als ik jullie was zou ik eerst lekker gaan huren.Dan heb je ook nog recht op huursubsidie en kan je eventueel nog sparen.Daarna kan je altijd kijken wat je wil. groetjes sarita
ik was 20 toen wij gingen kopen wel werkten we allebei fulltime. als jij 30 uur gaat werken en je vriend verdient dan ook meer zal het vast wel kunnen. het ligt er ook aan wat je koopt zo zijn wij begonnen met het goedkoopste hier een flat en nu hebben we een leuke middenwoning. iemand anders zei nog dat het moeilijker wordt als je al ergens een lening hebt van een auto ofzo, die doen ze gewoon verwerken bij je nieuwe lening dan is er niets aan de hand.
Een hypotheekadviseur kan het allemaal voor je op een rijtje zetten. Maar denk dat nu in deze situatie er niet voor je in zit. Wij hebben vorig jaar een huis gekocht, en ze rekenen je helemaal voor hoeveel je moet betalen per maand en wat je nog aan renteaftrek terug krijgt. Ik draai ook vaak overuren en krijg onregelmatigheidstoeslag maar dat nemen ze inderdaad niet mee in de berekening voor hoeveel je kunt lenen. Wij hebben geluk dat mijn vriend lekker verdient en dat we al een huis hadden om te verkopen en daardoor overwaarde hadden om in het nieuwe huis te stoppen.
Klopt, ik zou gewoon eerst huren en zodra je financiele situatie is verbeterd gewoon een vrijblijvend gesprek aanvragen met een hypotheekadviseur.
Nemen ze idd mee in je hypotheek maar dan wordt het bedrag dat je kunt lenen een stuk minder..Dat was nl bij mij en mn ex het geval. Het scheelde bij ons al meteen iets van 30.000,-. Liefs Jessy
wij willen ook beginnen met goedkoop kopen, ook een leuk flatje ergens ofzo, daarna verder sparen en zorgen dat alles goed geregeld is en een ander huis kopen maar dan dan geen flatje maar gewoon huis
oke maar als je een kleine lening hebt merk je er niets van. wij hadden toen een computer gekocht met nu hallen over 2 jaar betalen maar dat beschouwen ze ook als een lening.
zo hebben wij het ook gedaan, ik denk als jij gaat werken en je vriend meer heeft het wel lukt. het ligt er ook maar net aan hoe hoog de rente is des te lager des te beter voor jullie!
we gaan nog wel meer verdienen maar dit is het minimum, ik wil zoiezo werken maar ook hoger komen dus alweer meer verdienen. ik heb net even gauw gerekend via bedragen van internet
Ligt idd aan de hoogte van je lening, maar ikzelf vond 5000,- niet zo heel erg veel als je bedenkt dat je daardoor meteen 30.000 minder kan lenen. Maar goed, verder weet ik er vrij weinig van, niet mijn ding dat hypotheekgebeuren! Liefs Jessy
@ Lievemama..wat misschien ook zou helpen is om, als de mogelijkheid er voor is, om iedere maand een bedrag apart te leggen (misschien doe je dat al wel hoor, weet niet) maar dan heb je ook iets van een startkapitaaltje..helemaal mooi! Heeeeeel veel succes, jullie krijgen vast een mooi huisje! Liefs Jessy
Hoi Lievemama, allereerst, ik vind het echt goed dat jullie zo bezig zijn met plannen van de toekomst. Wijzelf zijn ook samen gaan wonen toen we 18 & 19 waren. We hebben eerst een huurhuisje gehad en dat is ons super bevallen. Het scheelde erg in de maandlasten zodat we op ons gemak aan de nieuwe financiele situatie konden wennen. Na 2 jaar hebben we een huisje gekocht en ik ben blij dat we eerst even gehuurd hebben. We hebben nu gewoon wat meer 'lucht' Als ik jou was zou ik het nog eens met je vriend bespreken, want 1 of 2 jaar in een huurhuis is toch helemaal niet erg? jullie zijn nog lekker jong!
He meid, Ik denk ook dat je beter eerst kunt gaan huren. Ik heb ook een koophuis maar dan op 2 full-time salarissen. Succes! Liefs Monique
Ik zou eerst ook eerst gaan huren als ik jou was. Wat al gezegd werd, je hebt dan bijvoorbeeld huursubsidie. Een huis kopen is niet niks, en zeker als je geen finaciele zekerheid hebt. Zorg ervoor dat je allebei een vast contract hebt zodat je de 'vast lasten' kunt dekken.
Lekker gaan huren, tot je precies weet wat jullie maandbedragen zijn en dan eens naar de hypotheker ofzo gaan. Wij hebben alweer 3 jaar terug een huis gekocht (althans hij...ik kwam er later bij wonen). En het bevalt me prima, maar reken ook als de ketel kapot gaat of iets anders aan je huis moet je het ook zelf betalen en bij sociale woninghuur wordt dat voor je gedaan volgens mij.... Hopelijk hebben jullie snel jullie droomhuisje!
Kopen hoeft niet altijd duurder te zijn als huren! Wij hebben ook meteen gekocht, omdat dat goedkoper was als huren! Ik zou dus als ik jou was gewoon een afspraak maken met een hypotheekadviseur, want huren blijft toch een beetje geld weggooien. En dat is toch zonde als het niet nodig is!
Nou Vosje. Maar ze heeft een uitkering. En in haar eigen belang is het beter dat ze zolang geen vast contract/salaris heeft, ze ook geen huis koopt. Die regels zijn er natuurlijk niet voor niks. En banken zijn ook niet gek, die geven echt geen hypotheek als ze niet zeker weten dat ze 'klant' het geld op kan hoesten. En die zekerheid heeft ze op dit moment nog niet.
Wie niet waagt die niet wint. Toen wij het huis kochten hadden mijn man en ik ook geen vast contract. Ik werkte op 0-uren basis, dus dat telde niet mee voor een hypotheek en mijn man had maar een contract voor een half jaar. Doordat hij een intentieverklaring van de werkgever kon voorleggen (daarin zegt de werkgever dat hij waarschijnlijk wel een vast contract gaat geven, als je huidige contract afloopt) konden wij 2,5 jaar geleden een hypotheek krijgen van 110.000 euro. duss..
ja, met een intentieverklaring wel ja... Maar met een uitkering dus niet. Ik weet verder niet hoeveel haar man/vriend verdiend bruto, en of hij een vast/tijdelijk contract heeft. Maar zonder zo'n verklaring zullen ze eht niet ver komen.