Huis kopen. Studieschuld verzwijgen?

Discussie in 'De lounge' gestart door mama28L, 21 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Heb jij een studieschuld niet opgegeven/verzwegen?

1. Ja

2. Nee

3. Niet van toepassing

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.238
    6.112
    113
    Ja zeker, ik denk dat deze meneer graag een hypotheek aan ons wilde verkopen. Ik zou, nu ik wat ouder en wijzer ben:p, hier ook nu niet meer intrappen. Maar toen was ik al raar omdat ik geen beleggingshypotheek wilde, want dan kon je echt geld op verdienen en het risico was zo klein dat dat niet zou gebeuren.. let wel, het was 2007, het jaar voor de crisis. ;)
    Wij hadden bij elkaar 45k schuld, dus echt een flink bedrag wat ik nu echt niet zou verzwijgen. (Hebben we feitelijk toen ook niet gedaan, maar toen hebben we wel makkelijk geaccepteerd dat het niet werd meegenomen in de hypotheek)

2. Steph80

Steph80 Bekend lid

26 apr 2012
    881
    1
    16
    NULL
    NULL
    Toen ik 6 jaar geleden m'n huidige woning kocht was het geen probleem.
    Nu heb ik een nieuwbouwwoning gekocht, ik heb het wel genoemd, bij de Rabobank kon ik toen een stuk minder lenen. We konden wel de uitkering van m'n vriend meenemen en dan wel (veel meer dan) het gewenste bedrag lenen, maar dat wilden we liever niet.
    Uiteindelijk naar een onafhankelijke hypotheekadviseur gegaan en die heeft ons geadviseerd om het te verzwijgen. Mede omdat we het benodigde bedrag makkelijk konden lenen met het inkomen van m'n partner erbij.
    Ik mocht trouwens niet meer rood staan en ook de mogelijkheid hiertoe opzeggen.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.212
    35.980
    113
    Ik zou het zelf wel vertellen, maar als die mensen lekker hun kop in het zand willen steken of het uitgezocht hebben en het risico wel durven nemen, nou wat let ze. Daar zou ik mij nou werkelijk geen seconde druk om kunnen maken. Jouw probleem toch niet?

4. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.016
    2.377
    113
    Wat ik me wel heb afgevraagd: ik maakte me heel druk om de bankafschriften waar de maandelijkse kosten van de kinderopvang staan. Dit is (ook netto) bij ons een erg hoog bedrag. Adviseur zei: dat is geen probleem want dat is geen lening/ financiële verplichting. Maar zolang ik blijf werken is dit toch ook iets dat terug blijft komen? Waarom is dat san niet van belang en duo wel?

5. Suzy85

Suzy85 Fanatiek lid

16 apr 2016
    2.369
    2.846
    113
    Informatiebeveiliging
    Provincie Utrecht
    DUO is echt een lening. Kinderopvang kun je theoretisch wijzigen als je financiële situatie verandert. Stel jullie raken jouw inkomen kwijt, dan kun je ook de kinderopvang stopzetten. Of je zoekt een goedkopere oplossing wanneer het financieel begint te knijpen. Overigens zou je financiële adviseur wel moeten bekijken of je in je huidige uitgavenpatroon de nieuwe vaste lasten kunt dragen en ook kunt sparen voor bijv een potje onverwachte uitgaven.

6. Anan

Anan Fanatiek lid

10 mei 2013
    3.016
    2.377
    113
    Maar dat is voor duo in zekere zin ook zo... Dit kan je pauzeren voor ik geloof 3 jaar. En afhankelijk van je inkomenssituatie wordt dit bijgesteld naar beneden cq zelfs kwijtgescholden. Het valt uiteindelijke allemaal in het potje financiële verplichtingen. Gelukki over paar jaar van duo af, wat een heerlijkheid!

7. Hummeltje 1

Hummeltje 1 Fanatiek lid

6 dec 2011
    1.855
    2
    38
    NULL
    Wij hebben (toevallig deze maand) onze hypotheek 7 jaar.
    Ook mijn vriend heeft een studieschuld, maar daar werd toen niks mee gedaan.
    Wij hebben ook een NHG, dus blijkbaar had dat geen invloed.
    Het klopt indd dat de regels aangescherpt gaan worden, dus hoe dat nu zit geen idee.

Persoonlijk zou ik geen dingen achter houden, als ze er achter komen ben je denk ik echt zwaar de sjaak

8. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    ik vindt het dom om belangrijke zaken te verzwijgen, het kan tegen je gebruikt worden zodra het uitkomt. ik zou zoiets als een studielening dus niet bewust verzwijgen.

Deel Deze Pagina