was het 1,5 %, maar daar kwam nog de btw overheen.

Deel Deze Pagina